کد خبر : 13316 تاریخ : ۱۴۰۱ يکشنبه ۸ آبان - 10:08
«نجواخبر» در گفتگو با کارشناسان بررسی کرد؛ سایه رکود بر سر بازارها/ کارد به استخوان سهامداران رسیده طبق گفته اقتصاددانان، افزایش تورم، بن بست مذاکرات برجام و فضای مه‌آلود اقتصاد کشور از عوامل مهم رکود در بازارهای مالی و شروع فاز تنش در برخی بازارهاست.

به گزارش خبرنگار نجواخبر، با وجود پایان رنگ قرمز بازار طلا و سکه و دلار در روز شنبه، پیش‌بینی می‌شود که با توجه به روند معاملات آغازین در صبح، بازارهای مذکور همچنان به روند نزولی خود ادامه خواهند داد. اما سؤال اینجاست که روند نزولی بازارها تا چه زمانی تداوم می‌یابد و تحلیل کارشناسان برای پایان این وضعیت رکودی بازارها چیست؟

کاهش تولید مسکن ادامه دارد

یک کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با «نجواخبر» می‌گوید: بسیاری از پروژه‌های ساخت مسکن به دلیل اینکه آینده بازار نامشخص است، به صورت نیمه کاره رها شده است. زمانی که پروژه‌های انبوه‌سازی بخش خصوصی متوقف می‌شود، عملا ساخت‌وساز مسکن در کشور وارد رکود سنگین خواهد شد که در حال حاضر در آغاز این راه هستیم.

احمدرضا سرحدی با بیان اینکه با گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم هنوز اقدامی عملی برای ساختن مسکن ملی انجام نشده، ادامه داد: با این وصف نباید منتظر رونقی در بخش ساخت‌وساز کشور باشیم.

این تحلیل‌گر بخش مسکن افزود: از سویی در حال حاضر قدرت خرید طبقه متوسط در بازار مسکن از بین رفته و آن‌ها توانایی خرید خانه را از دست داده‌اند. بنابراین در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ در بخش مسکن تنها شاهد رکود تورمی خواهیم بود.

گرانی در بازار دلار

یک اقتصاددان در مورد وضعیت بازار ارز در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ به «نجواخبر» می‌گوید: توقف گفت‌وگو‌های رسمی مذاکرات هسته‌ای، انتخابات پیش روی آمریکا، جنگ اوکراین و ناآرامی‌های کشور نشان از عدم تمایل دلار به ارزانی دارد.

به گفته عباس علوی راد، نگاهی به روند قیمت دلار در هفت ماه نخست امسال نشان می‌دهد مهم‌ترین عامل ایجاد تکانه‌ در قیمت دلار، رویداد‌های عمدتا خارج از تحولات بنیادی اقتصاد و مشخصا فعل و انفعالات سیاسی و بین‌المللی مرتبط با مذاکرات هسته‌ای بوده است.

وی ادامه داد: کندی و فرسایشی بودن تحولات پیرامون مذاکرات هسته‌ای و چشم انداز مبهم توافق میان ایران و طرف‌های غربی و نیز برآیند تحولات گفت‌وگو‌های ایران و طرف‌های غربی در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۱ اجازه کاهش قیمت دلار در بستر انتظارات ارزی را نمی‌دهد.

پول های فراری به بورس برمی گردد؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بسته ۱۰ بندی حمایت از بورس به «نجواخبر» گفت: این حمایت های مقطعی، بورس را در مسیر رشد قرار نمی‌دهد و ریزش‌های متوالی و پی در پی بورس، کارد را به استخوان سهامداران رسانده است.

مهدی روزبهانی ادامه داد: ضربه معاملات الگوریتمی و عدم نظارت بازار بر عملکرد بازارگردان‌ها بر بورس غیرقابل انکار است. متأسفانه اعتماد مردم به مدیران بورسی از بین رفته است و سهامداران تا اقدام عملی مناسب ازسوی مسئولان نبینند به بازار سرمایه اعتماد نمی‌کنند و ریزش بورس ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با ارائه بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه باز هم شاهد تغییر زیادی در شاخص کل در روز شنبه نبودیم، ادامه داد: اقتصاد ایران به دلایل مختلف دچار مشکلاتی شده که این مشکلات، فضای مه آلودی در بازار سرمایه ایجاد کرده است. بنابراین شاهد درجا زدن شاخص کل بورس در چند ماه اخیربودیم.

فرار سرمایه‌ها از کشور

در عین حال، یک اقتصاددان در مورد آینده تولید در کشور گفت: تأثیرات اعتراضات بر اقتصاد کشور روشن است. در چنین شرایطی جریان انتقال مواد اولیه به مبادی تولید دچار وقفه شده و به همین دلیل تولید داخلی کم می‌شود که درنتیجه، فروش محصولات و کالاها هم کاهش می‌یابد.

لطفعلی بخشی ادامه داد: نااطمینانی مردم از آینده در ماه های اخیر موجب شده تمایل مردم برای پس‌انداز افزایش ‌یابد. همچنین قطعی اینترنت سبب از دست‌ رفتن بازار صادراتی و یا حتی بازار داخلی برای بسیاری از تولیدکنندگان شده است.

وی با بیان اینکه اعتراضات و بی توجهی به خواسته‌های مردم در بخش اقتصادی سبب ایجاد جو روانی و ناامیدی در بخش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و مرددشدن سرمایه‌گذاران می‌شود، گفت: بی توجهی به خواسته های مردم سبب فراری‌ دادن سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌شود که تأثیر آن نه در روزها و هفته‌ها، بلکه با گذشت ماه‌ها قابل ‌مشاهده خواهد بود.

خبرنگار: میناسادات حسینی