به گزارش نجوا خبر، ۱۰ دیماه بود که طی گزارشی تحت عنوان «قصور شهرداری و تحمل هزینه اضافی به شهروندان» که در آن اهمال شهرداری تهران در نیمبها کردن بلیت اتوبوس و مترو در روزهای آلوده مورد بررسی قرار گرفت.
همان روز، علیرضا زاکانی در حاشیه مراسم کلنگزنی ۲۳ تقاطع غیرهمسطح و در جمع خبرنگاران به این این موضوع واکنش نشان داد و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا هزینه ناوگان حملونقل عمومی امروز نصف نشد، گفت: این مصوبه را خودمان با جان و دل پذیرفتیم و آنرا برای وزیر کشور نیز بردیم اما زیرساختهای انجام این کار وجود ندارد و اعلام کردهایم زیرساختهای آن فراهم شود تا این کار انجام شود.
چهار روز بعد، یعنی در ۱۴ دیماه عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران نیز به این موضوع واکنش نشان داد؛ با این تفاوت که محمدخانی دلیل عدم اجرایی شدن این مصوبه را نه فراهم نبودن زیرساختها، بلکه ضرورت تأیید شورای شهر تهران ذکر کرد.
سخنگوی شهرداری تهران در برنامه زنده صبحانه ایرانی در شبکه ۲ پیرامون مصوبه شورای شهر در رابطه با مسئله نیم بها شدن بلیت وسایل حملونقل عمومی در روزهای آلودگی هوای شهر تهران گفت: در این رابطه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مصوبهای داشته است که این مصوبه برای اجرایی شدن نیاز به تأیید شورای اسلامی شهر تهران دارد. قطعاً با تأییدیه شورا ما نیز زیرساختهای اجرایی شدن این وعده را فراهم خواهیم کرد.
سخنگوی شهرداری تهران در حالی نیمبها شدن بلیت وسایل حملونقل عمومی در روزهای آلوده را منوط به تأیید شورای شهر دانست که اساساً رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران تصمیمگیری پیرامون این موضوع را بر عهده شهردار دانست.
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، با اشاره به رایگان شدن ناوگان حملونقل عمومی در شرایط بحرانی گفت: اختیار تخفیف و رایگان شدن بلیت ناوگان حملونقل عمومی در موضوعات مختلف با شهردار است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون درخواستی در خصوص تخفیف بهای بلیت ناوگان حملونقل عمومی به شورای شهر ارسال شده است شده است یا خیر اظهار کرد: تا کنون هیچ پیشنهادی را از سوی شهرداری در خصوص تخفیف بلیت برای روزهای آلودگی هوا، دریافت نکرده ایم.
وی تصریح کرد: البته بنظر میرسد مشکل اصلی مردم قیمت بلیت نباشد، کمبود ناوگانهای حملونقل عمومی است که شهروندان را نگران کرده است.
به نظر میرسد در حال حاضر به نوعی پاسکاری جهت انجام مطالبه تهرانیها در زمینه نیمبها شدن بلیت وسایل حملونقل عمومی در روزهای آلوده شکل گرفته و شهرداری تحقق این قضیه را منوط به مصوبه شورای شهر اعلام کرده و برخی اعضای شورا میگویند این قضیه بر عهده شهردار است و حالا باید منتظر ماند و دید نتیجه این موضوع به کجا ختم میشود و آیا سرانجام شهرداری به وظیفه خود در این زمینه و وعده داده شده عمل میکند یا خیر؟