کد خبر : 120687 تاریخ : ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۲ شهريور - 10:53
مرادصحرایی: خدمتی که برخی مدارس غیردولتی کرده‌اند، دانشگاه‌ها نکرده‌اند! وزیر آموزش و پرورش گفت: در مورد نظارت بر مدارس غیردولتی و حمایت ویژه از مدارس دولتی به ویژه مدارس عادی دولتی تعارفی با هیچ کس نداریم.

به گزارش نجواخبر، رضا مرادصحرایی با انتشار ویدئویی در کانال مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در شبکه شاد، در واکنش به بازتاب سخنانش در یکی از برنامه‌های تلویزیونی درباره مدارس غیر دولتی، اظهار کرد: موضوع عدالت دال مرکزی همه فعالیت‌های دولت سیزدهم است.

وی با بیان اینکه انقلاب ما برای عدالت به وقع پیوسته است، تصریح کرد: عمل عادلانه و فعالیت واقعی برای تحقق عدالت یک چیز است و شعار دادن عدالت آموزشی چیز دیگری است. عدالت آموزشی از ارکان برنامه‌ریزی نظام تعلیم و تربیت است و سیاسی کردن این مفهوم هم ظلم به عدالت و هم ظلم به ملت است.

صحرایی توضیح داد: ما در این دولت شعار عدالت سر ندادیم، عمل عادلانه انجام دادیم. در این دولت ده‌ها فعالیت وجود دارد و اجرا شده که همه آن‌ها حول این محور اساسی است.

وی در ادامه به بیان برخی فعالیت‌های انجام شده در آموزش و پرورش دولت سیزدهم پرداخت و یادآور شد: برنامه‌ریزی برای جمع آوری بیش از هزار مدرسه کانکسی یکی از این اقدامات است. امسال فقط در استان سیستان و بلوچستان بیش از۱۰۰مدرسه کانکسی بالای ۷ نفر را جمع‌آوری کردیم و مدرسه خوب و مناسب در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. طرح شهید محمودوند برای شناسایی بازماندگان از تحصیل از دیگر اقدامات ماست که تا این لحظه حدود ۱۸۰ هزار نفر را شناسایی و به مدرسه بازگردانده‌ایم.

وی در خصوص اجرای طرح شهید عجمیان نیز عنوان کرد: بیش از ۱۰۰ هزار کلاس درس در مناطق محروم برای اول مهر شاداب سازی می‌شوند، این مدارس عادی و دولتی و در مناطق محروم قرار دارند. در طرح شهید سلیمانی بیش از ۲۰۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای را هدف گذاری کردیم که بیش از ۱۵۰۰ فضا تأسیس شده و در اختیار بچه‌ها قرار گرفته است. همچنین در طرح شهید همت توانایی ۱۰۰ هزار معلم ابتدایی را ارتقاء دادیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی در وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: همچنین در طرح‌های جهادی ما بیش از ۲۵ هزار معلم و بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ گروه جهادی دانش‌آموزی به فعالیت پرداختند.

صحرایی در خصوص اهتمام وزارت آموزش و پرورش به مدارس دولتی تصریح کرد: ما تقویت مدارس دولتی را بخش‌نامه و تعیین کردیم؛ تمام معلمانی که در مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی، هیئت امنایی و... تدریس می‌کنند باید ۱۲ ساعت از ساعات کاری خود را در مدارس عادی دولتی تدریس کنند. سعی کردیم مجوزی به مدرسه غیر دولتی ندهیم و یا در مناطقی که تراکم زیاد است و نیاز به مدرسه داریم مجوز بدهیم. همچنین با مؤسساتی که از اصول و قانون عدول کرده بودند برخورد کردیم و در این راستا بیش از هزار مدرسه که در چارچوب فعالیت نکردند، تعلیق شدند و یا مدیر آن‌ها عوض شد.

وی تاکید کرد: در مورد نظارت بر مدارس غیردولتی و حمایت ویژه از مدارس دولتی به ویژه مدارس عادی دولتی تعارفی با هیچ کس نداریم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: از مدیران خود خواستیم فرزندانشان را در مدارس دولتی ثبت نام کنند و اگر فرزندشان در مدرسه غیردولتی درس می‌خواند، تقاضا کردیم در سال جدید فرزند خود را به مدرسه دولتی آورند. اگر مدیری سهمی در مدرسه غیر دولتی داشت، یا خودش مدرسه غیر دولتی داشت یا سهامدار بود، او را به کارگیری نکردیم. بخش‌نامه تعارض منافع را صادر کردیم و این اقدامات نشان می‌دهد این دولت در اجرای عدالت آموزشی جدی است.

صحرایی با اشاره به اجرای مصوبه ضریب تأثیر ۴۰ درصد قطعی امتحانات نهایی در کنکور طی دولت سیزدهم، عنوان کرد: این مصوبه به نفع بچه‌های مدارس عادی دولتی تصویب شد. خرسندیم امروز زمینه ورود آسان‌تر بچه‌های مناطق محروم به دانشگاه‌های خوب کشور را فراهم کردیم و خیلی زود خواهیم دید چقدر این مصوبه در راهیابی بچه‌های مناطق محروم به دانشگاه‌ها تأثیرگذار بوده است. در اجرای این مصوبه موانع بسیاری از جانب مافیای کنکور داشتیم، اما چون عدالت را اصل می‌دانستیم بر اجرای آن متمرکز شدیم.

وی همچنین به رایگان شدن تحصیل دانش‌آموزان تیزهوش راه یافته به مدارس سمپاد که در چهار دهک اول درآمدی قرار دارند اشاره و این امر را در راستای عدالت آموزشی عنوان کرد و ادامه داد: این دولت توجه ویژه به مدارس عشایری و روستا مرکزی کرده است. بعد از مدت‌ها سرانه‌های خوبی به آن‌ها داد. در مواردی دو برابر و حتی بیشتر سرانه داده است. هر وسیله کمک آموزشی، تجهیزات ورزشی و کمک ورزشی که به دستمان رسید برای بچه‌های محروم فرستادیم. اولویت ما آن‌ها بودند. بیش از ۳ میلیون جلد کتاب به مناطق محروم فرستاده شد و بیش از ۲۰ هزار کتابخانه کلاسی در مناطق محروم ایجاد شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این دولت درعمل به دنبال تحقق عدالت آموزشی است، خاطر نشان کرد: در برنامه هفتم توسعه دغدغه ما آوردن احکام به نفع بچه‌های مناطق محروم بود. بعد از ۱۷ سال دوره کاردانی را برای مناطق مرزی، روستایی و عشایری احیاء کردیم و طرح ویژه عدالت آموزشی برای استان‌هایی که نیاز به مراقبت ویژه داشتند قرار دادیم. زیر نظر معاون اول طرح ویژه‌ای برای سیستان و بلوچستان در حال اجراست.

صحرایی در پایان سخنان خود تاکید کرد: بنابراین نسبت ناروای تبعیض به این دولت با این عملکرد، هیچ خریداری نخواهد داشت. رفع تبعیض آموزشی و دستیابی به عدالت آرمانی است که ما شبانه روز در پی آن خواهیم کوشید و اطمینان داریم نتایج آن به نفع کل کشور خواهد بود.


چندی پیش رضامراد صحرایی با حضور در یکی از برنامه‌های تلویزیونی به مناسبت هفته دولت، در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای مقابله با شهریه‌های گزاف مدارس خاص غیر دولتی که مؤسسان آن‌ها از شخصیت‌های شناخته شده کشوری که بعضا سیاسی هستند، گفته بود: «من این مدارس را بررسی کردم، خدمتی که برخی از این مدارس کرده‌اند، دانشگاه‌های ما نکرده‌اند. انتخاب خانواده‌هاست که بچه‌های خود را به این مدارس می‌فرستند، کسی را به زور به این مدارس نمی‌فرستند.»

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر مجری مبنی بر اینکه فقط بچه‌هایی که خانواده‌هایشان پول بیشتری دارند می‌توانند در این مدارس ثبت نام کنند، گفت: «نه لزوما؛ وقتی ماشین مدل بالاتری بخواهید تهیه کنید باید پول بیشتری برای آن پرداخت کنید.»