کد خبر : 14554 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۵ دي - 09:52
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نجواخبر»: واکاوی ریشه نارضایتی ها/ چرا همه چیز گران‌تر شد؟ ابراهیم رضایی گفت: حوادث اخیر که شامل اعتراضات و اغتشاشات بود، حتماً وضعیت اقتصادی را خراب‌تر کرد، زیرا برای مدتی جامعه را از محور مدیریت اقتصادی به سوی مدیریت بحران اعتراض‌ها هدایت کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه اعتراض‌های اخیر ریشه‌های فراوانی داشت؛ به خبرنگار نجواخبر گفت: گرانی، تورم و مشکلات اقتصادی و معیشتی نیز یک بخش از دلیل اعتراض‌های اخیر بود.

ابراهیم رضایی در پاسخ به اینکه بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران بر این عقیده هستند که ریشه اعتراضات اخیر در گرانی‌های سرسام آور، تورم سؤال‌برانگیز و ناتوانی دولت در کنترل این وضعیت است گفت: یک لایه از اعتراض‌ها و حوادثی که اتفاق افتاد، ریشه در گرانی، تورم و ناتوانی در کنترل آن داشت، اما این اعتراض‌ها لایه‌های مختلفی دارد.

وی با اعلام اینکه بخش دیگری از اعتراض‌های اخیر، لایه روانی و رسانه‌ای دارد گفت: یک بخش هم لایه فرهنگی و اجتماعی است که باید آن‌ها را دسته‌بندی و برای هر کدام چاره اندیشی کرد.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمی‌توان تأثیر مشکلات اقتصادی در اعتراض‌های مردمی را نادیده گرفت گفت: بخشی از افرادیکه در خیابان حضور یافتند و اعتراض کردند به وضعیت معیشتی خود معترض بودند. بحث بر سر این است که می‌توان مشکلات اقتصادی را مدیریت کرد و کسانی که در مدیریت مشکلات اقتصادی نقش جدی دارند باید پاسخ‌گوی این شرایط باشند.

رضایی گفت: حوادث اخیر که شامل اعتراضات و اغتشاشات بود، حتماً وضعیت اقتصادی را خراب‌تر کرد، زیرا برای مدتی جامعه را از محور مدیریت اقتصادی به سوی مدیریت بحران اعتراض‌ها هدایت کرد.

وی با اشاره به بحران‌های اقتصادی پس از اعتراض‌ها گفت: اعتراضات و اغتشاشات نه تنها کمکی به کنترل بحران اقتصادی نمی‌کند، بلکه شرایط را خرابتر می‌کند به نوعی که شاهد هستیم قیمت دلار بالا رفت و بقیه کالاها بدنبال این گرانی، گران‌تر شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم به تأثیر اعتراض‌ها به ویژه هنگامی که به اغتشاش کشیده می‌شود، اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت دلار ناشی از خروج سرمایه بود. باید بپذیریم که سرمایه و سرمایه‌گذار ترسو است و در جایی که چالش و بحرانهایی همچون اعتراضات و اغتشاشات وجود داشته باشد، اولین چیزی که فرار می‌کند، سرمایه و سرمایه‌دار است. این یک واقعیت اقتصادی است که ناامنی باعث فرار سرمایه از کشور میشود.

وی گفت: یک بخش جدی مدیریت دشمنان علیه جمهوری اسلامی، جنایات اغتشاشگران از جمله اقدامات تروریستی بود، آن‌ها به دنبال ضربه زدن به اقتصاد و ایجاد بحران‌های اقتصادی در کشور بودند و دیدیم تا چه اندازه اقتصاد را هدف قرار دادند.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: یک بخش اعتراض‌ها به اقتصاد بازگشت اما دیدیم که ابعاد اجتماعی، فرهنگی و حتی اعتقادی مردم را نشانه گرفتند و آن‌هایی که این اعتراض‌ها را برنامه ریزی کرده بودند، برای همه بخش‌ها برنامه داشتند.