کد خبر : 14866 تاریخ : ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۸ دي - 09:29
سهراب دل انگیزان در گفتگو با نجوا خبر: از رانت تا سفره‌های خالی مردم/ آیا «فرزین» نرخ ارز و تورم را پایین می‌آورد؟ یک اقتصاددان با بیان اینکه بازارهای مالی منتظر اعلام برنامه‌های رئیس جدید بانک مرکزی هستند، گفت: فاصله قیمت دلار فرزین با دلار آزاد موجب ایجاد رانت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نجوا خبر»، محمدرضا فرزین همزمان با تکیه زدن بر صندلی ریاست کلی بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ دلار در سامانه نیما ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود و بنابراین نرخ دلار نیما ثابت می‌شود. این در حالی است که یک اقتصاددان معتقد است نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان غیرکارشناسی است زیرا مشخص نیست از کجا آمده است و جای تأمل دارد.

خردادماه امسال بود که وزیر اقتصاد دولت سیزدهم تیغ جراحی به دست گرفت تا ارز موسوم به «ارز جهانگیری» را حذف کند تا جلوی رانت ایجادشده را بگیرند. هرچند در این فرایند دلار ۴۲۰۰ تومانی از کالاهای اساسی حذف شد اما افزایش قیمت کالاهای اساسی موجب کوچک‌تر شدن سفره مردم شد و در نهایت مردم متضرر شدند.

روز نخست پس از این جراحی اقتصادی، شاهد صف‌های طویل روبه‌روی مرغ و تخم مرغ فروشی‌ها بودیم و روز بعد شاهد تلنبار شدن مرغ و تخم مرغ‌ها به واسطه گرانی آن‌ها. ۶ ماه از این جراحی گذشت تا اینکه جهش بزرگ ارزی موجب برکنار شدن صالح آبادی از ریاست بانک مرکزی شد. جانشین صالح آبادی همزمان با روی کار آمدن، سخنرانی خود را با تثبیت قیمت دلار نیما آغاز کرد که به نوعی بازگشت به سیاست «ارز جهانگیری» است.

سؤال اساسی این است که سیاست تثبیت قیمت دلار روی ۲۸۵۰۰ تومان برای تأمین کالاهای اساسی، چه تأثیری روی قیمت دلار در بازار آزاد و تورم دارد؟

دلار تا پایان بهمن به ۴۴ هزار تومان می‌رسد؟

یک اقتصاددان در این رابطه به «نجوا خبر» می‌گوید: قیمت دلار تا پایان بهمن بین بازه ۳۶ تا نهایتا ۴۴ هزار تومان نوسان خواهد کرد و سیاست‌های رئیس جدید بانک مرکزی است که مشخص می‌کند دلار تا ۴۴ هزار تومان برمی گردد یا ۳۶ هزار تومان را لمس می‌کند.

سهراب دل انگیزان با بیان اینکه کاهش یا افزایش قیمت دلار به عوامل متعددی بستگی دارد، ادامه داد: اثر روی کار آمدن رئیس جدید هم کم است و هم مدت دار؛ این گونه است که در یک ساعت نخست آغاز به کار فرزین شاهد کاهش ۳ کانالی دلار بودیم و اکنون بازار منتظر است تا برنامه‌های بعدی رئیس جدید مشخص شود.

اعتماد مردم به بانک مرکزی بازمی گردد؟

این اقتصاددان در مورد پیش بینی قیمت دلار در یک ماه آینده گفت: محمدرضا فرزین هنوز هیچ برنامه‌ای در حوزه تورم و پول که حیطه اصلی وظایف بانک مرکزی است، ارائه نکرده است.

دل انگیزان با بیان اینکه آنچه به بازارها ازجمله بازار دلار جهت می‌دهد برنامه‌های رئیس کل جدید بانک مرکزی است، ادامه داد: محمدرضا فرزین در مورد این مسائل لازم است برنامه ارائه دهد تا اعتماد مردم به دولت بازگردد.

چرا بازگشت به سیاست «دلار جهانگیری» اشتباه است؟

این اقتصاددان معتقد است حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی موجب نوسان شدید قیمت‌ها و فشار به همه مردم شد تا جایی که دولت قبول کرد که اشتباه کرده؛ ولی متأسفانه نمی‌خواهد بپذیرد و این برگشت از اشتباه، هزینه بزرگی به اندازه افزایش ۱۳ هزار تومانی قیمت دلار و تورم پس از آن را داشت.

دل انگیزان اما می‌گوید بازگشت بانک مرکزی به سیاست تثبیت نرخ نباید به شیوه موسوم به «دلار جهانگیری» باشد زیرا رانت حاصل از آن عجیب و بزرگ و موجب فشرده شدن فنر دلار خواهد شد بلکه باید آن را به صورت اهرم نگهداری کرد؛ اهرمی که کالاهای اساسی را در یک دوره یک ماهه یا دو ماهه با دلار ۲۸۵۰۰ تومان تأمین کند و در زمانی دیگر باید اجازه دهند بازار، قیمت ارز را تعیین کند.

بودجه ۱۴۰۲ رشته‌های فرزین را پنبه می‌کند؟

این استاد دانشگاه معتقد است لایحه بودجه انبساطی ۱۴۰۲ به شدت تورم زاست و می‌گوید: ماندن دولت روی دلار ۲۸۵۰۰ تومانی می‌تواند هزینه‌های بیشتری به بار بیاورد و هزینه پنهان به دولت تحمیل کند.

دل انگیزان ادامه داد: با توجه به این‌که سال هاست گرفتار تورم‌های بالای ۴۰ درصد هستیم، تداوم این تورم معیشت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تداوم زندگی را ناممکن می‌کند. یکی از مهم‌ترین ریشه‌های تورم، کسری بودجه‌هایی است که دولت‌ها ایجاد می‌کنند. بر این اساس، اگر کسری بودجه همچنان برای سال آینده تداوم پیدا کند، دوباره گرفتاری از حیث تورم بسیار بالا را باید منتظر باشیم که البته دیگر از توان یک ملت خارج است.

خبرنگار: میناسادات حسینی