کد خبر : 14993 تاریخ : ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۰ دي - 11:33
راهکارهای مقابله با کرونا در موج هشتم گزارش بستری بیماران کرونایی مبتلا به زیرگونه جدید دلتا زنگ‌خطر اوج‌گیری کرونا در استان سمنان را به صدا درآورد؛ اینکه موج هشتمی از این همه‌گیری در راه است و به گفته پزشکان تزریق واکسن، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، همان راهکارهای آشنا برا عبور از موج همه‌گیری است.

به گزارش نجوا خبر، اواخر دسامبر گذشته(آذر/دی ۱۳۹۸) بود که خبر شیوع کرونا از کشور چین آغاز و خبرساز شد و در مدتی کوتاه جهان را در نوردید و هزاران هزار قربانی گرفت و در ایران نیز شمار فوتی‌ها بر اثر ابتلا به کرونا به ۱۴۴ هزار و ۷۱۰ نفر رسید.
اکنون پزشکان بر این باور هستند قدرت سرایت ویروس کرونا از انسانی به انسان دیگر بالا است، اما این بیماری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ، تزریق واکسن کرونا قابل پیشگیری است و به‌راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد و اکنون انتظار می‌رود شهروندان به عنوان یک مسئولیت اجتماعی نسبت به تزریق واکسن و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اهتمام ویژه داشته باشند و با سهل‌انگاری خود خانواده و کادردرمان را به زحمت نیندازند.
براساس گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تا ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۵۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به هفت میلیون و ۵۶۲ هزار و ۶۰ نفر رسید. تا کنون هفت میلیون ۳۳۶ هزار و ۴۸۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند و ۱۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۴ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۹۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۶۵ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۷۳۹ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۴۸۵ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۵۱۱ هزار و ۷۹۳ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۱۷ دُز رسید.

در حال حاضر کشور شهرستانی در وضعیت قرمز ندارد و هفت شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

در استان سمنان اکنون شهرستان سرخه در وضعیت نارنجی، شهرستان مهدیشهر در وضعیت زرد و سایر شهرستان های تحت پوشش دانشگاه در وضعیت آبی قرار دارند.

موج هشتم و همان راهکارهای آشنا برای مقابله با کرونا

بستری سه بیمار مبتلا به زیرگونه جدید دلتا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: سه بیمار کرونایی مبتلا به زیرگونه جدید دلتا اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه یا آی‌سی‌یو در مراکز درمانی زیرپوشش این دانشگاه بستری هستند.

کامران قدس اظهار داشت: با توجه به ورود سه زیرسویه جدید کرونا به کشور، در روزهای اخیر تعداد بیماران چه به صورت مراجعه سرپایی و چه بستری درمجموعه تحت پوشش دانشگاه افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه ۲۱ بیمار بستری مبتلا به کرونا در مراکز درمانی وابسته به علوم پزشکی استان سمنان تحت درمان هستند، اضافه کرد: از مجموع بستری‌ها سه نفر در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند، در حالی که در هفته های گذشته آمار افراد بستری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه در یک هفته به عدد یک رسیده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ابراز داشت: در جدیدترین رنگ بندی کرونایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان سرخه در وضعیت نارنجی، شهرستان مهدیشهر در وضعیت زرد و سایر شهرستان های تحت پوشش دانشگاه در وضعیت آبی قرار دارند.

قدس با اشاره به اینکه تاکنون۹۷۹ هزار و ۱۷۰ دز واکسن کووید۱۹ در جمعیت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تزریق شده است، گفت: تزریق دز یادآور واکسن کرونا برای پیشگیری از ابتلا به زیرسویه های جدید کووید۱۹ بسیار موثر است و افراد بالای ۱۸ سال که حداقل ۶ ماه از تزریق آخرین دز واکسن آنها گذشته، برای دریافت واکسن نوبت بعد اقدام کنند و در این زمینه تمام مراکز درمانی آماده پذیرش واکسیناسیون مراجعه کنندگان در استان هستند.

موج هشتم و همان راهکارهای آشنا برای مقابله با کرونا

ابتلا به زیرگونه جدید دلتا ویروس کرونا چه علائمی دارد؟
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان این که ابتلا به زیرسویه جدید شامل علائم عمومی است خاطرنشان کرد: بدن درد، سردرد، سرفه و تاری دید از علائم شایع است. نیازی به مراجعه مجزا جهت انجام آزمایش کرونا وجود ندارد و در زنجیره خدمت کرونا خدماتی از قبیل غربالگری، ویزیت سرپایی، بستری و گرفتن آزمایش کرونا طبق شیوه نامه‌ها انجام خواهد شد.

سرعت ابتلای این گونه ویروس جدید پنج برابر از گونه های قبلی کرونا است.

قدس بر استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و انجام واکسیناسیون به موقع تاکید و بیان کرد: از شیوع ویروس کرونا تاکنون ۶۳ هزار و ۱۵ شهروند به بیماری کرونا مبتلا شدند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۲۵۴ نفر در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه بستری و ۵۰ هزار و ۷۶۱ فرد به صورت سرپایی شناسایی شدند.

سرعت ابتلای این گونه ویروس جدید پنج برابر از گونه های قبلی کرونا است.

موج هشتم و همان راهکارهای آشنا برای مقابله با کرونا

بیماران مشکوک به کرونا خوددرمانی نکنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: بیماران با علایم مشکوک به کرونا و یا آنفلوآنزا ضمن رعایت قرنطینه خانگی از خوددرمانی پرهیز و بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنند.

حسین شیبانی افزود: علایم ابتلا به آنفلوآنزا شبیه کرونا است اما راه‌های مقابله با این ۲ بیماری با هم متفاوت است، پس از خوددرمانی پرهیز کنید.

وی با اشاره به اینکه هنوز هم بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در بیمارستان‌ها بستری هستند، ابراز کرد: بیماری که به مراکز درمانی مراجعه می‌کند پس از انجام آزمایش سرپایی و تشخیص ابتلا به کرونا، آنفلوآنزا و سرماخوردگی معمولی برای ادامه روند درمانی در بخش‌های مخصوص به آن بیماری بستری می‌شود و تحت درمان قرار می‌گیرند.

شیبانی با بیان اینکه طی ۱۰ روز گذشته میزان مراجعه و بستری بیماران مبتلا به کرونا در شرق استان سمنان به مراکز درمانی افزایشی با شیب ملایم است، اظهار کرد: تعداد بیماران بستری با علایم تنفسی مشکوک به کرونا و آنفلوآنزا تا قبل از این بازه زمانی به صفر رسیده بود اما هم اکنون ۱۶ بیمار در بیمارستان امام‌حسین (ع) شاهرود بستری هستند.

وی تاکید کرد: تزریق واکسن کرونا به منظور ارتقای ایمنی در برابر زیرگونه دلتا جدی گرفته شود.
موج هشتم و همان راهکارهای آشنا برای مقابله با کرونا

۱۴ درصد باقیمانده جمعیت استان سمنان دز اول واکسن کرونا را تزریق کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان گفت: ۱۴ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان هنوز دز یک واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند و این آمار نشان می‌دهد فرهنگ سازی در زمینه تزریق واکسن علیه ویروس کرونا ضروری است.
سید سعید کسائیان با تاکید بر تزریق واکسن کرونا برای ارتقای ایمنی بدن و کاهش مرگ و میر ناشی از این ویروس منحوس با توجه به زنگ خطر خیز دوباره، گفت: طبق گزارش‌ها، فقط ۸۶ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کردند.
وی تصریح کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد سه ماه گذشته میزان تزریق واکسن کرونا در استان سمنان کاهش یافت و شهروندان تمایلی به تزریق دز یادآور ندارند.
وی تاکید کرد: تأثیر مثبت تزریق واکسن در ارتقای ایمنی بدن در برابر ابتلا به کرونا و بروز علایم خفیف مشهود است به گونه‌ای که در چهار هفته اخیر با وجود اینکه کرونا در کشور در حال افزایش بود، در استان سمنان موردی از فوت بیمار کرونایی گزارش نشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان از افراد بالای ۱۸ سالی که واکسن نزده‌اند و یا ۶ ماه از آخرین تزریق واکسنشان گذشته خواست برای دریافت واکسن به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

۶ شهرستان سمنان، دامغان، مهدیشهر، سرخه، گرمسار و آرادان تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان و شهرستان‌های شاهرود و میامی با ۵۴ هزار کیلومتر مربع مساحت، گستره زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود است.
سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.
بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ کشور، از مجموع جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفری استان سمنان ۴۵ هزار و ۸۱۶ خانوار روستایی در ۵۴۹ روستا و آبادی استان زندگی می‌کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق دز یادآور واکسن کرونا تنها راهکار پیشگیری از اوج‌گیری است و انتظار می‌رود مسئولان با اجرای برنامه‌های راهبردی و الزام‌آور شهروندان را نسبت به خطر اوج‌گیری دوباره کرونا هوشیار کنند.