کد خبر : 15173 تاریخ : ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۷ دي - 10:40
نجوا خبر گزارش می دهد؛ جای خالی آمار دقیق : آیا واقعاً «بخاری نفتی پُرخطر» در مدارس کشور نداریم؟ مرگ دختران دبستانی زاهدان در پایه اول فقط به خاطر واژگونی بخاری فتیله ای، جامعه را در غم و اندوه شدیدی فرو برد؛ حالا سوال این است که بعد از سه سال، آیا واقعاً بخاری های نفتی در مدارس کشور برچیده شده اند؟

به گزارش نجوا خبر، در روزهای اخیر، حمید رضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از حذف کامل بخاری های نفتی گرمایشی در مدارس خبر داد و گفت: در حال حاضر ۹۱ درصد کلاس‌های درس کشور دارای گرمایش استاندارد هستند.

او گفت: در حال حاضر ۴۹ هزار کلاس در سراسر کشور داریم که باید استانداردسازی سیستم گرمایش در آن‌ها انجام شود. البته این به معنای استفاده از بخاری‌های نفتی پرخطر در این کلاس‌ها نیست. بلکه باید به گرمایش استاندارد مجهز شوند.
اما متأسفانه در این اظهارات، هیچ آمار دقیقی از جمع آوری بخاری های نفتی در امسال و سال گذشته به تفکیک استانها ارائه نشده است. در عین حال، شواهدی وجود دارد که این ادعا صد در صد با واقعیت تطبیق ندارد. سؤال این است که آیا واقعاً تمام بخاری های نفتی و سیستم های گرمایشی ناایمن در تمام مناطق محروم کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه برچیده شده اند؟ منظور از استانداردسازی سیستم گرمایش چیست؛ آیا بخاری نفتی پرخطر در هیچ مدرسه‌ای نیست؟

برای یافتن پاسخ این سؤال به سراغ اخبار رسانه‌ها در یک سال اخیر رفتیم:
روز یکشنبه 19 دی ماه سال گذشته، هنگام زنگ تفریح دانش‌آموزان، بخاری نفتی مدرسه موسی بن جعفر روستای کرم‌بست از توابع شهر کرمانشاه دچار آتش‌سوزی شد.
طبق گفته برخی اهالی، روستا چند سالی است که مشکل گازکشی دارد البته گازکشی در حال انجام است همچنین بخاری نفتی مدرسه قدیمی بوده که باعث وقوع آتش‌سوزی می‌شود.


مسئولان آموزش و پرورش استان کرمانشاه می‌گویند که کلاس‌ درس مدرسه با بخاری نفتی کاربراتوری گرم می‌شود و هنگام زنگ تفریح یکی از دانش‌آموزان، نفت زیادتری را داخل بخاری ریخته و معلم متوجه شعله‌ور شدن بخاری می‌شود.


دقیقاً یکسال بعد، دوازدهم دیماه سال جاری، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به نیاز ۵۰ میلیارد تومانی برای تجهیز همه مدارس استان خوزستان به وسایل گرمایشی، از تجهیز ۷۷۵ کلاس درس به وسایل و تجهیزات گرمایشی از سال گذشته تاکنون خبر داد.
محمد سعیدی‌پور، با اشاره به وضعیت تجهیزات سرمایشی مدارس استان به ویژه مدارس عشایری، اظهار کرد: با توجه به اینکه استان خوزستان گرم و نیمه مرطوب است اغلب نیاز مدارس به سیستم‌های سرمایشی است تا گرمایشی اما وسایل گرمایشی برای کلاس‌های مناطق عشایری شمال و شرق استان خوزستان، حتما باید تأمین و استانداردسازی شود.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، ۲۶ کلاس درس و در سال ۱۴۰۱، ۸۸ کلاس درس و مجموعا ۱۱۴ کلاس درس در استان خوزستان به سیستم حرارتی مرکزی مجهز شده‌اند.
همچنین در سال ۱۴۰۰، ۲۹۱ کلاس درس و در سال ۱۴۰۱، ۳۷۰ کلاس درس به بخاری تابشی مجهز شدند. مجموعا، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آذرماه ۱۴۰۱، ۷۷۵ کلاس درس در سطح استان خوزستان از نظر وسایل و تجهیزات گرمایشی تجهیز شده‌اند.
سعیدی‌پور عنوان کرد: برای اینکه مدارس استان از نظر تجهیزات گرمایشی بی نیاز شوند، برآورد می‌شود که به حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. به این منظور از خیرین، صنایع و شرکت‌هایی که می‌توانند کمک کنند درخواست داریم در این حوزه کمک کنند.


و البته یادمان نرفته، حریق دردناک مدرسه ابتدایی دخترانه در زاهدان در آذرماه 97 که موجب مرگ چهار دانش‌آموز دختر شد؛ در گزارش این حادثه آمده است: «در تاریخ ۲۷/ ۹/ ۱۳۹۷ مقارن ساعت ۹ صبح به دلیل واژگونی بخاری فیتیله‌ای نفت‌سوز قابل حمل در کلاس اول دبستان دخترانه اسوه حسنه زاهدان، کلاس درس دچار حریق می‌شود. در این آتش‌سوزی، ۴ نفر از دانش‌آموزان به نام‌های «مانا خسروپرست (پیش‌دبستانی)»، «صبا عربی»، «مریم نوکندی» و «یکتا میرشکار» (هر سه از پایه اول دبستان)، دچار سوختگی شدید شده و جان خود را از دست می‌دهند.»

مرگ این دختران دبستانی در پایه اول فقط به خاطر واژگونی بخاری فتیله‌ای، جامعه را در غم و اندوه شدیدی فرو برد؛ حالا سؤال این است که بعد از سه سال، آیا واقعاً بخاری های نفتی در مدارس کشور برچیده شده اند؛ پس چرا هنوز مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان، از نیاز به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز گرمایشی مدارس این استان خبر می‌دهد؟ آیا در سیستان و بلوچستان دیگر بخاری نفتی در مدارس نداریم، حتی در حاشیه شهرها و روستاها؟!

چقدر می‌توان به اظهارات رئیس سازمان نوسازی کشور اعتماد کرد؛ پاسخ این پرسش، به دقت و جامعیت آماری که ارائه می‌دهند بستگی دارد و متأسفانه هنوز آمار تفکیکیِ دقیق ارائه نشده است تا بدانیم در استانهای محروم و در روستاها چه کرده‌اند....

گزارش: پریسا بختیاری