کد خبر : 15571 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۰ بهمن - 14:43
«اقتصاد شیلات» نیروی محرکه‌ی تولید و تجارت در حالی که به زودی مباحث نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه بودجه 1402 آغاز خواهد شد، باید تمهیدات دولت و نمایندگان به‌گونه‌ای جهت‌دهی شود که موانع موجود برای صادرات شیلات به کشورهایی که مهمترین مشتریان ما هستند برطرف و سهم ایران در بازار این کشورها به ویژه 3 کشور روسیه، چین و عراق به دست آید.

به گزارش نجواخبر، مرتضی بلوکی، فعال رسانه‌ در یادداشتی نوشت: در حالی که به زودی مباحث نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه بودجه 1402 آغاز خواهد شد، باید تمهیدات دولت و نمایندگان به‌گونه‌ای جهت‌دهی شود که موانع موجود برای صادرات شیلات به کشورهایی که مهم‌ترین مشتریان ما هستند برطرف و سهم ایران در بازار این کشورها به ویژه 3 کشور روسیه، چین و عراق به دست آید. کما اینکه معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران هم چندی پیش به عمق این درد اشاره کرد.

در این میان با توجه به اینکه موضوع امنیت پایدار و خود اتکایی در حوزه غذا یکی از موضوعات مهم کشور با توجه به جمعیت محسوب می‌شود و ایران با کمبود منابع آبی دست و پنجه نرم می‌کند، اما فعالیت‌ها نشان از این است که آبزی پروری برای پیشرفت در حوزه غذایی یک موضوع مهم به شمار می‌رود. در بین استان‌های کشور استان‌هایی مانند خوزستان در حوزۀ تولید غذا می‌تواند سهم بسیار بسزایی داشته باشد و این امر فرصتی برای توسعه شیلات است. سواحل دریایی و رودخانه‌های مستعد نشان از آینده روشن در حوزه آبزی‌پروری است و طبق شاخص‌های جهانی شرایط لازم وجود دارد.

همه این‌ها در حالی است که اگر نامگذاری سال 1401 به عنوان سال حمایت از تولید دانش‌بنیان به عنوان شعار رهبر فرزانه نظام جمهوری اسلامی را سرلوحه سیاست‌های کشور حتی برای سال‌های آتی قرار دهیم ظرفیت‌های خوبی در حوزه تحقیق و پژوهش وجود دارد و در این وادی دانش‌بنیان کردن صنعت در پروژه‌هایی همچون شیلات، بی‌شک شرایط مناسبی برای توسعه است. چرا که بازار شیلات نیرو محرکه تولید است و به همین دلیل نیاز داریم تا اطلاعات آبزی پروری به اشتراک گذاشته شود.

در واقع اگر ما بخواهیم یک کشور در حال توسعه و تولید محور داشته باشیم، برای تحقق این مهم باید یک روستای تولیدمحور وجود داشته باشد که پتانسیل و ظرفیت‌های شیلاتی در اقصی نقاط کشور شناسایی و به کار گرفته شوند. در این میان همانگونه که همکاران من در این شماره ویژه تولید و تجارت آبزیان گردآوری کرده‌اند، چشم انداز برنامه تحولی و تولید دو برابری تولید پروتئین آبزیان در صنعت شیلات کشور امری ضروری است و با توجه به ذخایر تحت فشار صید، باید بیش از دغدغه صید و صیادی از آب‌های آزاد، به سمت حوزه آبزی‌پروری و استفاده از فناوری‌های نوینی مانند پرورش ماهی در قفس پیشروی کرد.