کد خبر : 15666 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۷ بهمن - 09:12
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به نجوا خبر پاسخ داد؛ واردات خودروهای کارکرده منجر به کاهش قیمت خودرو می‌شود؟/ پیش‌بینی قیمت تا شب عید رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو اعلام کرد: واردات خودرو دست دوم به شرطی که به تعداد بالا انجام شود و با قیمت مناسب به دست مردم برسد منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، دهم بهمن، واردات خودروهای با عمر کمتر از ۵ سال مورد تصویب کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار گرفت تا وزارت صنعت بتواند خودروهای دست ‌دوم را متناسب با بندهای قیدشده در آیین‌نامه، وارد کشور کند. این در حالی است که پیش از این نیز در طرح اولیه واردات خودرو مصوب سال ۱۴۰۰ چنین پیشنهادی مطرح شده بود، اما در آخرین پیش‌نویس آن به ناگاه‌ بند مربوط به واردات خودروهای دست ‌دوم از طرح مذکور حذف شد و بدین ترتیب تنها خودروهای نو اجازه ورود به کشور پیدا کردند.

بدیهی‌ست که فرایند خودروهای کارکرده با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. همچنین قیمت این خودروها نسبت به خودروی صفر کمتر است و با توجه به بودجه تخصیص‌یافته، می‌توان تعداد بیشتری خودرو وارد کشور کرد.

واردات خودروی دست دوم مقرون به صرفه است؟

واردات خودرو پس از ۵ سال از سر گرفته شده و هرچند هدف از واردات خودرو، تنظیم بازار خودرو و کاهش قیمت بود ولی خودروهای خارجی پس از وارد شدن به کشور به‌ دلایلی همچون تخصیص عوارض، مالیات، عرضه در بورس و ... به نظر می‌رسد با قیمت نجومی به بازار عرضه ‌شوند. بدین‌ترتیب این خودروها با قیمت بالایی در بورس کالا فروخته می‌شوند و کمکی به کاهش قیمت خودرو در بازار نخواهند کرد.

با تمام این تفاسیر، واردات خودروهای خارجی با کارکرد زیر ۵ سال می‌تواند گزینه جدیدی برای حل این مشکل باشد.

اما و اگرهای واردات خودروهای دست دوم

کارشناسان معتقدند به دلیل جهش قیمت خودروهای خارجی تاکنون به دلیل ممنوعیت واردات طی سال های اخیر، با واردات خودروهای کارکرده که قیمتی پایین‌تر از قیمت نو دارند و همچنین تحقق وعده وزارت صمت مبنی بر واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی تا پایان بهار ۱۴۰۲ قیمت‌ خودروهای خارجی در بازار تا حدودی کاهش خواهد یافت.

خودرو با ورود خودروهای دست دوم ارزان می‌شود؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در این رابطه به نجوا خبر گفت: هرچند نسخه‌های مختلفی برای تنظیم بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها پیچیده شده؛ اما تاکنون جواب نداده و تأثیر آن را بر کاهش قیمت خودرو در بازار نمی‌بینیم.

سعید مؤتمنی در مورد دلایل عدم موفقیت واردات خودرو در کاهش قیمت‌ها در بازار گفت: واردات خودرو زمانی می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود که به تعداد بالا وارد شود و با وفور خودرو در بازار، عطش مصرف‌کنندگان فروکش کند. زمانی که عرضه پاسخ‌گوی نیاز مردم باشد، قیمت‌ها ثبات پیدا می‌کند و وابستگی آن‌ها به عواملی همچون بهای دلار کمتر می‌شود.

نوسان قیمت خودرو با گرانی ارز

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به افزایش قیمت خودرو به دلیل نوسانات دلار در ماه های اخیر گفت: وقتی قیمت دلار بالا می‌رود، هفته‌ها طول می‌کشد که دوباره ثابت شود و به همین دلیل قیمت خودرو نیز در بازار متشنج می‌شود.

مؤتمنی ادامه داد: این در حالی است که عرضه خودرو به بازار با محدودیت روبه‌رو است و عرضه خودرهای داخلی جوابگوی بازار نیست. از طرفی با وجود ورود خودروهای خارجی به کشور، هنوز این خودروها به تعداد اندک وارد شده‌اند و به بازار نیز عرضه نشده‌اند. بنابراین تأثیری بر قیمت خودرو در بازار نداشته‌اند.

چشم انداز بازار خودرو تا شب عید

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در پاسخ به سؤال نجوا خبر مبنی بر اینکه روند افزایشی قیمت خودرو تا چه زمانی ادامه دارد، گفت: فرایند قیمت خودرو بستگی به عرضه خودرو در بازار دارد.

موتمنی ادامه داد: در صورتی که میزان عرضه خودرو به بازار بالا رود و خودروهای وارداتی نیز به بازار کشور برسند و عرضه شوند، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ خودرو در بازار تا حدودی به تعادل برسد.

خبرنگار: میناسادات حسینی