کد خبر : 15053 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۲۴ دي - 09:31
نماینده تبریز در گفتگو با نجوا خبر: «اقتصاد» اسیرِ دست سودجویان/ چرا دلار و طلا یک شبه گران می‌شود؟! نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: واقعیت تلخ این است که با هر خبری که در مورد برجام یا وضعیت سیاسی کشور منتشر می‌شود، بازار ایران واکنش نشان می‌دهد.

محمدحسین فرهنگی با تاکید بر اینکه تغییر و تحولاتی که در قیمت‌ها اتفاق می‌افتد گاهی هیچ ربطی به وضعیت اقتصاد کشور ندارد، به خبرنگار نجواخبر گفت: در حالی یکباره قیمت دلار، طلا، خودرو، ملک، کالاهای اساسی و… رشد سؤال برانگیزی را تجربه می‌کند، که هیچ اتفاق خاصی در عرصه اقتصاد کشور صورت نگرفته است.

وی با ابراز تأسف از اینکه واکنشهای بازار هیچ ربطی به شرایط اقتصادی ندارد گفت: باید بپذیریم که یک عده سودجو بازار را ملتهب می‌کنند و در نتیجه گرانی قیمت‌ها ناشی از تأثیرات روانی رفتار مردم بر بازار و بازار بر مردم است.

وی با اشاره به جلسه‌ای که با حضور وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد گفت: آمارهایی که تیم اقتصادی دولت ارائه کرد، به ظاهر بیانگر آن است که همه چیز در بهترین شرایط است. ذخایر دلاری کشور بالاست و از نظر طلا نیز مقادیر قالب توجهی طلا در اختیار دولت است، در این شرایط چه دلیلی دارد که قیمت دلار یا طلا یک باره بالا برود.

فرهنگی از هجوم مردم برای خرید دلار یا طلا به بازار ابراز تأسف کرد و گفت: متأسفانه بیشتر از آنکه مردم تابع واقعیت‌های اقتصادی کشور باشند، اسیر تفکرات مبتنی بر شایعه‌سازی هستند، بنابر این آنچه باعث بحران‌های اقتصادی کشور می‌شود، رفتارهایی است که هیچ توجیه منطقی اقتصادی ندارد.

وی با طرح این پرسش که مگر چه اتفاقی در عرصه خودرو صورت گرفته که شاهد بازار سیاه خودرو هستیم گفت: آمار تولید خودروسازی‌ها بیانگر افزایش قابل توجه خودرو در کشور است، اما قیمت‌ها روند صعودی دارد. سؤال اینجاست که چه دلیلی دارد که تقاضا برای خرید خودرو چند برابر شده باشد، به غیر از اینکه به جای تقاضا، جو روانی عطش خرید را شاهد هستیم.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفتار مردم در سایر کشورها گفت: در کشورهای دیگر شاهد تحریم مردم هستیم، بدین معنا که برای مدیریت بازار و کنترل قیمتها، مردم در اقدامی گسترده، خرید کالاها را تحریم می‌کنند، اما در کشور ما به محض آنکه قیمت کالا بالا می‌رود، مردم برای خرید هجوم می‌آورند در حالی که هیچ اتفاقی در بازار صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد تابعی از عرضه و تقاضاست گفت: در کشور ما تقاضای کاذب دردسر ساز می‌شود. بدین معنا که خریداری وجود ندارد، اما ولع بسیاری برای خرید ایجاد می‌شود که هیچ ربطی به قوانین اقتصادی عرضه و تقاضا ندارد.

فرهنگی در پاسخ به اینکه مردم برای جلوگیری از بی‌ارزش پول هایشان، اقدام به خرید می‌کنند گفت: زمانی که تقاضای کاذب ایجاد می‌شود، قیمت‌ها بالا می‌رود، بنابر این اگر مردم از هجوم به بازار خودداری کنند و اسیر جو روانی نشوند که از سوی فرصت طلبان و سودجویان به جامعه تحمیل می‌شود، گرانی اتفاق نمی‌افتد که پول ملی بی‌ارزش شود.