کد خبر : 13542 تاریخ : ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۷ آبان - 10:18
بازار نقل و انتقالات فوتبال ایران همچنان داغ است؛ معامله ۱۱ میلیاردی در لیگ برتر؛ بمب های خاموش منفجر می‌شوند؟ بسیاری از تیم‌های حاضر در لیگ برتر بعد از ۱۱ هفته به‌خوبی به نقاط ضعفشان پی برده و حالا نیک می‌دانند برای تقویت این نقاط چاره‌ای به غیر از خریدن بازیکن ندارند.

رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران پس از هفته یازدهم معلق شده تا بعد از بازی‌های تیم ملی ایران در جام جهانی دوباره از سر گرفته شود. پرسپولیس، یکی از جدی‌ترین مدعیان قهرمانی در این دوره، فعلا صدرنشین لیگ برتر است ولی از آنجا که ترافیک صدر جدول فشرده است، نمی‌توان از حالا این تیم یا هر تیم دیگری را دارای بیشترین بخت برای کسب عنوان قهرمانی دانست. در کنار این موضوع، بازی‌های ایران در جام جهانی هم هست.

فعلا بازی‌های لیگ به حاشیه رانده شده و تمرکز روی اردو و بازی تیم ملی برای جام جهانی است. چنین موضوعی البته به این معنی نیست که تیم‌های لیگ بی‌کار نشسته و می‌نشینند. آنها به‌خوبی می‌دانند بعد از جام جهانی کارشان برای تداوم لیگ برتر حسابی سخت و دشوار است. به همین دلیل است که از همین حالا می‌شود منتظر بازار داغ نیم‌فصل لیگ برتر ایران ماند. معادلات در بازار نقل و انتقالات همیشه بر پایه چند اصل استوار بوده است؛ اول اینکه تیم تقویت شود. بسیاری از تیم‌های حاضر در لیگ برتر بعد از ۱۱ هفته به‌خوبی به نقاط ضعفشان پی برده و حالا نیک می‌دانند برای تقویت این نقاط چاره‌ای به غیر از خریدن بازیکن ندارند. دومین اصلی که در بازار رعایت می‌شود، فروش بازیکن برای کسب درآمد است. در این مورد، با توجه به سبک قراردادهایی که در ایران بسته می‌شود، نمی‌توان چندان دلخوش بود که باشگاه‌های لیگ برتر از فروش بازیکن به یکدیگر پول کلانی به جیب بزنند. نه اینکه اصلا امکانش نباشد.

مثلا باشگاه تراکتور بهترین معامله را در این زمینه کرده است. آنها یکی‌، دو فصل پیش حاضر شدند مهدی تیکدری را در ازای دریافت ۱۱ میلیاردتومان به گل‌گهر سیرجان بفروشند. کسب درآمد عالی برای باشگاه‌هایی که ظاهرا بیش از آنکه درآمدزایی کنند، هزینه روی دست مدیرعاملان بعدی می‌گذارند. فاکتور سوم هم خلوت ‌کردن خطوطی است که ترافیک بالایی دارد. از این حیث، معمولا سرمربیان به خاطر اینکه بازیکنان ناراضی تعدادشان کمتر شود، تعدادی از آنها را در فهرست فروش قرار می‌دهند. اصل آخر هم که چندان درباره‌اش صحبت نشده، عدم تقویت رقباست. درباره این دو اصل آخر می‌توان به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برگشت. استقلال به‌طور ویژه بازیکنان زیادی را به خدمت گرفته که به تعدادی از آنها که دست بر قضا در زمره ستارگان لیگ برتر هم محسوب می‌شوند بازی نمی‌رسند.

استقلال در همین نیم‌فصل روبه‌رو می‌تواند هفت بازیکن را در فهرست خروج بگذارد. همین موضوع کافی است تا بازار زمستانی حسابی داغ باشد. عزیزبک آمانوف هافبک ازبکستانی استقلال که در نقل‌وانتقالات زمستانی فصل گذشته با نظر فرهاد مجیدی جذب شد، یکی از بازیکنانی است که نتوانسته خود را به ریکاردو سا پینتو اثبات کند و سرمربی پرتغالی آبی‌ها فقط پنج دقیقه در طول ۱۱ هفته اخیر لیگ برتر و البته مسابقه سوپرجام به آمانوف اعتماد کرده که نشان می‌دهد سا پینتو سبک بازی هافبک ازبکستانی را نمی‌پسندد و همین مسئله سبب شده نام آمانوف در حوالی فهرست خروج استقلال شنیده شود. سجاد شهباززاده مهاجم باتجربه آبی‌ها هم نتوانسته انتظارات را برآورده کند و با وجود اعتماد ویژه ریکاردو سا پینتو به این مهاجم اما شهباززاده ناکام در تهدید دروازه رقبا بوده و جایگاه خود را در ترکیب اصلی استقلال رفته‌رفته از دست داد و درحال‌حاضر هم سا پینتو از او به‌عنوان یک مهره تعویضی استفاده می‌کند و گفته می‌شود آبی‌ها در بازار زمستانه به دنبال جذب کاوه رضایی هستند و احتمال جدایی شهباززاده وجود دارد.

سیاوش یزدانی مدافع بلندقامت استقلال که فصل گذشته جزء ارکان اصلی قهرمانی تیمش بود، در لیگ بیست‌ودوم شرایط عجیبی را پشت‌سر می‌گذارد و با وجود رفع موانع خدمت سربازی و دریافت کارت پایان خدمت، هنوز نتوانسته به ترکیب استقلال برسد و حتی یک دقیقه بازی هم در کارنامه او در لیگ بیست‌ودوم به‌ چشم نمی‌خورد. یزدانی در ماه گذشته با اظهارنظر جنجالی درباره سا پینتو حاشیه‌ساز شده بود اما با پادرمیانی مدیران استقلال، سرمربی پرتغالی مدافع تیمش را بخشید و او را به تمرینات راه داد اما هنوز خبری از حضور یزدانی در فهرست آبی‌پوشان پایتخت نیست تا گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال جدایی او به میان بیاید. علیرضا رضایی، امیرعلی صادقی، امید حامدی‌فر و محمدحسین زواری بازیکنان جوان سرشناس استقلال هستند که به‌جز صادقی که حضور کوتاه در ترکیب استقلال را در لیگ بیست‌ودوم تجربه کرده و در بازی‌های پیش‌فصل نمایش‌های درخشانی از خود داشت، سایر بازیکنان نتوانسته‌اند اعتماد ریکاردو ساپینتو را جلب کنند و هنوز به ترکیب آبی‌ها راه پیدا نکرده‌اند. بازیکنان جوانی که احتمال دارد برای کسب فرصت بازی بیشتر، در نیم‌فصل به دنبال جدایی باشند و احتمال خروج نام آنها از فهرست استقلال مطرح است.

در کنار گزینه‌هایی که برای خروج از استقلال از آنها یاد می‌شود، یکی، دو روز گذشته شایعات زیادی درباره مهاجم نیمکت‌نشین باشگاه پرسپولیس یعنی مهدی عبدی هم به گوش رسیده است. عنوان شده که او از نیمکت‌نشینی در این تیم خسته شده و قرار است در نیم‌فصل دوم تجربه جدیدی به دست بیاورد. همین حالا از نساجی به عنوان مشتری او یاد می‌شود. جالب آنکه اسم سپاهان هم به طور غیررسمی در این میان شنیده می‌شود. مشخص نیست که چنین شایعاتی تا چه اندازه درست باشد ولی پرسپولیس بعید است بازیکنی به سپاهان در نیم‌فصل بدهد. این موضوع برگرفته از همان اصل آخر بازار نقل و انتقالات است. سپاهان در مسیر قهرمانی در لیگ برتر ایران، یکی از جدی‌ترین رقبای پرسپولیس است و به همین خاطر، حتی اگر پیشنهادی رسمی برای دراختیارگرفتن مهدی عبدی داشته باشد، باز بعید است این مورد با استقبال یحیی گل‌محمدی روبه‌رو شود. این موارد به آن دلیل عنوان می‌شود که این بازیکن هنوز با باشگاه پرسپولیس قرارداد دارد و بدون رضایت باشگاه نمی‌تواند جدا شود. البته که مهدی عبدی با توجه به سن و تجربه‌ای که دارد، می‌تواند یکی دیگر از گزینه‌های بازار داغ زمستانی برای نقل و انتقالات باشد.