به گزارش نجواخبر و به نقل از روابط عمومی بانک ایران زمین؛ در این گردهمایی علی فتاحی مدیر امور توسعه سرمایه انسانی ضمن تشریح مراحل رشد سازمانی، گفت: ذات سرمایه انسانی تغییر و اصلاح فرایندها و روشها با رعایت موقعیت حاکم بر سازمان است و هر تصمیم باید در زمان و مکان مناسب اتخاذ شود.فتاحی در تعریف برنامه ریزی نیروی انسانی، افزود: برنامه ریزی نیروی انسانی فرایندی است که به وسیله آن سازمان اطلاع مییابد که نوع و میزان نیروی انسانی مورد نیاز در حال و آینده را در اختیار دارد و این نیروی انسانی در زمان و جای مناسب سازمان قرار میگیرند و میتوانند وظایف و مسئولیت های خویش را برای نیل به اهداف سازمانی انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: فرایند تحلیل نیازهای سرمایه انسانی سازمان، متناسب با تغییرات محیطی و توسعه نیازهای عملیاتی سازمانها است. بنابراین اگر رویکرد بانک تغییر کند، ما هم باید برنامه هایمان را متناسب با آن تغییر بدهیم.مدیر امور توسعه سرمایه انسانی اعتماد به نیروهای جوان، دانش افزایی، توسعه مهارت های حرفهای و توجه به اصل جانشین پروری را از اولویت های این مدیریت بیان کرد و گفت: در چند سال گذشته ما به همکاران جوان اعتماد کردیم و باور داشتیم که میتوانند شعب را به اهداف تعیین شده برسانند که این تصور به واقعیت تبدیل شد.
وی در خصوص شاخص های توسعه سرمایه انسانی سازمان خاطرنشان کرد: سیر تغییرات ایجاد شده در چند سال گذشته نشان میدهد اکثر نیروی انسانی بانک با رشته های مرتبط و وضعیت مطلوبی در بانک مشغول هستند و ما توانستیم در طرح طبقه بندی مشاغل تعداد قابل توجهی از پرسنل را ارتقا دهیم که خود یک توسعه است.
مدیر امور توسعه سرمایه انسانی بر گذراندن دوره های آموزشی تخصصی و حرفهای متناسب با نیاز روز و بازار رقابت صنعت بانکداری برای همکاران تاکید کرد و گفت: رویکرد و برنامه ریزی مدیریت امور توسعه سرمایه انسانی این است که همکاران در هر دوره آموزش تخصصی که نیاز دارند، جهت توسعه کاری و فردی خود شرکت کنند. حتی اگر لازم به شرکت در دورهای متمرکز در تهران بود، با هماهنگی مدیریت استانها به تهران اعزام شوند.
وی ضمن تاکید بر حفظ ارزش های اخلاقی و حرفهای و همگرایی و مشارکت در اجرای برنامهها برای تحقق اهداف و بالندگی های فردی و سازمانی، محیط کار را خانه دوم همکاران دانست و خاطر نشان کرد: فرهنگ سازمانی مطلوب بانک باید ارتقاء یابد، لذا امنیت شغلی و روانی همکاران و خانواده آنان و انضباط اداری و رعایت مفاد ابلاغی دستورالعمل رفتار سازمانی مورد تاکید است.
مدیر امور توسعه سرمایه انسانی تعیین دستورالعمل همکاران نمونه، آیین نامه استخدامی بانک، نظام پیشنهادات، کانون ارزیابی، مأموریت و مرخصی را از اهداف این مدیریت در سال جاری اعلام کرد.ضمن اینکه در اجرای برنامه های پیش بینی شده با آسیب شناسی وضع موجود و اجرای برنامهها متناسب با شرایط حادث شده در طول سه سال گذشته تعداد زیادی نیروی جوان دارای توانایی و مهارت خاص با تحصیلات مرتبط در حوزه کاری جذب واحد های حضوری استان شده است و در حال تدوین و بازنگری آیین نامه های مدیریت عملکرد، ایجاد کانون ارزیابی اصلاح فرایند های ارتقاء شغلی اصلاح و بازنگری طبقه بندی مشاغل، نظام پیشنهادات، آیین نامه استخدامی، مأموریت و مرخصیها هستیم که با هماهنگی و سطح بندی کارشناسان سایر واحد های بانک پس از طی فرایند قانونی برای اجرا، ابلاغ خواهد شد.شایان ذکر است، گردهمایی مذکور در مدت سه روز با حضور کارشناسان مذکور و حضور مدیر محترم امور شعب استانها آقای حسینی کناروئی برگزار و ایشان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این گردهمایی، نیاز به هماهنگی بیشتر و اشراف و اطلاع کارشناسان مدیریت استانها در اجرای برنامهها و همگرایی آنان مورد تاکید قرار داد و بیان نمود آنچه در عمل برای توسعه سرمایه انسانی بانک و ارتقاء جایگاه پرسنل بانک به عنوان رئیس و معاون شعب نتیجه هماهنگی همگرایی و همکاری مدیریت های بانک خصوصاً حرکت در راستای تحقق اهداف ابلاغی با هماهنگی دو مدیریت سرمایه انسانی و امور شعب و همدلی و همکاری اعضا کمیته انتصابات و باور مجموعه تصمیم گیران بانک به نیرو های موجود بوده است، که نتیجه آن رشد بالاتر از متوسط عملکرد بانک های خصوصی در جذب منابع و سهم از بازار در مدیریت استانها که بعضاً در رتبه اول تا سوم قرار دارد است.
قابل ذکر است، در سه روز همایش بر اساس آسیب شناسی به عمل آمده راهکارهای تفویض اختیار، حذف فرایند های زائد اداری، خدمت رسانی مطلوبتر همکاران، چگونگی فراهم نمودن امکانات تفریحات رفاهی بیشتر و حفظ انگیزه و تلاش به همگرایی واحد های اجرایی، مورد بررسی قرار گرفت و در حوزه مباحث حقوقی، تأمین اجتماعی، قانون کار، آموزش حضوری با حضور مدیران ذی ربط و صاحب نظر بحث و تبادل نظر شد.