کد خبر : 15059 تاریخ : ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۵ دي - 09:19
در گفتگو با نجوا خبر مطرح شد؛ دستمزد کمتر از 15 میلیون تومان یعنی تحمیل فقر به جامعه عضو هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه قرار نیست کسانی که کار می‌کنند، فقیر باشند گفت: با حقوقی که شورای عالی کار در سال گذشته تصویب کرد، بخش قابل توجهی از جامعه فقیر هستند و اگر برای سال 1402 دستمزد به 15 میلیون تومان نرسد، یعنی دولت حکم کرده که سایه فقر همچنان بر سر بیشتر مردم باقی بماند.

علی اکبر عیوضی با انتقاد از سیاست فرافکنی دولت سیزدهم به خبرنگار نجوا خبر گفت: مسئولی که در انجام وظایف خود ناتوان است، با طرح موضوعات حاشیه‌ای سعی می‌کند اذهان عمومی را از ضعف مدیریت خود منحرف کند، اتفاقی که الان در تیم اقتصادی دولت شاهد هستیم.

عضو هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با طرح این پرسش که مگر کارگران از بودجه دولت استفاده می‌کنند که افزایش حقوق آنان را دولت تعیین کند گفت: کارگران مطابق قانون کار در محیط کارگاه خدمت می‌کنند، حق بیمه خود را به سازمان تأمین اجتماعی می‌پردازند و هیچ ربطی به دولت ندارند.

وی با اشاره به اینکه خدماتی که کارگران دریافت می‌کنند، از بودجه دولت نیست، بلکه از عملکرد و اندوخته خودشان است گفت: کارگران حق بیمه می‌پردازند و به تبع آن خدمات مرتبط را در دوران اشتغال و مستمری را در دوران بازنشستگی از سازمان تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند.

عیوضی با تاکید بر اینکه سازمان تأمین اجتماعی از دولت بودجه و اعتباری دریافت نمی‌کند و دولت حق ندارد در مورد سازمان، کارگران و بازنشستگان اظهار نظر کند گفت: متأسفانه می‌بینیم که دولتمردان فقط به مباحث حاشیه‌ای در مورد کارگران و بازنشستگان می‌پردازند و حرفهایی را می‌زنند که نشان می‌دهد تا چه اندازه نسبت به قانون بی‌اطلاع هستند.

وی بر لزوم افزایش دستمزد در شرایط اقتصادی ناپایدار کشور تاکید کرد و گفت: تمام محققان، کارشناسان، صاحبنظران و دست‌اندرکاران در کشورهای جهان به ویژه کسانی که در زمینه مسائل اقتصادی و روابط کار تجربه دارند، می‌دانند که در هر کشوری قدرت خرید کارگران بالا رفته، توانسته‌اند چرخه اقتصاد کشور را بهتر بچرخانند.

عضو هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران به تشریح تفاوت وضعیت کشورمان با دیگر کشورها هنگام افزایش دستمزد پرداخت و گفت: در کشوری که تولید برای صادرات دارد، می‌توان نسبت به افزایش دستمزد با دقت بیشتری اظهار نظر کرد اما در کشور ایران که با تحریم روبه‌رو است و بیشتر تولیدات آن مصرف داخلی دارد، حتماً باید قدرت خرید نیروی کار و کارگران بالا باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر قدرت خرید کارگران بالا نباشد، تولید صورت می‌گیرد اما کالاها در انبارها، دپو می‌شود زیرا خریداری ندارد گفت: چالش‌های اقتصادی کشور زیاد است. کیفیت پایین، قیمت بالا به دلیل هزینه‌های جانبی تولید، سومدیریت و بسیاری موارد دیگر باعث شده تا کالاهای تولید ایران نتواند در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

عیوضی افزود: تحریم در کنار تولیدات نامناسب باعث شده که امروزه حتی نتوانسته‌ایم کالای ایرانی را به کشورهای همسایه صادر کنیم و عراق و سوریه نیز بازار خود را در اختیار دیگر کشورها قرار داده‌اند، بنابراین باید قدرت خرید کارگران را افزایش بدهیم تا همین چرخه تولید به حرکت لنگان خود ادامه دهد.

وی با تاکید بر اینکه بیکاری یکی از جدی‌ترین معضلاتی است که تاکنون مورد توجه جدی قرار نگرفته است افزود: برای اینکه کارخانه‌ها تعطیل نشود و بیکاری افزایش نیابد، باید قدرت خرید کارگران را بالا ببریم تا تعادل عرضه و تقاضا بدرستی برقرار شود.

وی اعتراف دولتمردان به تورم بالای ۴۰ درصد را یادآور شد و گفت: درحالی که تورم بیش از ۱۰۰ درصد است، دولتمردان تورم بالای ۴۰ درصد را پذیرفته‌اند، اما جای سؤال دارد که چگونه به خود اجازه می‌دهند از افزایش دستمزد ۲۰ درصدی سخن بگویند.

عیوضی با ابراز تأسف از اینکه حقوق و دستمزد کنونی پاسخ‌گوی یک زندگی حداقلی نیست گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراف کرده خط فقر نزدیک به ۱۵ میلیون تومان است، با این پیش فرض، چگونه دولتمردان به خود اجازه می‌دهند از افزایش یک میلیون تومانی دستمزد سخن بگویند؟