کد خبر : 13347 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۹ آبان - 10:23
درباره واکسن آنفلوآنزا بیشتر بدانیم ویروس آنفلوآنزا به وسیله قطرات درشت تنفسی منتقل می شود و به این شکل نیست که در هوا منتشر باشد، به همین دلیل استفاده از ماسک از انتشار ویروس آنفلوآنزا جلوگیری می کند و ما در دو سال گذشته، مشکل آنفلوآنزا را به این شدت که اکنون داریم، نداشتیم.

به گزارش نجواخبر،سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به کلینیک‌ها و مطب ها، نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند. البته برخی کلینیک‌ها نیز ممکن است واکسن آنفلوآنزا را داشته باشند اما به هر حال داروخانه ها، مراکز بسیار خوبی هستند که با اطمینان می‌توانند واکسن را تهیه کنند.

دکتر فاطمه نوروزیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا در دو سال گذشته، هر شخصی، هر علامت کوچکی از جمله آبریزش بینی، عطسه، سرفه و .. داشت، پزشکان تأکید می‌کردند که حتماً کرونا است و ما چیزی به عنوان ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزا نداریم؟ و الان چه اتفاقی افتاده که صحبت از آنفلوآنزا و ویروس های دیگر می‌شود؟ افزود: ما در مدت دو سال و چند ماه، گذشته درگیر ویروس کرونا بودیم. بسیاری از افراد جامعه، مبتلا به کرونا می‌شدند؛ به دلیل اینکه نسبت به کرونا ایمنی نداشتند و اما چرا آن زمان همزمان با کرونا آنفلوآنزا نبود یا بسیار کم بود؟ این آمار کم، به دلیل این بود که رعایت پروتکل های بهداشتی، به دلیل وجود کرونا خیلی خوب صورت می‌گرفت.


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اضافه کرد: انتقال کرونا خیلی سریع تر و راحت تر صورت می‌گیرد و سرعت انتقال آن از فردی به فرد دیگر، خیلی بیشتر از آنفلوانزا است و در این مدت به دلیل اینکه مردم از ماسک استفاده می‌کردند، دست های خود را مرتب می‌شستند، فاصله اجتماعی را رعایت می‌کردند باعث می‌شد ویروس آنفلوانزا فرصت پیدا نکند که از فردی به فردی دیگر انتقال پیدا کند پس به طور کلی می‌توان گفت از آنفلوآنزا خیلی راحت تر می‌توانیم پیشگیری کنیم.


وی با اشاره به نحوه انتشار ویروس آنفلوانزا تصریح کرد: ویروس آنفلوآنزا به وسیله قطرات درشت تنفسی منتقل می‌شود و به این شکل نیست که در هوا منتشر باشد، به همین دلیل استفاده از ماسک از انتشار ویروس آنفلوآنزا جلوگیری می‌کند و ما در دو سال گذشته، مشکل آنفلوآنزا را به این شدت که اکنون داریم، نداشتیم. به همین دلیل بود که اکثریت مردم با کرونا آلوده شده و به بیماری مبتلا می‌شدند و در حال حاضر با توجه به پوشش واکسیناسیون بسیار خوب انتشار ویروس کرونا کمتر شده است و از طرفی به دلیل کاهش رعایت پروتکل ها، ویروس آنفلوآنزا فرصت پیدا کرده است که از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند.

نوروزیان با بیان اینکه هنوز برای تزریق واکسن آنفلوآنزا فرصت وجود دارد، تصریح کرد: ما تقریباً همیشه در پاییز و زمستان دو پیک از آنفلوآنزا را داریم و تجربه می‌کنیم. به طور کلی چهار نوع ویروس آنفلوانزا در جامعه در حین پاییز و زمستان و حتی در بهار ممکن است که از فردی به فرد دیگر در حال گردش باشند به همین دلیل افرادی که تاکنون واکسن تزریق نکرده‌اند حتی اگر بیماری را گرفته‌اند، احتمالاً با یک نوع ویروس آلوده شده‌اند؛ پس هنوز سه نوع ویروس دیگر وجود دارد. لذا افراد دارای بیماری زمینه‌ای، خانم های باردار و سالمندان که افراد بسیار پرخطر هستند چنانچه واکسن تزریق نکرده‌اند حتماً واکسن را تهیه و تزریق کند.

وی در پاسخ به این سؤال که از چه سنی می‌توان واکسن تزریق کرد، اظهار کرد: می‌توان از سنین شش ماه به بالا این واکسن را تزریق کرد و هیچ محدودیتی وجود ندارد. امسال واکسن فلوگارد ایرانی با پلتفورم نوترکیب در دسترس عموم قرار دارد، توصیه شده که فعلاً از تزریق آن به کودکان زیر ۱۸ سال و همچنین خانم های باردار خودداری شود؛ اما سایر واکسن های آنفلوانزا با عنوان اینفلوواک هلندی و وکسی گریپ فرانسوی در داروخانه‌ها موجود است و به راحتی می‌توان به کودکان شش ماه به بالا به خصوص کودکانی که بیماری زمینه‌ای و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا اینکه به مهدکودک می‌روند و احتمال در خطر بودن آنها وجود دارد، تزریق کرد.


این مقام مسئول ادامه داد: به جز گروه‌های هدفی که وزارت بهداشت تعیین کرده به صورت رایگان برای این عزیزان واکسن تزریق می‌شود به جز خانم های باردار پرخطر که توسط همکاران ما شناسایی و فراخوان می‌شوند و همچنین سالمندان ساکن در سرای سالمندان و برخی از مشاغل، سایر افراد می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها که در حال حاضر به کلیه داروخانه های سراسر استان واکسن آنفلوآنزا توزیع شده، مراجعه و واکسن را دریافت کنند.

دکتر نوروزیان در خصوص سؤال بعدی که پرسیده شده بود واکسن را از کجا می‌توان تهیه کرد و کجا تزریق می‌شود، گفت: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به کلینیک‌ها و مطب ها، نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند. البته برخی کلینیک‌ها نیز ممکن است واکسن آنفلوآنزا را داشته باشند اما به هر حال داروخانه ها، مراکز بسیار خوبی هستند که با اطمینان می‌توانند واکسن را تهیه کنند. نکته بسیار مهم این است که تا قبل از تزریق واکسن، حتماً در دمای یخچال، یعنی حداکثر ۶ تا ۸ درجه سانتی گراد نگه داری شود. دقت نمایند که بیشتر از این دما نباشد و واکسن به هیچ عنوان نباید دچار یخ زدگی شود.

نوروزیان خاطرنشان کرد: افرادی که واکسن کرونا را تزریق ننموده‌اند، حتماً در اسرع وقت اقدام نمایند خانواده‌ها توجه داشته باشند کودکانی که به سن ۵ سال می‌رسند و مجوز تزریق واکسن کرونا را دارند، نسبت به تزریق واکسن آنان تعلل نکنند. چون درست است که بیماری آنفلوآنزا بیشتر از کرونا دیده می‌شود، اما کرونا همچنان وجود دارد و باید خودشان را در برابر آن ایمن کنند و واکسن دُز یادآور کرونا هم فراموش نشود.

وی با اشاره به چگونگی تزریق همزمان دو واکسن کرونا و آنفلوآنزا گفت: حداکثر فاصله تزریق بین این دو واکسن می‌تواند یک تا دو هفته باشد چون هر کدام از این واکسن‌ها ممکن است یک سری عوارض جانبی از جمله تب خفیف یا درد عضلانی ایجاد کند و این فاصله مناسب است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: در صورت امکان، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و به ویژه در فضاهای سربسته حتماً از ماسک استقاده کنند که زدن ماسک می‌تواند از کلیه بیماری های تنفسی جلوگیری کند و همچنین شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها هم بسیار اهمیت دارد و یکی از نکات بسیار مهم برای شکسته شدن زنجیره انتقال بیماری دور کردن بیماران از سایر افراد است و در نتیجه قرنطینه ۵ تا ۷ روز برای بیماران لازم است.