آخرین اخبار انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ بررسی نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌های انتخاباتی

آخرین اخبار انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ بررسی نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌های انتخاباتی
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به‌دلیل شهادت رئیس جمهور دولت سیزدهم یک‌سال پیش از موعد مقرر در تاریخ هشتم تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود؛ در فاصله ۲ روز تا برگزاری انتخابات، تبلیغات نامزدها، احزاب و جریان‌های مختلف سیاسی به اوج خود رسیده است.

به گزارش نجواخبر، انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای تعیین رئیس دولت چهاردهم که طبق روال همیشگی قرار بود در سال آینده برگزار شود پس از بروز سانحه بالگرد آیت‌الله رئیسی و همراهانش و شهادت هشتمین رئیس‌جمهور ایران یک‌سال پیش از موعد مقرر طبق برنامه‌ای که ستاد انتخابات کشور منتشر کرده است در تاریخ هشتم تیر سال جاری برگزار می‌شود.

پس از اتمام فرایند بررسی صلاحیت‌ها سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که صلاحیت مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و محمد باقر قالیباف از طرف شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری تأیید شده است.

پس از برگزاری آخرین مناظره انتخاباتی، حالا نامزدها برای به‌دست آوردن رأی مردم ایران با سفر‌ به شهر‌های مختلف و برگزاری همایش‌های انتخاباتی تلاش می‌کنند تا از آخرین روز فرصت قانونی تبلیغات استفاده کنند. در ادامه اخبار منتشر شده در رسانه‌ها درباره انتخابات پیش‌رو را مرور خواهیم کرد:

زاکانی: روحانی دولت را با ۱۳۰۰ میلیارد تومان بدهی به شهید رئیسی تحویل داد
علیرضا زاکانی در اجتماع دانشجویی گفت: روحانی دولت را با ۲۰۵ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفت و با ۱۳۰۰ میلیارد تومان بدهی به شهید رئیسی تحویل داد.

کل بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۳۷۰ هزار میلیارد تومان بود، ولی دولت روحانی تقریبا معادل بودجه دولت بدهی به آقای رئیسی تحویل داد.

جلیلی: قبل از شهید رئیسی ۸ سال متوسط رشد اقتصادی کشور صفر و منفی بود
سعید جلیلی در جمع مردم شیراز: شهید رئیسی کار را در شرایطی تحویل گرفت که ۸ سال متوسط رشد اقتصادی کشور صفر و منفی شده بود ما ۸ سال تأخیر تاریخی داشتیم.

می‌خواستند با اتکا به برخی قدرت‌ها برخی مشکلات را به زعم خود حل کنند. نتیجه مذاکرات آنها چه شد؟ اینها تمام تعهدات را انجام دادند اما طرف مقابل کاملا از توافق خارج شد.

می گفتند هم چرخ ساننتریفیوژ میچرخد هم اقتصاد اما هم سانتریفیوژها از کار افتاد و در اقتصاد هم دلار ۳ هزار تومان تحویل گرفتند دلار ۳۰ هزار تومان تحویل دادند ۸۰۰ تحریم را کردند ۱۵۰۰ تحریم.


نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس؛ نامزد منتخب مردم درصورت رفتن انتخابات به دور دوم کیست؟
مؤسسه افکار سنجی ملت مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد که مطابق نتایج موج چهارم(۴ تیر) نظرسنجی، در صورت رقابت میان «محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی»، ۴۴/۹ درصد از از پاسخ‌گویانی که قطعاً یا احتمالاً در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت خواهند کرد گفته‌اند که به «محمدباقر قالیباف» و ۴۰/۳ درصد به «سعید جلیلی» رأی خواهند داد. مابقی پاسخ‌گویان گفته‌اند «اصلا شرکت نمی‌کنند» یا «هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اند» یا «رای سفید یا باطله» می‌دهند. البته سه گزینه آخر برای پاسخ‌گویان خوانده نشده‌اند.

درصورتی که انتخابات میان «مسعود پزشکیان و سعید جلیلی» به دور دوم برود، ۴۹ درصد به «مسعود پزشکیان» و ۴۴/۱ درصد به «سعید جلیلی» رأی خواهند داد. مابقی پاسخ‌گویان گفته‌اند «اصلا شرکت نمی‌کنند»، یا «هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اند» یا «رای سفید یا باطله» می‌دهند. البته سه گزینه آخر برای پاسخ‌گویان خوانده نشده‌اند.

در صورت رقابت بین «محمدباقر قالیباف و مسعود پزشکیان»، ۴۷ درصد به «محمدباقر قالیباف» و ۴۴/۸ درصد به «مسعود پزشکیان» رأی خواهند داد. مابقی پاسخ‌گویان گفته‌اند «اصلا شرکت نمی‌کنند»، یا «هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اند» یا «رای سفید یا باطله» می‌دهند. البته سه گزینه آخر برای پاسخ‌گویان خوانده نشده‌اند.

نتایج نظرسنجی مرکز پژوهش های مجلس؛ پزشکیان، قالیباف و جلیلی سه نامزد نخست هستند
طبق نتایج به‌دست آمده از موج چهارم (۴تیر) نظرسنجی مؤسسه افکار سنجی ملت مرکز پژوهش های مجلس، ۴۵/۷ درصد از مردم گفته‌اند قطعاً در این انتخابات شرکت خواهند کرد، ۳۱/۶ درصد در این خصوص مردد بوده و ۲۲/۶ درصد ابراز کرده‌اند که قطعاً در انتخابات پیش‌رو شرکت نخواهند کرد.

در میان افرادی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات پیش‌رو شرکت خواهند کرد، «مسعود پزشکیان» با داشتن ۲۳/۵ درصد از آراء پیشتاز است. پس از وی، به‌ترتیب انتخاب ۱۶/۹ درصد «محمدباقر قالیباف» و انتخاب ۱۶/۳ درصد «سعید جلیلی» است. علاوه‌براین، ۳/۲ درصد از این پاسخ‌گویان «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، ۱/۲ درصد «علیرضا زاکانی» و ۰/۵ درصد «مصطفی پورمحمدی» را به‌عنوان نامزد منتخب خود اعلام کرده‌اند. همچنین، ۲۸/۵ درصد از این پاسخ‌گویان مردد بوده و هنوز نامزد موردنظرشان را انتخاب نکرده‌اند و ۳ درصد گفته‌اند که در این انتخابات رأی سفید یا باطله می‌دهند. لازم به ذکر است که دو گزینه آخر برای فرد پاسخ‌گو خوانده نشده است.

در موج چهارم، «مسعود پزشکیان» با ۳۰/۴ درصد از آراء در صدر انتخابِ کسانی که برای شرکت در انتخابات پیش‌رو تردید دارند، قرار گرفته است. در رتبه بعدی به‌ترتیب «محمدباقر قالیباف» توسط ۱۲/۱ درصد و «سعید جلیلی» توسط ۸/۶ درصد از این افراد انتخاب شده است. علاوه‌براین، ۳/۲ درصد از این پاسخ‌گویان «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، ۲/۴ درصد «علیرضا زاکانی» و ۰/۱ درصد «مصطفی پورمحمدی» را به‌عنوان نامزد منتخب خود اعلام کرده‌اند. همچنین، ۲۶ درصد از این پاسخ‌گویان مردد بوده و هنوز نامزد موردنظرشان را انتخاب نکرده‌اند و ۱۱/۵ درصد گفته‌اند که در این انتخابات رأی سفید یا باطله خواهند داد. لازم به ذکر است که دو گزینه آخر برای فرد پاسخ‌گو خوانده نشده است.


چند نفر واجد شرایط رأی دادن در انتخابات ریاست جمهوری هستند؟
وزیر کشور گفت: تعداد واجدین شرایط رأی دادن در انتخابات ریاست جمهوری به مانند انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی ۶۱ میلیون نفر است که امکان دارد چند ده هزار نفر به آن‌ها اضافه شود.


انصراف جلیلی نزدیک‌‌ترین حالت به پیروزی را رقم می‌زند
روزنامه وطن امروز نوشت: مطابق بررسی‌های دقیق انجام‌شده در نظرسنجی‌های مختلف میان جلیلی و قالیباف، سعید جلیلی در صورت انصراف کمترین میزان انتقال رأی به سبد پزشکیان را دارد و در صورت انصراف قالیباف، ۴ برابر میزان انتقال رأی جلیلی، رأی به سبد پزشکیان اضافه می‌شود که حتی در شرایطی ممکن است به پیروزی پزشکیان در دور اول منتهی شود!

بر همین اساس در جلسات تعیین تکلیف برای ائتلاف و اجماع در جبهه انقلاب، نظر کارشناسی این است که انصراف آقای جلیلی کم‌ریسک‌ترین و نزدیک‌ترین حالت به پیروزی را رقم می‌زند.

رئیس ستاد انتخابات قاضی‌زاده هاشمی: ادامه مسیر پیشرفت کشور با اجماع بر یک گزینه محقق می‌شود
رئیس ستاد انتخابات قاضی‌زاده هاشمی در توییتی نوشت: هدف ما از حضور در عرصه انتخابات تقویت جبهه انقلاب و ادامه مسیر پیشرفت کشور است.

این مهم با اجماع بر یک گزینه و کنار رفتن همگی به نفع کاندیدای واحد محقق خواهد شد. در غیر این صورت کنار رفتن هر یک از افراد به سود جریان مقابل خواهد بود.


مرد آن است که از حرفش برگردد
حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان نوشت: ائتلاف نامزدهای جبهه انقلاب یک ضرورت اسلامی و انقلابی است و نادیده گرفتن آن از سوی هرکه باشد، بی‌توجهی آشکار به این مبانی و اصول تلقی می‌شود. از این روی چنانچه برخی از نامزدها در جریان مناظره‌ها از باقی ماندن خود در عرصه خبر داده‌اند، نباید - خدای نخواسته- کناره‌گیری به نفع دیگری را بی‌توجهی به قول پیشین خود تلقی کنند چرا که انسان‌های متعهد تغییر نظر برای تأمین نتیجه شایسته را اقدامی خداپسندانه و بایسته می‌دانند.

از حضرت امام رضوان‌الله تعالی علیه پرسیده بودند «‌آقا! این چه جمله‌ای است که می‌گویند، مرد آن است که از حرفش بر نگردد‌»؟! و امام راحل در جواب فرموده بودند؛ «‌اتفاقاً بر عکس است. مرد آن است که از حرفش برگردد. اگر مطلبی را که بیان کرده مطلب خلافی بوده یا مطلب درستی نبوده است، اگر از حرف خود برگردد، این مرد است‌».


یک برنامه تبلیغاتی جدید برای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در رسانه ملی
قرار است صداوسیما ۶ فرصت ۱۵ دقیقه‌ای در اختیار نامزدهای ریاست‌جمهوری قرار دهد.

آخرین گفت‌وگوی نامزدها با مردم امروز از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ از شبکه یک پخش می‌شود.


مخالفت دولت عربستان با رأی دادن حجاج ایرانی
بعثه مقام معظم رهبری: علی‌رغم پیگیری مسئولان ایرانی برای رأی دادن حجاج در شهرهای مکه و مدینه، دولت میزبان با برگزاری انتخابات ۸ تیر موافقت نکرد.


آمادگی پلیس برای تأمین امنیت انتخابات ریاست جمهوری
سخنگوی پلیس: بیش‌از ۲۲۰ هزار نیرو که قریب به ۱۹۰ هزار نفر از آن‌ها در پای صندوق‌های رای‌گیری از آغاز تا پایان شمارش آراء حضور دارند، رصد، پایش و تأمین امنیت انتخابات را عهده دار هستند.


امروز آخرین روز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری است
فرصت تبلیغاتی نامزد‌ها ساعت ۸ صبح فردا پنجشنبه هفت تیر ۱۴۰۳، یعنی ۲۴ ساعت قبل از آغاز رای‌گیری به پایان می‌رسد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/267099

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.