کد خبر : 15041 تاریخ : ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۱ دي - 11:58
۱۲ هزار تخت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها کم داریم رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران گفت: ۱۲ هزار تخت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها کمبود وجود داشته و با توجه به همه‌گیری بیماری‌های نوپدید مانند کرونا باید ظرفیت این تخت‌ها افزایش یابد.

به گزارش نجوا خبر، علی امیر سوادکوهی روز چهارشنبه در گشایش کنگره بین‌المللی مراقبت‌های ویژه در مرکز همایش‌های رازی افزود: کمبود تخت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها یکی از چالش‌های اساسی در نظام سلامت است؛ به طوری که حداقل ۱۲ هزار تخت مراقبت‌های ویژه کمبود داریم.

وی اظهار داشت: سهم تخت‌های مراقبت‌های ویژه در مراکز درمانی باید ۱۰ درصد باشد که اکنون اینگونه نیست؛ یعنی از ۲۰۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور، باید ۲۰ هزار تخت متعلق به مراقبت‌های ویژه باشد اما اکنن حداکثر هشت هزار تخت مراقبت‌های ویژه داریم.

سوادکوهی با اشاره به عبور از دوران سخت همه‌گیری کرونا، تصریح کرد: کمبود فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در کشور وجود دارد و باید سالانه ظرفیت پذیرش تربیت این متخصصان افزایش یابد.

به گفته رئیس هشتمین کنگره بین‌المللی مراقبت‌های ویژه ایران، در طول سه روز برگزاری کنگره، همه اطلاعات این رشته برای همکاران ارائه خواهد شد.

وی از بخش مراقبت‌های ویژه به عنوان قلب مراکز درمانی یاد کرد و گفت: همکاران ما در شرایط سخت کرونایی، توانستند جان بسیاری از هموطنان را نجات دهند و این موضوع جای تقدیر و تجلیل دارد.

سوادکوهی تاکید کرد: امیدواریم جامعه قدردان زحمات و تلاش‌های جامعه پزشکی کشور باشد.

کمبود فوق تخصص در بخش مراقبت های ویژه

بهنام محمودیه فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و دبیر اجرایی هشتمین کنگره بین‌المللی مراقبت های ویژه گفت: اکنون حدود ۲۴۰ فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در کشور داریم که پاسخ‌گوی نیازهای این رشته نیست.

وی با اشاره به کمبود فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های کشور، افزود: اداره بخش مراقبت‌های ویژه در اختیار پزشکان فوق تخصص مراقبت‌های ویژه نیست و از همکاران ما در بخش‌های آی سی یو به خوبی استفاده نمی‌شود.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی مراقبت‌های ویژه ایران تاکید کرد: مهم‌ترین موضوع در حوزه مراقبت‌های ویژه، این است که قوانین حاکم بر بخش‌های مراقبت‌های ویژه باید نو شوند زیرا، این قوانین مربوط به سال‌های گذشته است.

وی ادامه داد: این همایش دارای ۱۵ امتیاز بازآموزی برای همکاران فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، داخلی و ریوی ،۱۰.۵ امتیار بازآموزی برای پزشکان عمومی و داروساز است.

ضرورت نو شدن قوانین مراقبت های ویژه

امید مرادی مقدم دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی مراقبت‌های ویژه ایران نیز در گشایش این مراسم به ضرورت "نو" شدن قوانین حاکم بر بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تاکید کرد.

وی، هدف از برگزاری این کنگره را گردهمایی همکاران برای بحث و تبادل نظر در مورد آخرین یافته‌های علمی و برقراری انسجام و هماهنگی بیان کرد و افزود: این کنگره با حضور و سخنرانی بیش از ۱۴۰ تن از اساتید برجسته رشته مراقبت‌های ویژه مدت ۲ روز برگزار است.

مرادی مقدم ادامه داد: سخنرانان کنگره توسط پنج دبیر علمی در سه پنل انتخاب شده‌اند همچنین هشت کارگاه در سرفصل‌های مهم تشخیص مراقبت‌های ویژه برگزار می‌شود.