کد خبر : 14634 تاریخ : ۱۴۰۱ چهارشنبه ۷ دي - 09:19
هواشناسی تهران: خشکسالی همچنان ادامه دارد مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران با ارائه گزارشی از دما و بارش تهران طی آذر ماه، گفت: طی سه ماه آینده دمای هوا یک درجه بیش از حد نرمال و متوسط بارش‌ها نیز در بهترین شرایط در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود. با توجه به فرایند خشکسالی از سال گذشته، بارش‌های چند روز گذشته نیز برای جبران کم‌بارشی‌ها کمکی نکرده و خشکسالی همچنان ادامه و لزوم مصرف بهینه و صرفه‌جویی در آب وجود دارد.

به گزارش نجوا خبر، مازیار غلامی درباره پیش‌بینی دما و بارش طی سه ماه آینده اظهار کرد: تحلیل جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که طی سه ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان حدود ۰.۵ تا یک درجه بالاتر از نرمال برآورد شده است و متوسط بارش استان در بهترین شرایط، در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: از نظر توزیع ماهانه نیز این انتظار وجود دارد که به‌تدریج طی دی و بهمن ماه بارش به شرایط نرمال گرایش داشته باشد. در عین حال با توجه به کاهش بارش انباشته شده از ماه‌های قبل، بارش‌های رخ داده چندان نمی‌تواند کم‌بارشی‌ها را جبران کند و لزوم صرفه جویی مصرف آب در بخش‌های مختلف عمومی مردم و اختصاصی نظیر بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و ... کماکان وجود دارد. همچنین مدیریت دقیق منابع و مصارف آب توسط بخش‌های مختلف اجرایی توصیه می‌شود.

کاهش ۷۱ درصدی بارش‌های تهران نسبت به بلندمدت

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران درباره میزان بارش‌های آذرماه اظهار کرد: تجزیه و تحلیل آمارهای دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر آن است که طی آذر ماه حدود ۱۳.۶ میلیمتر باران به‌صورت پهنه‌ای در استان تهران اتفاق افتاده است که نشان دهنده کاهش ۷۱ درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلند مدت و سال قبل است، این موضوع در حالی است که اکثر استان‌های کشور تحت تأثیر کم بارشی قرار دارند به گونه‌ای که کل کشور از ابتدای سال زراعی تا پایان آذر با کاهش ۴۰ درصدی بارش روبه‌رو بوده است.

وی ادامه داد: بررسی بارش از ابتدای سال زراعی تاکنون نشان دهنده آن است که استان تهران هفتمین استان کشور بوده که بیشترین کاهش بارش را داشته است. همچنین از نظر توزیع مکانی نیز همانند ماه قبل بارش در همه شهرستان‌های استان در مقایسه با بلند مدت و سال قبل کاهش داشت و بیشترین کاهش بارش به ترتیب مربوط به شهرستان‌های شمیرانات، دماوند فیروزکوه، ملارد، پردیس و تهران بوده است.

غلامی درباره وضعیت دما در ماه گذشته گفت: بررسی و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا همچون متوسط دما، دمای حداقل و دمای حداکثر در ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر افزایش دما در آذر است چراکه متوسط دمای هوای استان تهران در این ماه ۶ درجه سلسیوس بوده و در مقایسه با بلند مدت حدود ۱.۳ درجه سلسیوس افزایش داشته این در حالی است که متوسط کمینه دما ۱۴ درجه سلسیوس و متوسط بیشینه دما ۱.۳ درجه سلسیوس افزایش داشته است.

وی ادامه داد: به‌عبارت دیگر آذر ماه سال جاری در مقایسه با بلند مدت به‌طور نسبی گرمتر بوده است و از نظر توزیع دما در شهرستان‌های استان نیز تمامی شهرستان‌های استان با افزایش دما روبه‌رو بوده‌اند که بیشترین افزایش دما مربوط به شهرستان‌های ورامین ،شهریار، قدس و قرچک است.

بارندگی‌ها ۸ درصد به کم‌بارشی تهران کمک کرد

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران همچنین درباره میزان بارش‌ها طی چند روز اخیر در تهران، اظهار کرد: قبل از این بارندگی‌ها تهران با حدود ۷۰ درصد نسبت به دوره آماری بلندمدت با کاهش بارندگی رو به‌رو بود که این بارش‌ها این آمار را به ۶۱ درصد کاهش داد و حدود ۸ درصد به بهبود شرایط کمک کرد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت آب و بارندگی همچنان در شرایط نامطلوبی قرار دارد، گفت: این بارش‌ها بخش‌ کوچکی از کاهش بارش را جبران کرد اما همین ۶۱ درصد کم‌بارشی موجود نسبت به بلندمدت میزان چشمگیری است و خشکسالی همچنان ادامه دارد. بر اساس آمارهای جدید می‌توان گفت تهران نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش بارندگی دارد و باتوجه به اینکه سال گذشته نیز بسیار کم‌بارش و خشک بود، کم‌بارشی در تهران همچنان وجود دارد.

غلامی با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه‌ها و مردم باید در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب تلاش کنند درباره میزان بارش‌های ثبت شده در روزهای ابتدایی زمستان به تفکیک ایستگاه‌های هواشناسی تصریح کرد: طی این بازه زمانی در ایستگاه شمیرانات ۲۴.۴ میلیمتر، چیتگر ۲۱.۸ میلیمتر، شهریار ۲۱.۶ میلیمتر، پردیس ۲۰.۸ میلیمتر، ژئوفیزیک تهران ۲۰ میلیمتر، میگون۱۹.۴ میلیمتر، دماوند ۱۶.۷ میلیمتر، فرودگاه مهرآباد ۱۶.۶ میلیمتر، لواسان ۱۵.۸ میلیمتر، آبعلی ۱۴.۴ میلیمتر، فرودگاه امام خمینی (ره) ۷.۶ میلیمتر، فیروزکوه ۷.۴ میلیمتر و ورامین ۵.۱ بارش باران ثبت شد.

وی در پایان تصریح کرد: در برخی ایستگاه‌ها نیز بارش برف ثبت شد که میزان آن در ایستگاه آبعلی ۱۹ سانتیمتر، لواسان و دماوند ۱۴ سانتیمتر، فیروزکوه ۱۳ سانتیمتر و شمیرانات ۶ سانتیمتر بود.