کد خبر : 14266 تاریخ : ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۰ آذر - 11:57
اظهارات روسای قوا در مورد شفافیت و مبارزه با فساد / آیا گزارشات بازرسی و قراردادهای اقتصادی محرمانه است؟ رئیس جمهور با تاکید بر استقرار دولت الکترونیک و حرکت به سمت دولت هوشمند برای شفافیت بیشتر در نظام اداری اظهار داشت: هرچه شفافیت بیشتر باشد از فساد روابط ناسالم و پارتی بازی جلوگیری می شود.

به گزارش نجواخبر، رئیس‌جمهور با تاکید بر استقرار دولت الکترونیک و حرکت به سمت دولت هوشمند برای شفافیت بیشتر در نظام اداری اظهار داشت: هرچه شفافیت بیشتر باشد از فساد روابط ناسالم و پارتی بازی جلوگیری می‌شود.

سیدابراهیم رئیسی روز یکشنبه در همایش ملی ارتقای شفافیت که با حضور سران قوا و به میزبانی قوه قضائیه در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: اصل شفافیت اصل وارداتی به فرهنگ و قوانین ما نیست و ریشه در فرهنگ دینی و اسلامی ما دارد و اساس آن این است که مردم در جریان گردش اطلاعات، قراردادها و پیمان‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار گیرند.

رئیس‌جمهور با استناد به سخنان حضرت علی (ع) در مورد شفافیت مبنی بر اینکه «من با شما امر پنهانی ندارم به جز هر چیزی که بخواهد مورد سوءاستفاده دشمن قرار بگیرد» افزود: شفافیت جز در مواردی که در جنگ نظامی و ترکیبی و آنچه که دشمن بخواهد از آمار و ارقامی سوءاستفاده کند و موجب تسلط اطلاعاتی دشمن شود، کاربرد دارد.

رئیسی با تاکید بر اینکه شفایت در حوزه امور شخصی معنا ندارد و حریم خصوصی باید محترم شمرده شود، به بیان وظایف سه قوه در حوزه شفافیت پرداخت و اظهار داشت: در حوزه قانون گذاری، شاهد شفافیت در سخنان نمایندگان، سخنان و تصمیم گیری هایشان هستیم و ما این افتخار را داریم که از ابتدای جمهوری اسلامی و افتتاح مجلس شورای اسلامی، این شفافیت وجود داشته است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در قوه قضائیه استنطاق غیرعلنی است اما اگر حکم به قطعیت رسید و مجرمیت فرد از نظر قانون مشخص شد، قانون به شفاف شدن حکم کرده است و یا برخی دادگاه‌ها همچون دادگاهای سیاسی و یا به تشخیص قاضی می‌تواند علنی برگزار شود و مردم در جریان دادرسی قرار گیرند.

رئیس قوه مجریه با یادآوری اینکه قانون اساسی در رسیدگی اصل را بر شفاف قرار داده است مگر در موارد خاص که تشخیص آن با قاضی است، اظهار داشت: در دستگاه اجرایی نیز باید روند امور شفاف باشد و همه بتواند از جذب و گزینش و انتصاب، ارتقا و به‌کارگیری و برنامه کار و پیشرفت کار اطلاع پیدا کنند و شاخص‌های کیفی و کمی در اختیار همه باشد.

رئیسی با طرح این پرسش که «چرا قراردادهای اقتصادی علنی نباشد چه چیز پنهانی دارد؟ چرا بهره‌برداری از حوزه‌های مختلف اقتصادی نباید شکل شفاف داشته باشد؟ چرا در وضعیتی که همه باید با رقابت بتوانند ظرفیت‌های خود برای کار بهتر را عرضه کنند این زمینه برای همه به صورت مساوی ایجاد نشود» افزود: اینها همه زمینه‌هایی هستند که می‌تواند فساد را ریشه‌کن کند، شفافیت هر چه بیشتر باشد از فساد، روابط ناسالم و پارتی‌بازی جلوگیری می‌شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: شفافیت در فرهنگ دینی ما ریشه دارد و در جای جای قوانین به آن اشاره شده است و بخشی از کار هم خوب پیش رفته اما بخشی از کار به دلیل خصّتی که دستگاه‌ها به خرج می‌دهند و حاضر نیستند اطلاعاتی را که سرمایه دستگاه است را با هم مرتبط کنند، نتوانسته به صورت جامع این اطلاعات مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

رئیسی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم اعلام شد که عقب ماندگی های دولت الکترونیک باید برطرف شود، میزان پیشرفت آن در ابتدای دولت را ۲۵ درصد عنوان کرد و اظهار داشت: ما باید از دولت الکترونیک به سمت دولت هوشمند برویم که برای آن نیاز است همه بخش‌ها و دستگاه‌ها در شکل‌گیری آن مساعد کنند.

رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه گام‌های خوبی در شکل‌گیری دولت هوشمند برداشته شده است، گفت: سامانه جامع تجارت از بخش‌هایی است که می‌تواند از فسادهای احتمالی در فرایند کار تجاری جلوگیری کند و این زنجیره‌ای از تأمین، تولید تا مصارف است اگر این زنجیره براساس سامانه‌های فعال انجام شود از بسیاری از فسادهای احتمالی جلوگیری می‌کند.

وی میزان پیشرفت استقرار سامانه جامع تجارت را بیش از ۹۰درصد برآورد کرد و افزود: درصدهای پایانی آن باقی مانده که آن هم تکمیل می‌شود و می‌تواند هم برای دستگاه‌های نظارتی و هم برای مجریان و دست‌اندرکاران کار را سهل و آسان کند.

رئیس‌جمهور سامانه جامع تجارت، سامانه صدور نسخه الکترونیک را از جمله اقدامات انجام شده در حوزه شفافیت عنوان کرد و اظهار داشت: صدور نسخه الکترونیک و کارهایی که در حوزه سلامت انجام شده می‌تواند در جهت شفاف سازی موثر باشد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه شفافیت هم می‌تواند به مجری و هم به ناظر کمک کرده و از فشار جلوگیری کند، ادامه داد: شفاف سازی در مالیات‌ها بسیار نقش دارد. طبق گزارش سازمان امور مالیاتی، از ابتدای دولت سیزدهم ۲ میلیون نفر به مودیان مالیاتی اضافه شده و از ۴ میلیون نفر به حدود ۶ میلیون مودی رسیده که این دستاورد در پرتو شفافیت به دست آمده است زیرا فرار مالیاتی یکی از مشکلات کشور است.

رئیسی انتشار صورت های مالی نزدیک به ۴۰۰ شرکت های بورسی و غیربورسی و انتشار حساب افراد بدحساب و ابر بدهکاران بانکی را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه شفافیت برشمرد که تا پیش از این دولت سابقه نداشته و در انضباط مالی نیز موثر است.

رئیس‌جمهور گفت: شفافیت در جهت امنیت مالی و حمایت از فعالان اقتصادی بسیار نقش دارد و به افراد دارای صحت عمل اطمینان بدهد که کارشان بسیار موثر است. شفافیت در جهت افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی بسیار موثر است.

رئیس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: شفافیت روند اطلاعات آزاد ‌و جریان اطلاعات، با توجه به اصل اساسی، اصل بسیار مهم نظارت ملی است.

بهترین نظام کنترلی، خود کنترلی است

رئیسی تأکید کرد: همه دستگاه‌ها به عدالت و قانون عمل کنند. بهترین نظام کنترلی، خود کنترلی است. تمام دستگاه‌ها پیش از نظارت ناظران، خود را در محضر خدا، شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب قانون پاسخ‌گو بدانند.

رئیس‌جمهور افزود: جریان نظارت و بازرسی، کمکی برای خوب دیدن عملکرد دستگاه‌ها است و نباید به عنوان میگیرم شناخته شود. اولین وظیفه مربوط به مدیران و درون سازمان است. هیچ مدیری نباید در مقابل فساد حساسیت نداشته باشد و اجازه لانه کردن کوچک‌ترین فساد را در مجموعه تحت مدیریت خود ندهد.

رئیسی با بیان اینکه هاضمه نظام جمهوری اسلامی، فساد را نمی‌پذیرد، اضافه کرد: اگر در گوشه و کنار فسادی پیدا شود، خود را موظف به برخورد با آن می‌داند. شرط همکاری با دولت، روحیه فسادستیزی است و دوستان هم با همین روحیه در حال کار کردن هستند. شرط حکمرانی داشتن روحیه مبارزه با فساد است.

رئیس‌جمهور با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «دزد دزد گفتن برای مردم اطمینان ایجاد نمی‌کند» اظهار داشت: وظیفه ما به عنوان دستگاه اجرایی آن است که به مردم اطلاع بدهیم.

رئیسی با برشمردن چهار مرحله نظارتی در نظام اسلامی، بهترین نظام کنترلی را خودکنترلی دانست و اظهار داشت:‌ این بدان معناست که همه دستگاه‌ها پیش از ورود دستگاه‌های نظارتی، خود را در محضر خداوند، شهروندان، ارباب رجوع، سلسله مراتب مدیریتی و نظارتی پاسخ‌گو بدانند.

وی با تاکید بر اینکه نظام اسلامی فساد را نمی‌پذیرد، تاکید کرد: اینکه کسی تصور کند با چند گزارش فساد، فساد امری فراگیر است، نادرست است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز روحیه مبارزه با فساد در بسیاری از دستگاه‌ها و مدیران وجود دارد و دستگاه‌ها خود را برای مقابله با فساد خود را موظف می‌دانند؛در ابتدای دولت به مدیران اعلام کردیم که شرط همکاری روحیه فساد ستیزی و شرط صلاح نظام و حکمرانی، مبارزه با فساد است.

رئیسی با تاکید بر اینکه باید به مردم اطمینان دهیم که با فساد برخورد می‌شود، اظهار داشت: آنچه به مردم اطمینان می‌دهد، اصلاح مفسد و بسترهای فسادزا و برخورد با مفسدان است.

بدون شفافیت به کارآمدی نمی‌رسیم/ باید اقتصاد را مردمی سازی کنیم

محمدباقر قالیباف روز یکشنبه در همایش ملی ارتقای شفافیت که با حضور سران قوا در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: اقتصادی که بیش از ۸۵ درصد آن دولتی باشد، فساد زا است و باید اقتصاد را مردمی سازی کنیم.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر مردمی سازی در همه امور و تبدیل ایده‌ها و نظرات به عمل و اجرا اظهار داشت: اعتماد مهم‌ترین و اصلی‌ترین سرمایه ملی هر جامعه‌ای است و اگر ایده‌ها تبدیل عمل نشود، اثربخش نخواهد بود .

وی با تاکید بر اینکه امکان ندارد بدون شفافیت به کار آمدی برسیم، افزود: در حکمرانی نو بحث شفافیت یک اصل ملی است؛ همانطور که قانون اساسی را گزینشی انتخاب نمی‌کنیم و به آن به‌صورت همه‌جانبه اجرا می‌کنیم به همین دلیل نیز نیازمندیم امر شفافیت که یک امر ملی است را یکپارچه و بدون تبعیض به صورت مداوم ادامه دهیم.

قالیباف اظهار داشت: باید فاصله بین حرف و عمل را در موضوع شفافیت کاهش دهیم.

رئیس مجلس بر اصل ایجاد شفافیت در مبارزه با فساد تاکید کرد و گفت: وقتی شفافیت نباشد، دولت‌ها و حکومت‌ها نمی‌توانند به اهداف خود در مبارزه با فساد دست یابند.

قالیباف ذات انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را مبارزه با فساد بر پایه آموزه های دینی و مکتب قرآن عنوان کرد و گفت: امروز نظام به شفاف‌سازی و مبارزه با فساد به عنوان امری حیاتی و وظیفه شرعی تاکید دارد.


مسئولان کاری که نمی‌توانند انجام بدهند را وعده ندهند/ همه گزارش‌های سازمان بازرسی محرمانه نیست

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در همایش ملی ارتقای شفافیت که با حضور سران قوا و مسئولان قضائی برگزار شد، گفت: حضور سران قوا و سایر مسئولان قضائی در این همایش، فرصت مغتنمی است.

وی با اشاره به ارتقای شفافیت به عنوان موضوع این همایش گفت: شفاف به معنای آشکار و زلال و طاهر است سؤال اینجاست که این شفافیت کجا باید باشد و چگونه تحقق می‌یابد و کجا نباید شفافیت وجود داشته باشد؟ شفافیت چه تأثیراتی بر کشور دارد؟

رئیس قوه قضائیه با طرح این سؤال که اگر سری فاش شود چه پیامدهایی دارد؟ گفت: یکی دیگر از سؤال‌های مطروحه این است که شفافیت در کجا باید وجود داشته باشد؟ راه‌های عملیاتی شدن شفافیت در حوزه‌های اولویت دار کدام است و کجا نباید سری افشا می‌شد و چه خسارت‌هایی به بار آورده است؟

محسنی اژه‌ای افزود: شفافیت در گفتار، در کردار و تقنین و قانون گذاری و در سیاست‌ها چگونه باید باشد؟ به نظر می‌رسد یک مسئله مهم شفافیت در گفتار و صداقت است. اگر ما در گفتار و صداقت خود شفافیت داشته باشیم و آنچه را لازم است باید صادقانه بگوییم. کاری را که نمی‌توانیم بکنیم، وعده ندهیم.

وی افزود اگر احتمال می‌دهیم امکان انجام یک کار وجود ندارد وعده تحقق آن را ندهیم و با اتکا به پروردگار باید تمام تلاش خود را به کار ببریم.

وی افزود: اگر اشتباهی صورت گرفت باید آن را گفت، همچنین طبق فرمایشات امیر المومنین باید با مردم گفت‌وگو کنیم.

اژه‌ای صداقت را امر مهم در گفتار دانست و گفت: در برابر استکبار از آزادی مردم دفاع می‌کنیم و در مقابل زورگویان و سلطه طلبان حاضر نیستیم خم سر بکنیم و باج بدهیم، می‌ایستیم، مقاومت می‌کنیم و هزینه می‌دهیم.

وی ادامه داد: سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در مقابل دوست و دشمن شفاف است در مقابل سلطه طلبان سر خم نمی‌کنیم و باج نمی‌دهیم. در مقابل دشمن قدار صهیونیست و آمریکا می‌ایستیم.

محسنی اژه‌ای در ادامه با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی تمامی مذاکرات مجلس علنی پخش می‌شود گفت: در جلسات علنی مردم می‌توانند مذاکرات را دیده و نقد کنند اما در همین سیاست‌های قانون گذاری باید قانون گذاری شفاف و بدون ابهام باشد. اگر قانون دارای ابهام و اجمال بود تفسیرهای مختلفی پیش آمد، منشأ غیر شفاف پیش می‌آید.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: دستگاه نظارتی ممکن است بعداً به این ابهام‌ها ورود کند که زمان بردار است و به عنوان مثال اگر مجری قانون به نحوی رفتار کرد نباید به آن ایراد گرفت چرا که قانون مبهم بوده است.

اژه‌ای با بیان اینکه فرایند کار را باید در دید مردم قرار دهیم، گفت: فرایندی که منتج به یک نتیجه می‌شود را باید در معرض دید نخبگان قرار دهیم. در قوه قضائیه فرایند رسیدگی به یک پرونده حقوقی و قضائی چگونه است؟ باید فرایندی که مرقوم شده و یا به محکومیت و یا برائت منتج می‌شود را گفت.

وی ادامه داد: کجاست که مردم نباید در جریان قرار بگیرند و کجا نباید بگیرند. می‌گوئیم تحقیقات در مرحله کیفری محرمانه است باید در همه جا محرمانه باشد؟ قبل از قطعیت حکم نمی‌توان جزئیات را در اختیار مردم قرار داد اما آیا این با شفافیت در تضاد است؟

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اصل قانونی علنی بودن دادگاه به جز برخی استثناها گفت: آیا ما به این استثناها توجه کردیم؟ انتخابات متعددی در پیش داریم و سؤال اینجاست آیا فرایندهای مربوط به انتخابات شفاف است؟ اگر عده‌ای بخواهند ببینند بر چه اساسی، سلب صلاحیت شده است، آیا این اشکال دارد؟ در حال حاضر بله. اما آیا قابل تجدید نظر نیست؟

اژه‌ای با طرح سؤالی پیرامون محدودیت‌های قانونی گفت: اگر شفافیت بود، اگر صداقت بود و آنچه را که نوشتیم مردم دیدند و نقطه نظرات خود را اعلام کردند این باعث افزایش اعتماد مردم می‌شود. مردم گاهی اوقات از حقوق خود مطلع نیستند و حق مردم است که از حقوق خود مطلع باشند، حق مردم این است که چگونه باید حقوق خود را استیفا کنند

اژه‌ای تصریح کرد: این امر موجب اعتماد بیشتر مردم و رها شدن مردم از تحیر می‌شود اما اگر یک سرمایه‌گذار نداند چطور باید سرمایه‌گذاری کند و نمی‌داند اوضاعش برای فردا چطور خواهد بود، اینها منجر به سرگردانی می‌شود. امروز که ما به اشتغال و سرمایه‌گذاری تاکید می‌کنیم اگر چنانچه در این مسائل، مردم در جریان امور سرمایه‌گذاری قرار بگیرند طور خاصی به میدان می‌آیند.

وی ادامه داد: اگر این مسائل را نداند، اگر چنانچه مردم بدانند که مشکلی در قوه قضائیه پیدا می‌کنند و اگر ندانند مسیر را چطور طی می‌کنند؟ به خاطر مبهم بودن از حق خود می‌گذرند و عده‌ای به دلال پناه می‌برند. اگر این فرایند‌ها نباشد شعبه‌ای از شعبات غیر واقعی پیش می‌آید و نمی‌گویم کلاهبرداری می‌شود.‌

اژه‌ای گفت: کلاهبرداری چیست؟ با اعمال متقلبانه‌ای که با عنوان دروغ کارهای متقلبانه انجام دهد، فردی قرارداد منعقد کند، سرش کلاه می‌رود. این در یک مقیاس بالاتر اگر از یک دستگاه و یا مدیر نظام رخ دهد چه اتفاقی می‌افتد؟ اینها نکاتی است که باید در همایش مذبور مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی خطاب به بازرسان گفت: تمام آنچه که رئیس سازمان بازرسی در قالب گزارش برای ما ارسال می‌کند روی آن می‌نویسند محرمانه و همین امر باعث می‌شود تا به اطلاع کسی نرسد و رسانه‌ها هم به آن دسترسی ندارند. اما باید پرسید همه اینها محرمانه تلقی می‌شود؟ در برخی سال‌ها سازمان بازرسی گزارش می‌دهد که به عنوان مثال ۴ هزار نامه به دولت نوشته‌ایم یا اشکالی بوده یا پیشنهادی بوده، بارها سؤال می‌کنم از این ۴ هزار مورد چند مورد پیگیری شد؟

وی ادامه داد: یک کار انجام شد در این دوره فعلی قوه قضائیه مبنی بر اینکه ۴ انبار از انبار تملیکی مشاهده شد و گزارش آن به مردم نشان داده شده و شاید این از ۴ هزار مورد سازمان بازرسی اثر گذار تر بود چرا که مردم دیدند.