کد خبر : 13457 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۱۴ آبان - 10:44
جانباز خلبان اسماعیل امیدی به یاران شهیدش پیوست +زندگینامه امیر جانباز اسماعیل امیدی از خلبانان شکاری دوران دفاع مقدس درگذشت.

به گزارش نجواخبر، امیر جانباز اسماعیل امیدی از خلبانان هواپیمای شکاری F5 تایگر در سال‌های دفاع مقدس، بر اثر حمله قلبی درگذشت و به یاران شهیدش پیوست.

محمداسماعیل محترم امیدی، متولد ١٣۲٩ در زاهدان معلم‌خلبان و خلبان آزمایشی هواپیمای شکاری F5 (Tiger॥) بود و مدتی را هم به‌عنوان جانشین فرمانده گردان آموزشی پایگاه هوایی دزفول فعالیت کرده است. او فرماندهی این گردان را نیز به عهده داشته و یکی از خلبانان شرکت‌کننده در عملیات ١٤٠ فروندی است که از پایگاه دزفول به عراق حمله کردند. امیدی مدتی هم به‌عنوان افسر رابط هوایی در نیروی دریایی بندرعباس، تیپ زرهی کرمانشاه و قرارگاه خاتم‌الانبیاء فعالیت کرده است.

هواپیمای امیدی روز ١١ مهر ٥٩ در مأموریت برای بمباران اطراف شهر ناصریه مورد اصابت پدافند دشمن قرار گرفت و او ناچار به اجکت شد. در نتیجه تنها خلبانی است که با اجکت و فرود سالم به زمین، موفق شد با تلاش انفرادی و بدون کمک تیم‌های نجات، خود را به خاک ایران برساند. او یک‌سال تحت درمان بود و سپس دوباره به گردان پرواز بازگشت. امیدی پس از جنگ مدتی را هم به‌عنوان کاپیتان هواپیمای مسافربری فعالیت کرد.

این ‌خلبان هم مانند دوست نزدیک خود محمود اسکندری به‌دلیل اتهامات واهی مدتی را در حبس گذراند و سپس آزاد شد. امیدی ازجمله چهره‌های مهم پرونده «پهلوان محمود اسکندری قهرمانی که باید از نو شناخت» است که همزمان با هفته دفاع مقدس سال گذشته در خبرگزاری مهر گشوده و اسفند ۱۴۰۰ به پایان رسید.