• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 27 October - 2021
1

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با «نجواخبر»: کره‌ای‌ها آن اوایل حسرت تولیدکننده‌های ما را می‌خوردند/ چرا ارج و آزمایش ورشکست شدند؟/ چهل سال است برنامه‌ریزی نداریم!

  • کد خبر : 31067
  • 18 مهر 1400 - 11:18
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با «نجواخبر»: کره‌ای‌ها آن اوایل حسرت تولیدکننده‌های ما را می‌خوردند/ چرا ارج و آزمایش ورشکست شدند؟/ چهل سال است برنامه‌ریزی نداریم!
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: سیزده سال است که مقام معظم رهبری درحال نام‌گذاری شعار سال بر مبنای مسائل اقتصادی هستند؛اگر در سال‌هایی که با‌عنوان شعار اقتصادی تعیین می‌شد به‌دنبال تعیین مسیر برای تولیدکننده بودیم به این مشکلات برنمی‌خوردیم.

اکبر پازوکی (رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی) در گفتگو با خبرنگار نجواخبر با اشاره به تمدید ممنوعیت ورود کالاهای لوازم خانگی به کشور گفت: جمعی از تولیدکننده‌ها به رهبری نامه نوشتند که چون کالاهای ایرانی از نظر کیفی و کمی استانداردهای بین‌المللی درحال پیداکردن جایگاه خود است، بهتر است جلوی واردات گرفته شود که در نهایت رهبری نامه دادند و واردات را ممنوع کردند.
وی ادامه داد: تولید لوازم‌خانگی باید صادرات محور باشد نه صرفاً برای تامین نیاز داخلی؛ مثل یکی از کشورهای همسایه که با تولید تنها سه برند، هم نیاز داخلی خود را تامین می‌کند هم صادرات به کل دنیا دارد. مشکل این است که در ۴۰ سال گذشته نقشه راهی برای صنعت لوازم‌خانگی نداشتیم برای همین هم تولیدکننده دائم دست‌وپا می‌زند و به مسائلی مثل جلوگیری از واردات متمسک می‌شود.
پازوکی انحصار را آسیب این حوزه دانست و افزود: تولیدکننده باید با استاندارد جهانی پیش برود و قیمت‌ها را کاهش دهد؛ وقتی رقابت نباشد عدم رقابت باعث انحصار خواهد شد. در کنار این موضوع دولت نیز باید کمک کرده و بر قیمت‌ها، کیفیت و استانداردهای موجود نظارت کند.
پازوکی با تاکید بر اینکه تامین و صادرات باید در کنار هم اتفاق بیفتد، گفت: اتفاق خوبی که افتاد بحث جلوگیری از واردات بود چراکه با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و بالا رفتن نرخ ارز آینده واردات این کالاها قابل پیش بینی نبود.
وی تصریح کرد: سیزده سال است که مقام معظم رهبری درحال نام‌گذاری شعار سال بر مبنای مسائل اقتصادی هستند؛ چرا تولیدکننده ها در تمام این سیزده سال به‌دنبال این مسئله نبودند و زمانی‌که واردات بی‌رویه برخی کالاها برقرار بود تولیدکننده‌ها خود را با ذائقه مردم هماهنگ نکردند؟! قبل‌از سال ۹۶ که واردات کالا آزاد بود برخی شرکت‌های خارجی حتی ذائقه ما را شناخته بودند و براساس سلیقه مشتری ایرانی کالا تولید می‌کردند.

پازوکی تاکید کرد: تولیدکنندگان به این مسئله توجه ندارند که الگوی مصرف در داخل کشور هم درحال عوض شدن است. مثلاً الان دیگر ظرف‌شویی‌ها کوچک‌شده، فر توکار به‌جای مایکروفر آمده، گاز رومیزی به‌جای گاز فردار آمده؛ چون خانه‌ها کوچک‌شده است. ما متأسفانه این کار را یعنی این هماهنگی و به روز شدن را انجام نداده‌ایم.

وی با اشاره به لزوم ورود تکنولوژی و فناوری در حوزه لوازم‌خانگی گفت: برخی کارخانجات در حال حاضر قطعاتی از چین وارد می‌کنند درحالی که این قطعات در داخل کشور تولید می‌شود اما چون تولید داخل انبوه نیست قیمت آن گران است. دولت می تواند در این زمینه صنایع کوچکی را که می‌تواند کمک‌کننده و تسهیل‌کننده توسعه لوازم‌خانگی باشد، مورد حمایت قرار دهد. دولت باید نقشه راهی بدهد که مثلاً برای پنج سال فروش قطعات تولید شده توسط صنایع کوچک را تضمین کند.

پازوکی با بیان اینکه کسبه هم قدرت خرید خود را از دست داده‌اند، گفت: ما بخشی از بازوی تولید ما هستیم که به تولید سمت‌وسو می‌دهیم. ما فروش محصولات ایرانی را تشویق می کنیم؛ اما تولیدکننده‌ها خود به فکر فروش و عرضه مستقیم کالاهای خود هستند درحالی‌که در اساسنامه هیچ کدام از انجمن‌ها و اتحادیه‌ها این مسئله درج نشده است. تولیدکننده ها به‌عنوان کارآفرینی و تحویل مستقیم به مردم و حذف واسطه، پا در کفش توزیع‌کننده می‌کنند.
وی از اینکه تولیدکننده‌ها به دنبال مغازه زدن هستند، انتقاد کرد و گفت: ما فروشندگان لوازم خانگی بدون منت با سرمایه‌گذاری شخصی مغازه خود را در اختیار بخش تولید قرار می‌دهیم که کالاهایشان را بفروشیم؛ بعد می‌آیند می‌گویند کالاها را سبدی به ما می‌فروشند که این انحصار است. تولیدکننده فقط به فکر تولید در بازار داخلی است درحالی‌که باید توجه ویژه‌ای به بحث صادرات نیز داشته باشد هرچند در برخی محصولات به کشورهای خارجی صادرات داریم.

در چهل سال گذشته برنامه‌ریزی نداشته‌ایم

پازوکی با بیان اینکه تمام مسائل از عدم برنامه‌ریزی سرچشمه می‌گیرد که در چهل سال گذشته برنامه‌ریزی درستی وجود نداشته، گفت: یکی از مظاهر آن نیز ورشکست شدن شرکت‌هایی مثل ارج و آزمایش است. کره‌ای‌ها همان اوایل که آمده بودند حسرت شرکت‌های تولید کننده ما را می‌ خوردند اما چون این کارخانه‌ها مورد حمایت دولت قرار نگرفت ورشکست شدند. ما هنوز هم یخچال برفک زن و دی فراست تولید می‌کنیم درحالیکه این فناوری سال هاست منسوخ شده است.
وی ادامه داد: صنعت ما به سمت‌وسوی بسته‌بندی کامل گرایش دارد درحالی‌که می‌توانیم قطعه‌سازان خوبی نیز باشیم. سوءمدیریت و عدم برنامه‌ریزی دلیل، تمامی این مسائل است. تنها چهار سال است که شرکت‌های دانش بنیان با صنعت لوازم‌خانگی آشتی کرده‌اند و تولیدکنندگان تازه به اهمیت حضور شرکت‌های دانش بنیان و فناور پی برده‌اند. برخی شرکت‌ها امروز حتی برای قالب‌سازی به چین می‌روند اغلب تولیدکننده‌ها به فکر سود تولید کالای نهایی هستند. سال ۹۶ که اعلام ممنوعیت کردند ما همه‌چیز را تولید نمی‌کردیم اما در این ۴ سال افزایش تولید داشتیم. اگر در سال‌هایی که با ‌عنوان شعار اقتصادی تعیین می‌شد به‌دنبال تعیین مسیر برای تولیدکننده بودیم به این مشکلات برنمی‌خوردیم؛ محصولاتی نیز که با کیفیت بالا نیز تولید می‌شوند قیمت بالایی دارند. مگر درصد افزایش نرخ حقوق کارمند هرساله چقدر بوده که قیمت کالاها به این‌جا رسیده‌است به دلیل گرانی های اخیر خیلی از زندگی‌ها تشکیل نشد درحالی‌که اگر به روال عادی ادامه داشت شرکت‌ها با تمام توان هم کار می‌کردند نمی‌توانستند پاسخ‌گوی نیاز جامعه باشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی پیشنهاد تعیین چشم انداز طی مدت ممنوعیت واردات را مطرح کرد و گفت: باید دولت علاوه بر پشتیبانی، نظارت نیز داشته باشد؛ این‌که فرصت ممنوعیت بدهید اشکالی ندارد اما باید ضمانت بگیرند که در این مدت مشخص تولید استاندارد با کیفیت و با قیمت بهینه انجام شود و یک حد سقفی مشخص شود تا به آن نقطه برسیم.

چرا قانون اجرا نمی‌شود؟!

وی با انتقاد از اینکه ما فقط قانون را برای قشر توزیع‌کننده داریم، گفت: این مسئله در تمام صنوف چه طلا و چه ماشین یا فرش وجود دارد؛ اگر قانون به‌موقع و در جای خود اجرا شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. به طور مثال طرح سامانه جامع تجارت سال ۹۲ مصوب شد که چه تولید کننده چه واردکننده‌ای که می‌خواهد کالایی را وارد کنند، باید کد شناسه و رهگیری داشته باشد و مبدا و مقصد مشخص برای جلوگیری از قاچاق تا تمایز بین کالایی با اصالت و قاچاق تعیین شود. چرا این طرح عقب افتاد؟!
پازوکی تصریح کرد: در دولت قبل ۱۵ روز پیش از انتخابات درحالیکه کسبه بیش از ۱.۵ سال با کرونا و محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها درگیر بودند، در عرض ۱۵ روز موظف به پرداخت مالیات شدند، ۳.۵میلیون واحد کسبی را به خط کرده و مالیات گرفتند و حتی وزیر وقت اقتصاد اعلام کرد ۸ درصد بیش از سال قبل مالیات پرداخت شده است. فروشندگان در کمک‌های مومنانه، زلزله، سیل خوزستان و گلستان همواره پیش قدم بودند اما نقش آن‌ها در تولید هیچ گاه مطرح نشده است.

وی با تاکید بر لزوم پررنگ شدن نقش عرضه کنندگان گفت: این پررنگ شدن و اهمیت بخشی به این معناست که تولیدکننده حق فروش اجباری کالاهای خود به صورت سبدی و فروش مستقیم کالاها را نداشته باشد. ما سرباز جنگ اقتصادی امروز هستیم که باید کالا در اختیار ما قرار بگیرد تا بتوانیم بفروشیم وقتی تولیدکننده خود دست به فروش می‌زند عملا ما دیگر فشنگی برای دفاع از سرزمین‌مان در این جنگ نداریم.

پازوکی تبلیغ را از دیگر وظایف توزیع کنندگان اعلام کرد و گفت: صداو سیما شاید یک دقیقه یک محصول را تبلیغ کند اما مجاب کردن مشتری را توزیع کننده و فروشندگان انجام می‌دهند که باید به درستی تبلیغات را پیش ببرند.

گفتگو: نرگس حسینی

لینک کوتاه : https://najvakhabar.ir/?p=31067

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.