به گزارش نجواخبر، عبدالمطهر محمدخانی(سخنگوی شهرداری تهران) صبح امروز - چهارشنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱ - در برنامه زنده صبحانه ایرانی در شبکه ۲ با پرداختن به شرایط فعلی آلودگی هوای پایتخت و در پاسخ به این سؤال که مسئول هوای پاک در تهران کیست؟ گفت: قانون هوای پاک مسئولیتهای متعددی را برای دستگاه های مختلف از جمله شهرداری تهران در نظر گرفته است. مطابق قانون توسعه حملونقل عمومی و گسترش فضای سبز شهری از مهمترین وظایف شهرداری در حل معضل آلودگی هواست که این وظایف به ترتیب توسط معاونت حملونقل و معاونت خدمات شهری باید پیگیری شود.
محمدخانی در ادامه افزود: طی یک سال گذشته مجموعه شهرداری تهران تقریباً به تمامی وظایف خود در رابطه با حل بحران آلودگی هوا عمل کرده است. به عنوان مثال مطابق قانون سرانه فضای سبز برای هر شهروند ۱۵ متر به طور میانگین باید باشد که این عدد اکنون در تهران به ۱۵.۴۸ سانتی متر رسیده است، در این یک سال و نیم اخیر ما هزار و ۲۵۰ هکتار درختکاری در حومه پایتخت داشتهایم و دو پارک بزرگ به همراه تعدادی پارک های کوچک(پارک مادر و کودک) افتتاح کرده ایم.
وی ادامه داد: مطابق ماده ۷ قانون هوای پاک در رابطه با مدیریت ترافیک نیز وظایفی متوجه شهرداری شده است که در این رابطه طی یک سال گذشته مسئله معاینه فنی خودروها به اجرایی شدن طرح زوج و فرد به خوبی توسط مجموعه مدیریت شهری پیگیری شده است.
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه پیرامون مصوبه شورای شهر در رابطه با مسئله نیم بها شدن بلیط وسایل حملونقل عمومی در روزهای آلودگی هوای شهر تهران نیز گفت: در این رابطه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مصوبهای داشته است که این مصوبه برای اجرایی شدن نیاز به تأیید شورای اسلامی شهر تهران دارد. قطعاً با تأییدیه شورا ما نیز زیرساخت های اجرایی شدن این وعده را فراهم خواهیم کرد.
محمدخانی با اشاره به میراث مانده از مدیریت شهری قبلی در زمینه توسعه حملونقل عمومی گفت: مدیریت گذشته شهری زیرساختهای حملونقل عمومی را نابود کرد. مطابق قانون تهران نیاز به حداقل هفت هزار دستگاه اتوبوس دارد. در سال ۹۶ میزان اتوبوس های تهران پنج هزار دستگاه بود اما در دوره مدیریت شهری پیشین تهران نه تنها به تعداد این اتوبوسها افزوده نشد بلکه این رقم پس از ۴ سال به ۲۰۵۰ عدد اتوبوس رسید. سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون کمک های دولت به شهرداری برای توسعه حملونقل عمومی گفت: اکنون با پیگیری های صورت گرفته سه هزار اتوبوس فعال در تهران داریم که ۳۰۰ عدد از این دستگاهها با همراهی دولت به ناوگان حملونقل عمومی پایتخت اضافه شده است. پیشبینی میشود ۵۰۰ دستگاه دیگر نیز تا پایان سال با تلاش شهرداری به چرخه حملونقل شهری پایتخت اضافه شود.
وی در ادامه افزود در ماههای گذشته نیز ۴ ایستگاه مترو افتتاح شده است و تا پایان سال شش ایستگاه دیگر هم افتتاح خواهیم کرد. همچنین با همکاری وزارت کشور روزهای آینده ۶۳۰ دستگاه ون وارد ناوگان حملونقل شهری شود.
سخنگوی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: شهرداری همانطور که اشاره شد به وظایف خود در رابطه با حل بحران آلودگی هوا عمل کرده است اما موضوع اصلی آلودگی امروز میزان دی اکسید گوگرد در هواست که از سال ۹۴ بیسابقه است منشاء آلودگی کجاست رسانهها پیگیری کنند.
محمدخانی در پاسخ به سؤال مجری پیرامون وجود فیلتر در اگزوز اتوبوس های شهری نیز پاسخ داد: در اگزوز تمامی اتوبوس های شهری فیلتر وجود دارد البته این موضوع جزو مسائل کم اهمیت در رابطه با آلودگی هواست. چالش اصلی ما نوع مصرف سوخت و توسعه حملونقل عمومی در شهر تهران است.
وی در ادامه افزود: مترو تهران ۱۱ خط دارد و باید روزانه حداقل ۳ میلیون مسافر را جابهجا کند. ما با این عدد هنوز فاصله داریم و تا زمانی که از عزمی ملی برای توسعه حملونقل عمومی وجود نداشته باشد و نتوانیم مترو را توسعه دهیم و یا هفت هزار دستگاه اتوبوس برای ناوگان اتوبوسرانی شهر را تأمین کنیم، عملاً صحبت از مبارزه با آلودگی هوا شبیه یک شوخی است.
سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با وعدههای دولت و تصمیمات گرفته شده برای توسعه حملونقل شهری تهران نیزتوضیح داد: دولت وعده داده بود در سال ۱۴۰۰ در تأمین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری کمک کند که از این عدد تاکنون ۱۴۰ تای آن محقق شده است.
وی در ادامه تاکید کرد: حضور زاکانی در جلسات اخیر هیئت دولت و تصمیمات گرفته شده نویدبخش اتفاقات خوب برای حملونقل عمومی تهران در روزهای آتی است.
سخنگوی شهرداری تهران در پایان برنامه پیرامون وجود گاز متان در هوای تهران هم گفت: متان آلاینده هوا و آسیب زننده به سلامتی مردم نیست و این گاز اثری غیرمستقیم بر محیط زیست دارد. بنابراین وجود آن در هوا برای مردم بحران زا نیست اما باید از پیشرفت آن به دلیل اثرات غیر مستقیم که بر محیط زیست دارد جلوگیری شود. برخلاف آنچه که رسانهها گفتند منشأ متان در تهران مجموعه آراد کوه نیست و ما نیز با همراهی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به دنبال پیدا کردن منشا تولید متان در پایتخت هستیم. البته اینجا لازم است بگویم برای مجموعه آرادکوه نیز دارد اتفاقات خوبی میافتد که منجر به کاهش تجمیع پسماند در این منطقه میشود.