نماینده سراب:

«معادن و فلزات» بهترین گزینه برای فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی

«معادن و فلزات» بهترین گزینه برای فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی
نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه معادن و فلزات می توانند بهترین گزینه برای فاصله گرفتن از اقتصادی نفتی باشند گفت: با توجه به اینکه 7 درصد معادن کل جهان در کشور ما وجود دارد و غنی از معادن مختلف به خصوص معادن فلزی و متال است، باید نهایت استفاده را از معدن بکار گیریم.

به گزارش نجواخبر، یوسف داودی، با یادآوری اینکه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، دستور مقام معظم رهبری و قوانین بالا دستی، باید وابستگی اقتصاد کشور به نفت کمتر شود گفت: قرار نیست وقتی وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش می‌دهیم، مردم را در تنگنا قرار دهیم بلکه باید بخشهای دیگر را جایگزین نفت کنیم که معادن و صنایع پایین دستی همچون صنعت فولاد می‌تواند بهترین جایگزین باشد.

نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه برای کاهش وابستگی به نفت باید به سوی سایر موارد و بخشهای اقتصادی برویم گفت: این بخشها از محصولات کشاورزی تا معادن را شامل می‌شود، اما بی شک معادن و بخشهای گسترده صنعتی در سراسر کشور همچون فولادسازی‌ها بهترین ظرفیت هستند.

وی درآمد ناشی از معادن و صنایع پایین دستی به ویژه فولاد را که یکی از مهم‌ترین محورها برای قطع وابستگی به نفت است و بر آن تاکید شده را مهم‌ترین سیاست اقتصادی کشور توصیف کرد و گفت: مقام معظم رهبری هم در مورد بهره گیری از معادن و صنایع پایین دستی همچون فولادسازی‌ها نظر مساعد داشتند و بر اجرای آن دستور داده‌اند، بنابراین استفاده از ظرفیت معادن که در سیاست کلان کشور قرار دارد، ایجاد صنایع پایین دستی و بکارگیری آنها در اولویت قرار دارد و باید معادن را اکتشاف و استخراج کنیم و هرچه بدست می‌آید در صنایع مهم به ارزش افزوده تبدیل شود و مانند فولادسازی‌ها که سنگ آهن را تبدیل به ورق یا تیرآهن می‌کنند، باید الگو قرار می‌گیرند.

داودی با تاکید بر اینکه مهم‌تر از همه این است که مواد معدنی خام فروشی نشود گفت: باید مواد معدنی به صنایع پایین دستی برود و مسیر تا آخرین حلقه تولیداتی که وجود دارد، طی شود تا ارزش افزوده و اشتغالزایی در کشور فراهم شود و به عنوان بهترین فرصت باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه معادن کشور به صورتی در هر نقطه منتشر شده که مس، آلومینیوم، سرب،؛ روی، آهن و بسیاری موارد دیگر در زیر زمین وجود دارد و فقط باید شناسایی، استخراج و به محصول نهایی تبدیل شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صادرات مواد معدنی بازار خوبی در جهان دارد گفت: به خصوص در کشورهای همسایه مواد معدنی با استقبال خوبی روبه‌رو می‌شود، اما محصول نهایی همچون فولاد به اشکال مختلف ورق یا میلگرد، تیرآهن و... مورد اقبال است.

وی معادن و صنایع پایین دستی را بهترین ظرفیت برای کشور دانست و گفت: معادن و صنایع پایین دستی همچون آهن و فولاد، درآمدی بسیار عالی می‌تواند داشته باشد، بنابر این اگر معادن کشور را خوب فعال کنیم و به سوی خلق ثروت با تولید محصول نهایی برویم، درآمدهای فلزات می‌تواند با درآمد نفت برابری کند و حتی از نفت بسادگی عبور کند.

داودی با اشاره به میزان بالای مواد معدنی در سراسر کشور گفت: بسیاری از معادن ما دست نخورده باقی مانده و در بسیاری موارد نیز پهنه بسیاری از معادن به وسیله افراد خاصی مال خود شده و اکنون اجازه بهره برداری از ان را نمی‌دهند که باید این معضل شناسایی و مدیریت شود.

وی با اعلام اینکه در هر صورت معادن نیز روزی به پایان می‌رسد و باید به فکر جایگزین کردن کالای دیگری باشیم گفت: بسیاری از معادن همچون ذخایر معادن سنگ آهن در برخی مناطق رو به پایان است و باید اکتشاف جدی صورت بگیرد تا تجهیزات و تولیداتی که تاکنون شکل گرفته، یک باره از فعالیت باز نماند، بلکه با جایگزین کردن معادن جدید، فعالیت شرکتهای بزرگی همچون گل گهر و چادرملو ادامه داده شود.

نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی افزود: مهم‌تر اینکه به واسطه معادن سنگ آهن، کارخانه های فولاد راه اندازی شده که اگر قرار باشد این معادن تعطیل شود، فعالیت کارخانه های فولاد با مشکل روبه‌رو میشود، بنابر این باید قبل از رسیدن چنین روزهایی باید به فکر چاره اندیشی بود.

وی از کارخانه های بزرگ فولادسازی در سراسر کشور خبر داد و گفت: ظرفیت بسیار قوی در کشور وجود دارد که کارخان های فولادسازی در کل استانها وجود دارد و در استان آذربایچان شرقی نیز معادن بسیاری وجود دارد که باید مشکلات آنها را رفع کرد.

داودی از مانع تراشی دستگاه‌ها بر سر راه معادن و فولادسازی انتقاد کرد و گفت: سازمان محیط زیست یا جنگلها ومعادن به بهانه های متعدد و البته غیر توجیهی و چالش آفرینی، مانع فعالیت معادن می‌شوند و چوب لای چرخ تولیدآنها می‌گذارند که بهتر است هر معدنی که در نتیجه اکتشاف شناسایی می‌شود، هرچه سریعتر اقدامات لازم صورت بگیرد تا بهره برداری از آنها انجام شود و حتی به کارها سرعت بدهند تا به بهره برداری برسد

وی با اعلام اینکه بهره برداری از معادن و صنایع پایین دستی همچون معادن سنگ آهن و فولادسازی ها، اشتعالزایی بسیار بالایی دارد، گفت: آهن و فولاد ثروت بسیاری برای کشور می‌تواند ایجاد کند و ارز آوری مناسبی هم دارد که همه این موارد باعث می‌شود توجه لازم به صنعت فولاد صورت بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نباید خام فورشی شود گفت: از همه مهم‌تر دستور مقام معظم رهبری است که تاکید دارند نباید خام فروشی صورت بگیرد، در برنامه ششم توسعه نیز بر ایجاد صنایع پایین دستی برای جلوگیری از خام فروشی تاکید شده که هرچه بیشتر به سمت محصول نهایی برویم و هرچه سریعتر و هرچه بیشتر صنایع پایین دستی را ایجاد کنیم، می‌توانیم بهتر و سریعتر به اهداف خودکفایی برسیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر قرار است کنسانتره مس یا آهن را بفروشیم، اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌ایم گفت: بهتر آن است که صنایع پایین دستس همچون سیم و کابل برق یا تولید ورق یا صورت های دیگر را تولید و عرضه کنیم.

داودی با اعلام اینکه از کل منابع و ذخایر جهان بیش از 7 درصد آن در اختیار ایران است گفت: در حالی که یک درصد جمعیت جهان در ایران و است، از ظرفیت منابع بدرستی استفاده نشده و به همین دلیل است که تاکید داریم با وجود تمام تلاشها، هنوز از ظرفیت بخش معدن و زیر مجموعه های آن بهره لازم صورت نگرفته است.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/1353

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب