کد خبر : 13521 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۶ آبان - 10:45
اختصاصی؛ شاگردان رنگرز طلایی شدند/ خودنمایی ستاره‌های جوان در غیاب آقای خاص تیم ملی کشتی فرنگی ایران با شکست آذربایجان در باکو توانست قهرمان جام جهانی کشتی فرنگی شود.

به گزارش نجوا خبر، رقابت‌های جام‌جهانی کشتی‌فرنگی روزهای چهاردهم و پانزدهم آبان‌ماه در شهر باکو آذربایجان برگزار شد. در این مسابقات ۶ تیم ایران، صربستان، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان و منتخب جهان حضور دارند که در دو گروه سه‌تیمی با هم به رقابت پرداختند و تیم‌های اول هر گروه به دیدار فینال و تیم‌های دوم نیز راهی دیدار رده‌بندی شدند. تیم کشورمان در این رقابت‌ها با تیم‌های ملی ترکیه و قرقیزستان هم‌گروه بود.

*دلیل غیبت برادران گرایی و ساوری

حسن رنگرز که به تازگی بعد از مسابقات جهانی صربستان جایگزین محمد بنا شده است، تیمش را با ترکیبی از جوانان راهی باکو آذربایجان کرد. در همین رابطه برادران گرایی و هادی ساروی استراحت کردند و در این مسابقات غایب بودند.

*مسابقات تیمی و نحوه امتیاز مثبت

در این مسابقات 10 وزن هر کشور مقابل هم قرار می‌گرفتند و تیمی که پیروزهای بیشتری داشت، برنده از میدان خارج می‌شد. در صورت تعداد برابر پیروزی‌ها به امتیازات مثبت توجه می‌شد. امتیازات مثبت با توجه به ضربه فنی 5، امتیاز عالی 4، پیروزی حین مسابقه 3 امتیاز مثبت داشت.

*تقابل سخت با ترکیه
ایران در دیدار اول خود از سد ترکیه قهرمان جهان با نتیجه 6 بر 4 عبور کرد و در مسابقه دوم قرقیزستان را به راحتی با نتیجه 8بر 2 شکست داد.

در سومین دیدار ایران به مصاف آذربایجان میزبان این دوره از مسابقات رفت. آذربایجانی با استفاده از تماشاگران زیاد، تعیین جایزه بالاتر و حتی استفاده از بلندگو سالن( که بر خلاف مقررات جهانی است) قصد داشتند تمام شرایط روحی و روانی را برای پیروزی فرنگی کاران خود آماده کنند.

*انگیزه کشتی گیران جوان

انگیزه جوانان ایران که از زمان حضور رنگرز به تیم ملی تزریق شده، کار ساز بود و آنها توانستند به لطف امتیاز مثبت بیشتر برنده از میدان خارج شوند. کار بزرگ مسابقه پایانی را علی اکبر یوسفی عملی کرد. سنگین وزن ایران با وجود آنکه کشورمان در نتایج تیمی با نتیجه 5 بر 4 عقب بود، به مصاف بکا کاندلاکی رفت. در ابتدا کاندلاکی پیش افتاد، اما یوسفی با پیروزی 6 بر 4 سرنوشت قهرمانی را تغییر داد.

*چرخه انتخابی تعیین کننده می‌شود
پس از این مطابق با قوانین فدراسیون کشتی چرخه انتخابی در فرنگی هم برقرار می‌شود و گوش شکسته‌ها برای رسیدن به پیراهن تیم ملی باید رقبای خود را پشت سربگذارند.


*نقطه ضعف رنگرز در شب خوب فرنگی کاران

اگر چه کشتی در ایران ورزش پهلوانی و اخلاقی محسوب می‌شود، اما رقبا برای پیروزی دست به هر کاری می‌زنند. در همین رابطه محمدرضا رستمی نماینده وزن 72 کیلوگرم ایران با اولوی غنی‌زاده از آذربایجان روی تشک قرار گرفت که در پایان با نتیجه 4 بر 3 شکست خورد. در حالی این باخت رقم خورد که بازی با نتیجه تساوی سه بر سه در جریان بود، درخواست بد موقع چلنج یار ما را عقب انداخت. رقیب با زخمی کردن بدن کشتی‌گیر ایرانی، قصد داشت اعصاب رستمی را برهم بزند. بعد از چلنج ناموفق برای دقایقی تمرکز کشتی‌گیر ایران به دلیل ناهماهنگی با کادرفنی بهم ریخت. این موضوع می‌توانست روی سرنوشت قهرمانی تأثیرگذار باشد. حالا که فرنگی‌کاران قهرمان جام جهانی شدند و زحمات رنگرز دیده شد؛ اما او باید بداند در یک لحظه سرنوشت تمام زحمات او تغییر می‌کند.