کد خبر : 14863 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۱۷ دي - 09:27
در گفتگو با نجوا خبر مطرح شد؛ دومینوی گرانی/ آقایان فقط دستمزد نیروی کار را بهانه می‌کنند! نایب رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران در خصوص اظهارات کارفرمایان مبنی بر تأثیر افزایش حقوق و دستمزد کارگران بر قیمت کالاها گفت: دستمزد کارگران بخش ناچیزی از هزینه تولید را در بر می‌گیرد، اما مشکل اصلی سوء استفاده‌هایی است که از افزایش دستمزد برای توجیه گرانی و بحران به عمل می‌آید.

مهدی مجیدی به خبرنگار نجوا خبر گفت: تنها چیزی که بهانه کارفرمایان برای گران کردن کالاها و خدمات است، افزایش حقوق نیروی کار است و همین افزایش حقوق، جو روانی مخربی برای افزایش قیمت‌ها ایجاد کرده است.

وی با اشاره به هزینه‌هایی که در قالب مصوبات بودجه سالانه به تولید تحمیل شده است گفت: افزایش سرسام‌آور مالیات، عوارض و هزینه‌های گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه حامل‌های انرژی همچون آب، برق، گاز، تلفن و بسیاری از موارد دیگر عمده دلایل افزایش قیمت کالاهاست، در حالی که آقایان فقط دستمزد نیروی کار را بهانه می‌کنند.

نایب رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران با اعلام اینکه افزایش دستمزد بهانه‌ای سنتی برای کارفرمایان و صاحب نظران شده تا قیمت‌ها را بالا ببرند گفت: متأسفانه یک ماه قبل از آغاز سال جدید، شاهد تورم و گرانی قیمت‌ها به دلیل بازار شب عید هستیم و یک ماه پس از عید هم شاهد افزایش قیمت‌ها به بهانه افزایش حقوق نیروی کار هستیم. بنابراین آن‌هایی که به دنبال ایجاد گرانی و تورم هستند، به اندازه کافی بهانه دارند.

وی با اعلام اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تیر خلاص را بر بازار و قیمت‌ها زده است گفت: آنچه که کارفرمایان به دنبال سوء استفاده از آن بودند تا کالاها را گران کنند، حذف ارز دولتی و تبعات ناشی از آن است که این بهانه را دولت به دستشان داد.

مجیدی با تاکید بر اینکه نباید واقعیت‌ها را نادیده گرفت گفت: تأثیرات سنگین حذف ارز دولتی بر رشد قیمت‌ها را باید در نظر داشت و نمی‌توان این واقعیت تلخ را که گرانی‌ها ناشی از تصمیمات اشتباه دولت سیزدهم است، انکار کرد.

وی با تاکید بر اینکه تصمیمات غیر کارشناسی و رفتارهای غلط دولت، باعث تورم و گرانی شده است گفت: هنگامی که قیمت کالا یا خدمات به دلیل تصمیمات غیر کارشناساسی دولت بالا می‌رود، همچون یک دومینو ضربات خود را بر دیگر کالاها وارد می‌کند و قیمت آن‌ها را نیز بالا می‌برد.

نایب رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران با اشاره به افزایش قیمت دلار گفت: آقایان اعلام می‌کنند دلار هیچ نقشی در اقتصاد ما ندارد، اما قیمت همه چیز را دلار تعیین می‌کند و از آنجا که دلار در حال تغییرات جدی است، کالاهای دیگر را نیز به دنبال خود می‌کشاند.