پرونده واردات خودرو در حالی روی میز وزارت صمت باز است که رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر از تصویب واردات خودرو بدون سقف داد. عزتالله اکبری تالارپشتی با اشاره به اینکه قرار است خلأ 500 هزار خودرویی در بازار با واردات پر شود، گفت: آییننامه واردات خودرو به دست دولت تهیه میشود و دولت شرایط را باید برای واردات آماده کند.
در همین رابطه وزیر صنعت، معدن و تجارت هم ضمن اعلام تصویب کلیات طرح واردات خودرو با تمرکز واردات خودروهای اقتصادی و در جهت بهرهمندی عموم مردم، گفته است: طی سالهای پیش از ۱۳۹۷، عمدتا خودروهای لوکس، گران قیمت و تجملاتی وارد میشد که بخش خاصی از آن بهره میبردند اما تمرکز ما در این دوره بر این است که خودروهای اقتصادی برای استفاده عموم وارد شود. اینکه مردم هر روز از افزایش قیمت خودرو و در حقیقت بالا و پایین شدن قیمتها در بازار صحبت میکنند، به سبب شکاف عمیق و قابل توجه بین عرضه و تقاضاست اما خبر خوب این است که همزمان با موضوع واردات خودرو، عرضه خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
زنجیره فساد در واردات خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو به «نجواخبر» گفت: اگر در آیین نامه جدید واردات خودرو بنا به محدودیت در واردات باشد به طور قطع باعث فساد و مشکل خواهد شد.
فربد زاوه ادامه داد: اولین فسادی که ایجاد می کند این است که صندلی دفتر تعیین ارزش گمرک ایران قیمت خودروها را در زمان ورود خودرو به کشور تعیین می کند. شما نخست باید این افراد را در گمرک راضی کنید که آن ماشین 30 هزار دلار نیست. پیش از این سابقه این موضوع را داشتیم که در حال حاضر دوباره در حال تکرار است مخصوصا که احتمالا منشأ ارز آن هم قرار است داخلی نباشد. به عبارت دیگر جایی در گمرک وجود دارد به نام دفتر تعیین ارزش که آنجا اگر تعیین کند این ماشین 20 هزار دلار است واردات آن آزاد می شود و اگر تایید نکند، واردات آن خودرو ممنوع می شود. نتیجتا اینکه با رانت می توان خودروی مورد نظر خود را وارد کرد.
ارز واردات خودرو چگونه تامین می شود؟
این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه گفته می شود که عایدی واردات باید صرف سرمایه گذاری در صنعت خودرو شود، گفت: همچنین گفته می شود واردکنندگان خودرو حق خرید ارز ندارند و ارز واردات خودرو باید صادراتی باشد. اینها مفاهیم عجیب و غریبی است که اصلا خارج از حیطه اختیارات وزارت صمت است.
زاوه ادامه داد: کسی نمی تواند در مورد سود افراد نظر بدهد و به نظر می رسد این گفته ها شایعاتی بیش نیست.
تاثیر کوتاه مدت واردات خودرو بر قیمت ها
این فعال صنعت خودرو گفت: در کل می توان گفت اگر قوانین به سمت محدودیت واردات خودرو پیش رود قانون بی اثر می شود و اگر به سمت آزادی پیش رود تاثیر کوتاه مدت در بازار می گذارد ولی تاثیر بلندمدتش برمی گردد به سیاست های کلان کشور که فعلا تورمی است.
زاوه ادامه داد: لذا هر آنچه هم تعدیل قیمتی اتفاق می افتد (که البته اگر واردات آزاد شود در خودروهای وارداتی شاید یک سال تاثیر داشته باشد) اثر آن یک سال خواهد بود؛ ولی بعد از یک سال دوباره قیمت خودرو به واسطه تورم شروع به افزایش خواهد کرد.
سیاست اشتباه ممنوعیت واردات کامیون های دست دوم
این کارشناس صنعت خودرو گفت: از این آیین نامه بوی انحصار می آید.
زاوه ادامه داد: ما نمونه واردات کامیون های دست دوم را داریم. دو سال است که شرکت های دولتی خودروساز نه ماشینی تحویل دادند و نه اجازه دادند کسی ماشین وارد کند و کسی هم به آنها کار ندارد. لذا این داستان همچنان ادامه خواهد داشت.