کد خبر : 14711 تاریخ : ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۱ دي - 09:03
آلبرت بغزیان در گفتگو با نجوا خبر: ریشه‌های گرانی/ دلار به کانال ۴۰ هزار تومان بازمی گردد؟ آلبرت بغزیان در واکنش به تغییر رئیس کل بانک مرکزی، با بیان اینکه ریزش قیمت دلار مقطعی است، گفت: با تغییر رئیس کل بانک مرکزی بدون تغییر سیاست‌ها، وضعیت اقتصادی تغییر نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، قیمت دلار در بازار غیررسمی در حالی روز شنبه وارد کانال ۳۹ هزار تومانی شد و این قیمت در بازار به ۳۹ هزار و ۶۰۰ تومان رسید که دلار توافقی با افزایش نسبی وارد کانال ۳۸ هزار تومان شد.

رئیس کل جدید بانک مرکزی در اولین گفت‌وگوی خود گفت: دلار ۴۴ هزار تومانی نرخ ارز کشور نیست و حتما در بازار آزاد دخالت می‌کنیم.

محمدرضا فرزین با بیان اینکه قیمت دلار در این بازار ثابت نخواهد بود وعده کاهش قیمت دلار را داد. بد نیست بدانیم که فرزین، برنامه اقتصادی یا همان برنامه ۷۰۰۰ هزار صفحه‌ای دولت رئیسی را نیز پیش از انتخابات تهیه و تنظیم کرده است.

اما قیمت دلار در روزهای آینده تحت تأثیر تغییر رئیس کل بانک مرکزی به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

چرخش دلار به کانال ۴۰ هزار تومانی دور نیست

آلبرت بغزیان، اقتصاددان با بیان اینکه قیمت دلار هرچند کاهشی شده اما این کاهش مقطعی است، گفت: قیمت دلار همچنان فزاینده خواهد بود.

وی با بیان اینکه تغییر رئیس کل بانک مرکزی نمی‌تواند تغییر ویژه‌ای در شرایط کنونی ایجاد کند، ادامه داد: اولین اظهارنظر محمدرضا فرزین بر نگرانی‌ها افزوده است زیرا او در اظهارات اخیر خود بر تثبیت دلار ۲۸۵۰۰ تومانی تأکید کرده که یادآور «دلار جهانگیری» است.

رانتی که فقط به جیب عده‌ای سودجو می‌رود

این اقتصاددان گفت: تا وقتی نقدینگی در بازار به‌وفور وجود دارد و دستگاه پول چاپ کنی بانک مرکزی با سرعت مشغول کار است، افراد برای جلوگیری از کاهش ارزش پول خود، اقدام به خرید دلار، طلا، خودرو یا مسکن و… می‌کنند و کسی نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد.

بغزیان با انتقاد از سیاست رئیس جدید بانک مرکزی مبنی بر تثبیت نرخ دلار گفت: تثبیت قیمت دلار فقط ایجاد رانت کرده و فساد ایجاد می‌کند. محمدرضا فرزین باید از اشتباهات گذشته درباره تثبیت نرخ ارز به‌ویژه ارز ۴۲۰۰ تومانی درس بگیرد. این سیاست، کارایی ندارد و در قاموس هیچ اقتصاددانی پذیرفته نیست که در شرایط تورمی و تحریم، نرخ ارز را تثبیت کنید. این یک اقدام بی‌حاصل است و جز رانت و فسادی که ایجاد می‌کند، حاصل دیگری ندارد.

تقاضای ارز از سوی مردم کاهش می‌یابد؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسئولان اقتصادی کشور می‌گویند افزایش قیمت دلار به دلیل هجوم مردم به بازار ارز یا خریدن خانه در امارات و ترکیه است، گفت: این دلایل اصلا هیچ کدام معنی نمی‌دهد. مگر میزان ارزی که در بازار غیررسمی است چه حجمی است که ارز را در روز جمعه عصر هم تغییر می‌دهد؟

بغزیان ادامه داد: افزایش قیمت دلار با خبر تغییر ریاست کل بانک مرکزی چند روزی کُند یا متوقف می‌شود؛ اما اگر مشکل تحریم‌ها حل نشود یا حرفی از تداوم مذاکرات زده نشود، قیمت دلار به روند افزایشی خود بازخواهد گشت.

بانک مرکزی خواهان گرانی دلار است

این اقتصاددان با اشاره به اینکه به دلیل تداوم تحریم‌ها همچنان عرضه ارز به بازار محدود است، گفت: یکی از دلایل گرانی قیمت دلار در ماه‌های اخیر نیز همین مسئله است. مقصر جهش قیمت دلار بانک مرکزی است، زیرا ارز به بازار عرضه نمی‌کند و در واقع خواهان افزایش قیمت است اما اینکه چرا به این مسئله اعتراف نمی‌کند جای سؤال است.

بغزیان ادامه داد: بانک مرکزی قصد کاهش نرخ دلار را ندارد، بلکه تنها می‌خواهد مالیات‌ها را زیاد کند و نرخ بهره را افزایش دهد تا انگیزه‌ای برای حفظ سپرده‌ها شود. به نظر می‌رسد این جهش قیمت دلار هیچ گونه توجیهی ندارد جز اینکه بانک مرکزی خواهان افزایش قیمت دلار است.

خبرنگار: میناسادات حسینی