کد خبر : 14688 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۱۰ دي - 09:47
نگاهی به رسانه‌های جهان؛ نقشه جدید اسرائیل برای ایران/ افشای اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ «اظهار نگرانی واشنگتن از هم‌سویی پکن با مسکو»، «سرنگونی موشک پدافندی اوکراین در بلاروس»، «افشای اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ»، «جریمه شرکت دانمارکی برای نقض تحریم‌ها»، «محکومیت ۳۳ ساله سوچی», «نفتکش‌های آمریکایی در راه ونزوئلا» ‌‌و «پرتاب ماهواره اسرائیلی برای جاسوسی تاسیسات هسته‌ای ایران» مهم‌ترین سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.


به گزارش نجواخبر، در پی برگزاری یک نشست ویدیویی بین روسای جمهوری چین و روسیه و وعده دو طرف مبنی‌بر «تحکیم مناسبات» خود، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که از همسویی پکن با مسکو «نگران» است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به تداوم تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تصریح کرد: «پکن ادعا می‌کند بی‌طرف است، اما رفتارش نشان می‌دهد که همچنان در حال سرمایه‌گذاری در روابط نزدیک با روسیه است.»

پیشتر در اوایل روز جمعه، ولادیمیر پوتین در تماس ویدئویی با شی جین پینگ تاکید کرد که «همکاری‌های نظامی» در مناسبات مسکو و پکن «جایگاه ویژه‌ای» دارد و روسیه خواهان تقویت همکاری بین نیروهای مسلح دو کشور است. رهبران دو کشور در بخش علنی این نشست که به طور زنده از رسانه‌های رسمی روسیه و چین پخش شد گفتند که مناسبات مسکو و پکن به‌رغم آن‌چه «تنش‌های ژئوپلیتیک و وضعیت دشوار بین‌المللی» خواندند، تعمیق شده است.ولادیمیر پوتین ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های نظامی دو کشور گسترش یابد و از رهبر چین دعوت کرد که در سال آینده میلادی برای یک دیدار رسمی به مسکو سفر کند.
سرنگونی موشک پدافندی اوکراین در بلاروس

دولت بلاروس سفیر اوکراین را احضار و اعلام کرده که یک موشک پدافند هوایی اوکراینی را در خاک بلاروس سرنگون کرده است.این واقعه در جریان یکی از شدیدترین حملات هوایی روسیه علیه اوکراین روی داده است.

تلویزیون دولتی بلاروس فیلم‌هایی پخش کرده است که ظاهرا بقایای موشک ضدهوایی اوکراین را که در یک مزرعه سقوط کرده نشان می‌دهد.سخنگوی ارتش اوکراین گفته که این حادثه «نتیجه فعالیت پدافند هوایی» بوده است.بلاروس - که متحد اصلی روسیه در جنگ اوکراین است - پس از سقوط این موشک اس-۳۰۰ در نزدیکی مرز با اوکراین از دولت این کشور خواست تا تحقیقات کاملی انجام دهد.

این اولین بار از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه است که بلاروس یک موشک اوکراینی را سرنگون می‌کند.آناتولی گلاتز، سخنگوی وزارت خارجه بلاروس به خبرگزاری رویترز گفته است که «بلاروس این حادثه را بسیار جدی تلقی می‌کند».او از اوکراین خواست تا «تدابیر جامعی برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده اتخاذ کند».
افشای اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ

کمیته‌ای در کنگره ایالات متحده اظهارنامه مالیاتی شش ساله دونالد ترامپ را منتشر کرد.رئیس‌جمهور سابق سال‌ها برای مخفی نگه داشتن این اسناد مبارزه کرده بود اما دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا ماه گذشته حکم داد که هیئتی به رهبری دموکرات‌ها که به امور مالی او رسیدگی می‌کند، می‌تواند اسناد را منتشر کند.این اسناد نشان می‌دهند که برای دو سال از سال‌های تحت پوشش، ترامپ فقط ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد فدرال پرداخت کرده و در سال‌های دیگر هیچ پرداختی صورت نگرفته است.

انتشار اظهارنامه‌های مالیاتی دونالد ترامپ به یک نبرد تلخ شش ساله برای به‌دست‌آوردن اطلاعات بیشتر در مورد امور مالی او پایان داد.اظهارنامه‌ها شامل سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، از زمان نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری تا پایان حضور او در کاخ سفید می‌شود. شامل جزئیات مالیاتی نهادهای مختلف او، از جمله هلدینگ‌ها و درآمد شخصی.در واکنش به انتشار هزاران صفحه اظهارنامه مالیاتی، طرفداران ترامپ هشدار دادند که افشای این گزارش منجر به «بدتر شدن» شکاف سیاسی در آمریکا خواهد شد.
محکومیت ۳۳ ساله سوچی

رهبر پیشین میانمار در دادگاه رسیدگی به بخش دیگری از اتهام‌های وارد شده به او، به هفت سال زندان دیگر محکوم شد و سال‌های محکومیتش به ۳۳ سال رسید.

آنگ سان سوچی فوریه سال ۲۰۲۱ پس از کودتای نظامیان برکنار و بازداشت خانگی شد و از شش ماه پیش در یک سلول انفرادی زندانی است.سیاستمدار ۷۷ ساله و برنده جایزه نوبل صلح از زمان خلع شدن از قدرت بارها محاکمه شد. اتهام‌های او در کنار دعوت شهروندان به آشوب، به طور عمده به فساد مربوط می‌شوند.
تحریم‌ها دامن شرکت دانمارکی را گرفت

یک شرکت چندملیتی دانمارکی توافق کرد بابت ۲۲۵ مورد نقض مقررات دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا(اوفک)، و نادیده گرفتن تحریم‌ها علیه ایران، سوریه و سودان، حدود چهار میلیون و ٣٨٠ هزار دلار جریمه بپردازد.

شرکت دانفوس سازنده یخچال، کمپرسور، و دستگاه‌های تهویه و سردکننده است و شعبه این شرکت در امارات متحده عربی از مشتریان خود در سه کشور مزبور خواسته بود پول کالاهای خریداری‌شده را به حساب شرکت در یک بانک آمریکایی در امارات واریز کنند.دانفوس با این تمهید خود معاملاتی را که به موجب قانون تحریم‌ها، باعث دور زدن تحریم‌ها می‌شد، تسهیل می‌کرد.وزارت خزانه‌داری آمریکا در اعلامیه خود مدعی شد که این جریمه نشان‌دهنده اراده محکم ایالات متحده درکشف موارد نقض قانون تحریم‌ها علیه شرکت‌هایی است که این قانون را دور بزنند.
پرتاب ماهواره اسرائیلی برای جاسوسی تأسیسات هسته‌ای ایران

اسرائیل ماهواره‌ «إیروس C-۳» را برای جاسوسی از ایران و سوریه به فضا فرستاد.پرتاب ماهواره «إیروس C-۳» از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا انجام شد.

شبکه "i۲۴new" در این باره اعلام کرده که هدف این ماهواره جدید انجام تصویربرداری برای شرکت اسرائیلی "Imagist International" است.این شبکه گزارش داد، این شرکت تصاویر و خدمات ماهواره‌ای ارائه می‌کند و معمولاً تصاویری از تأسیسات هسته‌ای ایران یا آثار خسارات به سایت‌هایی که در حملات هوایی اسرائیل در سوریه مورد هدف قرار گرفته‌اند، منتشر می‌کند.

طبق این گزارش، این ماهواره توسط صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی تولید و بسیار پیشرفته است و برای نظارت مورد استفاده قرار می‌گیرد و تصاویری با وضوح بالا ارائه می‌دهد.این شبکه همچنین اعلام کرد که این ماهواره بخشی از پروژه ماهواره‌های جاسوسی اسرائیل است.طبق این گزارش، این ماهواره پیش از انتقال به آمریکا، مورد آزمایش‌های نهایی در صنعت هوانوردی رژیم صهیونیستی بود.این ماهواره توسط پرتابگر "فالکون ۹" شرکت "اسپیس ایکس" متعلق به ایلان ماسک به فضا پرتاب شد.
نفتکش‌های آمریکایی در راه ونزوئلا

یک کشتی شرکت شورون روز جمعه به آب‌های ونزوئلا نزدیک شد تا محموله نفت خام از این کشور را به آمریکا حمل کند. شرکت چند ملیتی شورون به عنوان دومین شرکت نفتی بزرگ آمریکا مجوزی از دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری این کشور دریافت کرده است تا سرمایه‌گذاری و فعالیت خود را در ونزوئلا گسترش دهد و نفت خام این کشور آمریکای جنوبی را به ایالات متحده منتقل کند.

دومین کشتی شورون نیز که حامل محموله رقیق‌کننده‌ها برای استفاده در یک طرح سرمایه‌گذاری مشترک نفتی این شرکت با طرف ونزوئلایی است اوایل ماه آینده به این کشور می‌رسد.آمریکا ماه گذشته به شرکت شورون مجوز 6 ماهه برای ایفای نقش گسترده در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در تولید، فرآوری و صادرات نفت در ونزوئلا را داد تا بتواند نفت این کشور را به ایالات متحده برساند.این مجوز، جریان‌های نفتی را که تقریباً چهار سال پیش به دلیل تحریم‌های آمریکا بسته شده بود، بازگشایی خواهد کرد.

صدور این مجوز یکی از اولین گام‌هایی است که از سوی واشنگتن برای کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، به عنوان انگیزه‌ای برای کاراکاس در راستای همکاری با رهبران مخالف در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور که قرار است در اواخر سال 2023 برگزار شود، برداشته می‌شود.دولت بایدن قبلاً به شرکت‌های نفتی اروپایی اجازه داده بود که نفت خام ونزوئلا را برای بازپرداخت بدهی‌های معلق این کشور به خود، دریافت کنند. واشنگتن تحریم‌های فردی برخی از اشخاص حقیقی تبعه ونزوئلا را لغو کرد و بستگان بانوی اول این کشور که به اتهام قاچاق مواد مخدر در آمریکا محکوم شده بودند را آزاد کرد.

شورون در اوایل سال‌جاری مجوز گسترده‌تری برای کنترل عملیاتی سرمایه‌گذاری‌های مشترک خود در ونزوئلا را درخواست کرده بود، اما واشنگتن فعلا مجوز محدودی را صادر کرده و افزایش محدوده اختیارات این مجوز را منوط به پیشرفت مذاکرات سیاسی با کاراکس کرده است.

دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، در بیان اعطای مجوز عملیات گسترده‌تر به شورون اعلام کرده است که رشد تولید نفت شل آمریکا کاهش یافته، صادرات نفت روسیه تحت تحریم‌ها کاهش می‌یابد و صادرات عربستان سعودی نشانه کاهش احتمالی تولید اوپک است.

یافتن جایگزین برای انرژی روسیه و تصمیم اوپک برای کاهش تولید در کنار مخالفت‌های جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌ها نسبت به کاهش تحریم‌ها علیه کاراکاس، موضوعاتی است که دولت بایدن را وادار کرده تا هرگونه کاهش تحریم‌ها علیه ونزوئلا از جمله اعطای مجوز فعالیت گسترده به شورون را به پیشرفت مذاکرات سیاسی دولت و مخالفان منوط کند.