در گفت‌وگو با نجوا خبر طرح شد؛

حقوق معلمان «نصف خط فقر» است/ معلمی دیگر جذابیت ندارد!

حقوق معلمان «نصف خط فقر» است/ معلمی دیگر جذابیت ندارد!
یک فعال آموزش و پرورش گفت: ما در کشورمان معلمانی با طیف‌های فکری، سیاسی و صنفی متفاوت داریم اما مخرج مشترک مطالبات همه این معلمان بحث حقوق است.

محمدرضا نیک نژاد، فعال حوزه آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با خبرنگار نجوا خبر درپاسخ به این سؤال که با توجه به وضعیت امروز معلمان و موضوعات و چالش‌هایی که با آن مواجه هستند چه آینده‌ای را برای این شغل پیش بینی می‌کنید، گفت: یک روند کلی در جهان وجود دارد و آن هم دلزدگی معلمان سراسر جهان به طور نسبی از شغل معلمی است. دلیل آن هم همین گرفتاری‌هایی است که ما داریم مانند کمبود دستمزد، فشار کاری، انتظارات جامعه، انتظارات ساختار و… از معلم که مجموعه این‌ها یک دلزدگی از شغل معلمی برای معلمان شاغل و معلمانی که سابقه دارند ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: البته از این موارد مهم‌تر، عدم جذابیتی است که این شغل برای جوانان دارد براساس گزارشی که سال گذشته در رسانه‌ها منتشر شد اعلام شده بود که از ۲۲ هزار جای خالی برای معلمان که قرار بود از طریق آزمون استخدامی جذب شوند چیزی حدود ۱۱ هزار نفر جای خالی وجود داشته و داوطلبی برای آن نبوده. براساس این گزارش از میان داوطلبان مرد که می‌توانستند در این آزمون شرکت کنند دو هزار جای خالی مانده بوده است یعنی‌ عدم استقبال بسیار بسیار آسیب‌زای داوطلبان مرد برای شغل معلمی مشکلاتی را در آینده ایجاد خواهد کرد.
این فعال حوزه آموزش و پرورش تصریح کرد: کمبود معلم به قدری در جهان نگران کننده شده است که در سال گذشته، شعار یونسکو برای روز جهانی معلم «چاره جویی برای کمبود معلم در جهان بوده است» در این زمینه راهکارهایی را نیز ارائه کرده بود بنابراین کمبود معلم یک روند جهانی است. اما در عین حال در جای جای جهان دلایل دلزدگی معلمان متفاوت است؛ در کشور ما بحث حقوق از همه موارد پررنگ‌تر است ما در کشورمان معلمانی با طیف‌های فکری، سیاسی و صنفی متفاوت داریم اما مخرج مشترک مطالبات همه این معلمان بحث حقوق است.
وی با اشاره به صحبتهای اخیر وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان و میانگین حقوق آن‌ها گفت: وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند که با انجام رتبه‌بندی میانگین حقوق معلمان از دیگر کارکنان دولت بالاتر است! من این حرف را قبول ندارم؛ چرا وزیر اینگونه صحبت می‌کند؟ ما واقعا از این صحبت متعحب می‌شویم مگر ما مشاغل دیگر مانند بانک یا. . را نمی‌بینیم؟!

نیک نژاد تاکید کرد: مهم‌ترین مسئله معلمان در وضعیت کنونی موضوع حقوق است. رتبه‌بندی معلمان شرط لازم است که باید اجرایی شود اما شرط کافی برای نگه‌داشت معلم یا حتی کیفی کردن کار معلم نیست. کسی انتظار ندارد که معلم یک حقوق عجیب و غریب بگیرد. خط فقر در حال حاضر بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون است. میانگین دریافتی حقوق معلمان حول وحوش ۱۵ میلیون تومان است یعنی از نو معلمان که کمتر از ۱۰ میلیون دریافت می‌کنند تا معلمی که در یک نقطه دوردست زندگی می‌کند و در آستانه بازنشستگی هستند و ممکن است حدود ۲۰ میلیون تومان دریافت کنند. بنابراین به طور میانگین درآمد معلمان ۱۵ میلیون است.
وی ادامه داد: معلمان با سابقه در انتظار بازنشستگی هستند و از سوی دیگر کمبود داوطلب برای معلمی نیز وجود دارد چراکه مبحث حقوق برای جوانان امروز اهمیت دارد و همچنین استخدام هم مشکل شده است بنابراین در سال‌های آینده شاهد کمبود شدید معلم در پایه‌های متفاوت و تراکم بیشتر کلاس‌ها و افت کیفیت آموزشی خواهیم بود اما متأسفانه مسئولان چاره‌ای برای این مشکلات در دستور کار ندارند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/255929

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب