کد خبر : 15070 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۲۴ دي - 10:15
آغاز عرضه ۵۰۰هزارقطعه ربع سکه / قیمت سکه زمین می‌خورد؟+ شرایط خرید و پیش بینی برخی از تحلیل گران تصور می کنند عرضه 500 هزار قطعه ربع سکه در بازار امروز می تواند زمینه ساز نزول در بازار سکه امامی شود.

به گزارش نجواخبر، روز موعود فرار رسید. طبق خبرهای منتشر شده در روزهای اخیر قرار است از امروز به مدت سه روز کاری ۵۰۰ هزار قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی در بورس کالا عرضه شود.
امروز شنبه 24 دی ماه به مدت سه روز بناست در بورس کالا 500 هزار قطعه ربع سکه عرضه شود؛ خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس، به خزانه بانک‌های عامل مراجعه کنند و با ارائه اسناد مربوط به بورس، به‌صورت فیزیکی، معادل سکه‌های خریداری‌شده را تحویل بگیرند.
تمامی اشخاص حقیقی بالای 18 سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی را خریداری کنند.
تمامی متقاضیان خرید ربع سکه در مکانیزم حراج ناپیوسته شرکت می‌کنند و قیمت سکه عرضه‌شده بر این اساس، کشف می‌شود.
حداقل 1 قطعه و حداکثر 5 قطعه می‌توان خرید.خریداران ربع سکه در بورس حتماً باید آن را به‌صورت فیزیکی تحویل بگیرند و بعداً نمی‌توانند در بازار بورس بفروشند.
سفارشات ارسال‌شده باید مضربی از 100 باشد (هر 100 سفارش معادل یک ربع سکه) و ربع سکه‌های ‌تحویل داده‌شده به مشتریان بدون وکیوم می‌باشند.
برای خرید ربع سکه نیازی به کد معاملاتی بورس کالا ندارید و با همان کد بورسی اعم از بورس و فرابورس خود در سایت tsetmc.com یا در سامانه کارگزاری اقدام کنید.
این سکه دارای هزینه انبار داری و مالیات است. هزینه انبارداری، مبلغ هزار ریال روزانه به ازای هر قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی است که این هزینه بر عهده خریدار است و زمان تحویل کالا از خزانه باید با انباردار تسویه شود. مالیات بر ارزش افزوده نیز به میزان 9 درصد هزینه انبارداری محاسبه و به انباردار پرداخت می‌شود.
برای تحویل گرفتن ربع سکه از خزانه، مالک یا نماینده قانونی وی باید از تاریخ اول بهمن 1401 و پس ازهماهنگی با خزانه و دریافت نوبت دریافت کالا، در زمان نوبت مشخص شده، همراه با مدارک احراز هویت به محلی که هنگام اخذ نوبت توسط بانک اعلام خواهد شد، مراجعه کند.
حداکثر زمان نگهداری کالا در خزانه تا تاریخ 20 اسفند 1401 است و پس از آن معاملات نماد برای فرایند تحویل و تسویه حساب با انباردار متوقف خواهد شد.
همچنین فرایند عرضه‌های بعدی سکه‌های طلای تمام، نیم و ربع بهار آزادی به صورت منظم و پیوسته متعاقباً از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد.
قیمت ربع سکه در نیمه دوم هفته گذشته تحت تأثیر این خبر تقریبا ۱ میلیون تومان پایین آمد و از محدوده ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به سطح ۷میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ریزش کرد.
در بازار سکه امامی هم قیمت فلز زرد رنگ در یک محدوده خاص معامله شد.برخی از تحلیل گران تصور می‌کنند عرضه 500 هزار قطعه ربع سکه در بازار امروز می‌تواند زمینه ساز نزول در بازار سکه امامی شود. این دسته از فعالان بازار معتقدند در صورتی که نرخ دلار هم در بازار امروز عقب نشینی کند قدرت معامله گران کاهشی بیشتر خواهد شد.
سیگنال قیمت طلا به بازار سکه در ایران
با این حال عده‌ای از معامله گران با اشاره به افزایش قیمت اونس طلا در روز های پایانی هفته قبل می‌گفتند این امر احتمالا موجب تقویت سطح انتظارات برای سکه امامی شود و دست معامله گران افزایشی در بازار امروز بالا تر باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت طلا جهانی در در انتهای هفته قبل تا بالای مرز حساس 1900 دلار بالا رفته بود.