به گزارش نجواخبر، محمد آخوندی، با اشاره به تفاوت لوایح عوارض و بهای خدمات امسال با سال های قبل، اظهار کرد: بر اساس قانون جامع درآمدهای پایدار شهرداریهای کشور که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده و همچنین ابلاغیه وزارت کشور که در آن عناوین و بهای خدمات تغییر کرده، شوراها نیز مصوبه عناوین جدید را به تصویب رساندند و پس از آن به شهرداریها واگذار شد تا بها و میزان عوارض را مشخص کنند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه روند جدیدی در تعیین نرخ عوارض و بهای خدمات ایجاد شده است، تأکید کرد: در مواردی، برخی عوارض حذف، برخی با یکدیگر ادغام و برخی نیز جدید اعلام شده و مقایسه آن با سال های قبل صحیح نیست.
وی با بیان اینکه وقتی عوارض جدید با نامی جدید اعلام و یا برخی عوارض با هم ادغام میشوند که قطعاً نیاز به بررسی مجدد دارد، یادآور شد: امسال مبنای شروع قیمتگذاری عوارض است و این مبنا باید براساس کارشناسی ایجاد شود، لذا در کمیسیونها به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه به مبانی توجه شده و ملاحظاتی همچون افزایش معقول نرخ بهای خدمات و عوارض مورد توجه است. بر همین اساس هم تصمیمگیری میشود.
آخوندی همچنین تصریح کرد: برای مثال درخصوص عوارض سازمانها و شرکتها شرایط به گونهای است که این مجموعهها درآمد و هزینه دارند و نمیتوانیم بیمنطق اعداد را افزایش و یا کاهش دهیم؛ یا اینکه میزان افزایش نرخ بهای خدمات آنها کم باشد بلکه باید میزان افزایش متناسبی اعمال شود. در عین اینکه باید در بخشهایی که به طور مستقیم با مردم در ارتباط است دقت صورت بگیرد که میزان افزایش، زیاد نباشد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران افزود: به عنوان مثال در بخش عوارض طرح ترافیک، پیشنهاد ما افزایش ۲۵ درصدی بود اما در نهایت در صحن شورا ۲۰ درصد افزایش به تصویب رسید. معتقدیم عوارض طرح ترافیک عامل بازدارندهای است که در نهایت سود آن به مردم میرسد چراکه با اجرای طرح، ترافیک و آلودگی هوا کاهش خواهد یافت و وسایل حملونقل عمومی راحتتر تردد خواهند کرد. ضمن اینکه بر اساس الزامی که برای شهرداری ایجاد شده، درآمد حاصل از آن نیز در توسعه حملونقل عمومی استفاده میشود.
وی ادامه داد: در بخش عوارض دکلها و آنتنهای مخابراتی که قطعاً عوارضی برای شهر دارند و شرکتها نیز از درآمد بالایی برخوردارند هم باید نرخی تعیین میشد که جهت هزینهکرد برای مردم استفاده شود.
آخوندی با بیان اینکه برخی در گذشته با افزایش قیمتها، هزاران برابر بیشتر به مردم آسیب زدند، خاطرنشان کرد: چهار سال برای گسترش حملونقل عمومی کاری نشد و اتوبوسهایی که مشکل داشتند، اورهال و تعمیر نشدند. برای اورهال و ساخت مترو هیچ اقدامی انجام ندادند و این چهار سال تنها امورات جاری شهر اداره شد و ما را ۴۰ سال عقب انداخت.
وی با تأکید بر اینکه در سال ۹۶ با قیمت بسیار کمتری میتوانستند اتوبوس و واگن بخرند و مترو را توسعه دهند و حالا باید با قیمتهای نجومی کار کرد، یادآور شد: این ضررها بسیار بیشتر از این است که ما یک عنوان عوارض را پنج درصد بیشتر از آنچه که پیش از آن بوده، افزایش دهیم؛ آسیبی که در این سالها وارد کردند هزاران برابر بیشتر به شهر ضربه زده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: ما سعی کردیم که عوارضی که مردم مستقیم باید آن را پرداخت کنند، کمترین میزان افزایش را داشته باشد و در دیگر موارد، افزایش متناسب با قانون انجام شود.
آخوندی گفت: بخشنامه وزارت کشور به سراسر شهرداریها بر این مبناست که امکان افزایش عوارض تا سقف نرخ تورم وجود دارد؛ دلیل نیز این است که مبنای مناسبی برای سال اول در نظر گرفته شود و سال های آینده روند به تدریج معقولتر شود.