کد خبر : 14704 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۱۰ دي - 12:45
۲۰ نفر از اخلالگران ارزی زندانی شدند/ پلمب شدن ۳ صرافی فرمانده انتظامی پایتخت از زندانی شدن 20 نفر از اخلالگران با سابقه ارزی خبر داد.

به گزارش نجوا خبر؛ سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت در نشست خبری خود که ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: بنا به درخواست مسئولان بانک مرکزی در روزهای گذشته سرشاخه‌های اصلی افزایش قیمت دلار هم در فضای حقیقی و هم در فضای مجازی دستگیر شدند. این طرح به وسیله پلیس امنیت اقتصادی و پلیس فتا به مرحله اجرا گذاشته شد و اثار خوبی را به همراه داشت.

وی به پلمب شدن ۳ صرافی اشاره کرد و گفت: این اقدامات باعث کاهش ۳ هزارتومانی روند افسار گسیخته قیمت دلار بازار آزاد و غیر رسمی شد که این امر آثار خوبی در قیمت طلا هم داشت.

سردار رحیمی افزود: در این عملیات ۱۱۹ نفر دستگیر شدند. بسیاری از آنان دارای سابقه قبلی بودند که به اقدامات مجرمانه خود در ایجاد اخلال در بازار ارزی ادامه دادند. این افراد هم در معاملات کف خیابان هم در معاملات فردایی و هم در معاملات کاغذی فعالیت داشتند که دستگیر شدند همچنین ۴۴۵ هزار واحد ارزی به ارزش بالغ بر ۶ میلیاردتومان ارز از این افراد کشف شد. که۲۰ نفر از انان روانه زندان شدند.

وی ادامه داد: این طرح از امروز با شدت بیشتری در نقاطی که مرکزیت دارد اجرایی می‌شود همچنین پلیس فتا ۶۷ کانال و صفحه را شناسایی کرد که بیش از ۱۰ میلیون دنبال کننده داشتند. ۲۰ نفر از گردانندگان این کانال‌ها پس از توضیح و ارشاد و حذف اطلاعات مجرمانه آزاد شدند و ۴۶ صفحه هم از محتوایشان حذف شد. البته برخی از این کانال‌ها منشا خارجی در کشور های اروپایی و ترکیه دارند که قیمت های کاذب را می‌گذارند.

سردار رحیمی با تاکید براینکه مبنای قیمت گذاری ارزی همان است که بانک مرکزی اعلام می‌کند گفت: به کسانی که در نقاط مختلف بر افزایش قیمت ارز دامن می‌زنند هشدار جدی می‌دهیم؛ پلیس با هشیاری با انان برخورد خواهد کرد. امروز تیم های مختلف در نقاط مختلف شهر حضور دارند و قیمت‌ها را کنترل می‌کنند همچنین صرافیهایی که اقدام خارج از عرف انجام دهند پلمب می‌شود.

وی عنوان کرد: رئیس مرجع رسمی صرافان هم دعوت شد و تذکرات لازم داده شده و آنان نیز قول همکاری داده‌اند و تاکنون مشکلی با مرجع رسمی کانون صرافان دیده نشده است.

سردار رحیمی درباره علت بالا رفتن قیمت کاذب ارز و طلا تشریح کرد: با افراد متخلف برخورد قاطع وجود نداشته و تعداد آنان در حال افزایش است. این افراد با اعصاب و روان مردم بازی کرده و فشار سنگینی را به آنان اورند.

برای دریافتن قیمت دلار باید به مرجع رسمی که بانک مرکزی است رجوع شود و خارج از این برخورد قانونی می‌شود.

وی درباره مصوبه کارگروه آلودگی هوا درباره اجرایی شدن طرح و زوج فرد از در منازل خاطرنشان کرد: ۴۲۰ تیم برای اجرای طرح زوج و فرد در نقاط مختلف مستقر شد. ما سعی کردیم تا اعمال قانون انجام نشود و با تذکر افراد برگردانده شوند. هرچند جریمه ۲۰ هزارتومانی بسیار ناچیز است و پیشگیرانه نیست.

سردار رحیمی تصریح کرد: تا یک ساعت پیش بیش از ۴۵ هزار اعمال قانون داشتیم البته اطلاع رسانی به میزان لازم نشده بود. طرح زوج و فرد مقطعی است و تا زمانیکه کمیسیون آلودگی هوا صویب کند پلیس امادگی دارد تا تلاش خود را برای کاهش الودگی هوا انجام دهد. در قانون آلودگی هوا پلیس اقدامات و تکالیف خود را انجام داده است اما همه دستگاه‌ها باید تلاش خود را انجام دهند تا از این وضعیت خارج شویم.