کد خبر : 13648 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۳ آبان - 09:42
واکنش ایران به حادثه انفجار در شهر استانبول ترکیه/ آنکارا: پ.ک.ک مسئول انفجار است+اطلاعیه وزارت خارجه سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به حادثه انفجار در خیابان استقلال شهر استانبول ترکیه گفت؛ هرگونه اقدام تروریستی که امنیت کشور و ملت ترکیه را هدف قرار دهد، شدیداً محکوم می‌کنیم.

به گزارش نجواخبر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به حادثه انفجار در خیابان استقلال شهر استانبول ترکیه که منجر به کشته و مجروح شدن شماری از مردم بی گناه شد، گفت؛ هرگونه اقدام تروریستی که امنیت کشور و ملت ترکیه را هدف قرار دهد، شدیداً محکوم می‌کنیم.

کنعانی تاکید کرد؛ در کنار دولت و ملت دوست و برادر جمهوری ترکیه هستیم‌.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن طلب رحمت و مغفرت الهی برای جان باختگان و شفای عاجل برای مجروحان، با دولت و ملت ترکیه بویژه خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد.

همچنین وزارت امور خارجه ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، مسئولین ذیربط در بخش کنسولی وزارت امور خارجه ترکیه خبر دادند که هیچ یک از شهروندان ایرانی در بین کشته شدگان انفجار استانبول نیستند.

بر اساس این گزارش، در پی وقوع انفجار تروریستی یکشنبه شب در خیابان استقلال؛ مرکز استانبول ترکیه که در مسیر اصلی پیاده‌رو در مرکز شهر استانبول رخ داد،، شش تن کشته و ۸۱ تن زخمی شدند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اولین واکنش خود به انفجار در استانبول اعلام کرد که تروریست‌ها در ترکیه به اهداف‌شان نخواهند رسید.

وی تأکید کرد که دولت ترکیه در تلاش است تا عاملان این حمله تروریستی شنیع را هر چه زودتر شناسایی و مجازات کند.

اردوغان ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد که انفجار در میدان تقسیم تروریستی بوده و یک زن در آن نقش داشته است.

*بازداشت عامل بمب‌گذاری در استانبول / آنکارا: پ.ک.ک مسئول انفجار است


سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه با اعلام خبر بازداشت یک زن به‌عنوان عامل بمب‌گذاری در استانبول، گروهک تروریستی «پ.ک.ک» را مسئول این انفجار توصیف کرد.

وزیر کشور ترکیه با اعلام خبر بازداشت یک زن به‌عنوان عامل بمب‌گذاری در استانبول، گروهک تروریستی «پ.ک.ک» را مسئول این انفجار توصیف کرد.

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه امروز (دوشنبه) از بازداشت یک زن که مظنون به عاملیت در بمب‌گذاری روز گذشته در استانبول است، خبر داد.

سویلو طی نشست خبری در استانبول با اشاره به بازداشت زنی که بمب را در خیابان استقلال مشرف به میدان تقسیم در این شهر رها کرده بود، گفت گروهک تروریستی «پ.ک.ک» و شاخه آن در شمال سوریه یعنی «پ.ی.د» مسئول این حمله تروریستی هستند.

به نوشته رسانه‌های ترکیه‌ای، وی با سرزنش کردن دولت آمریکا به دلیل این حمله تروریستی و کشتار مردم در استانبول، توضیح داد که پیام تسلیت واشنگتن مانند بازگشت مجرم به صحنه جنایت خود است.

وزیر کشور ترکیه همچنین اظهار داشت که دستور انجام این بمب‌گذاری از مرکز فرماندهی پ.ک.ک و ق.س.د در منطقه «عین‌العرب» (کوبانی) واقع در شمال سوریه صادر شده و عامل این حمله نیز از طریق شهر عفرین وارد ترکیه شده بود.

عصر یکشنبه بود که رسانه‌های ترکیه‌ای از وقوع انفجاری مهیب در محله «بی‌اوغلو» در شهر استانبول خبر دادند. دولت ترکیه نیز با بیان اینکه بمب‌گذاری توسط یک زن انجام شده، گفت در این حمله تروریستی حداقل ۶ نفر کشته و ۸۱ تن دیگر مجروح شدند.