به گزارش نجواخبر، سیدمحمدتقی شاهچراغی معاون سیاسی وزیر کشور در گفتوگویی با برنامه صف اول درباره روند انتخابات مجلس و خبرگان رهبری تا تحقق سیاست های کلی انتخابات در وزارت کشور با اشاره به اینکه «آخرین آمار از ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان ۳۷ نفر در روز اول و اضافه شدن ۱۰ نفر نسبت به دوره قبل است» درباره ثبت نام از داوطلبان در قم توضیح داد: همانطوری که بعضی از آقایان علما و مجتهدین در قم حضور دارند، فرمانداری های مراکز استانها ثبت نام میکنند از داوطلبان خود حوزه انتخابیه آن استان در ستاد وزارت کشور و فرمانداری قم از همه کسانی که برای هر جای کشور، همه کشور بله ثبت نام میکنند و قم هم برقرار است.
عملکرد هیئت اجرایی انتخابات خبرگان در این دوره
وی همچنین درباره فرایند انتخابات مجلس خبرگان بر اساس آییننامه این مجلس گفت: قانون تعریف کرده که آیین نامه انتخاباتی مجلس خبرگان را خود مجلس خبرگان مصوب میکند، مبنا آن است و به همین دلیل بر اساس آن شکل میگیرد و آن مسیر ادامه دارد. منتها یک دو سه تا نکته پیش آمده در قانونی که در این مقطع جدید است، در گذشته هیئت اجرایی انتخابات خبرگان مجزا بوده از هیئت اجرایی مجلس مثلا شورای اسلامی که همزمان است، منتها برای این که هم یک انسجام بیشتری پیدا بکند، هماهنگی بشود پیشنهاد داده شد، در مجلس قبلی خبرگان در صحن برده شد، مصوب شده الان هیئتهای اجرایی در کشور و حوزه های انتخابیه مشترک این تنها تغییری که در قانون کرده و بر اساس آن قانون ثبت نام ادامه دارد.
تفاوتهای این دوره از انتخابات مجلس و خبرگان با دوره قبل
وی در توضیحی کلی درباره انتخابات ۱۴۰۲ که در یازدهم اسفند برگزار خواهد شد یادآور شد: قانون انتخابات؛ اولا قانون جدید شده، یک تغییراتی در آن پیش آمده مثل پیش ثبتنام که برای مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاده، مثل ثبت نام غیر حضوری یا الکترونیکی، اینها چیزهایی است که در قانون جدید آمده، شما مستحضرید در دورههای قبل فرمانداریها تجهیز میشدند داوطلبان مراجعه میکردند، این تغییراتی در قانون جدید آمده البته در مدت زمان رسیدگی فرایندها یا تغییراتی پیش آمده؛ ابتدا پیش ثبت نام بود در مجلس شورای اسلامی که بعد از زمانی که داده شد باید ۶ دستگاه پاسخ میدادند برای تطبیق مدارک، در مجلس شورای اسلامی بعد خبرگان را هم عرض میکنم، چون یازدهم اسفند همزمان برگزاری انتخابات هست.
رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: در مرحله پیش ثبت نام داوطلبان مجلس شورای اسلامی فقط تطبیق مدارک است، یعنی نه احراز صلاحیت است نه عدم احراز است، مثلا کسی آمده مدرک تحصیلی اش را بارگذاری کرده، وزارت علوم موظف بود که این مدرک را تأیید بکند یا تأیید نکند، منطبق بر قانون؛ ثبت احوال، دادستانی کل، وزارت امور خارجه، نیروی انتظامی، بحث خدمت نظام وظیفه ... ۶ دستگاه، بر اساس آن این کار انجام شد، کسانی که ناقص پاسخ داده بودند و یا واجد شرایط بر اساس تطبیق قانون مدارک نبودند، مثلا مدرک را بارگذاری کرده بود وزارت علوم مدعی بود که، مدعی که برابر قانون میگفت این معادل است و معادل را مثلا یک سازمان غیر دانشگاهی که وزارت علوم تأیید نکرده صادر شده، نمیپذیرفت، مدرکی که اخذ کرده بود. البته معادلهایی را که وزارت علوم تأیید کرده بود میپذیرفت، اینها اعتراض میکردند در سامانه وقتی در سامانه اعتراض میشد مجددا اینها به مراجعی که پاسخ دادند بازگشت داده میشد که فرد معترض است پاسخ بدهید، بخشی از داوطلبان ادامه ندادند و شاید هم احتمال هم میرفت که بعضی از کسانی که میآیند فقط میخواهند مرحله اول را عبور بکنند، کسانی که کد رهگیری گرفتند و بعد پاسخها را گرفتند آماده شدند برای مرحله ثبت نامی که سوم آبان ساعت ۱۸ پایان آن بود.
وی افزود: مرحله دوم برای ورود به ثبت نام اصلی است، بعد از آن پایان سوم مدارک ظرف ده روز مراجع استعلام کننده باید پاسخ بدهند به وزارت کشور در اختیار هیئتهای اجرایی قرار میگیرد به مرور در اختیار قرار داده شد، تا هجدهم هیئتهای اجرایی باید تطبیق بدهند و نظر خودشان را به هیئت نظارت استانی اعلام بکنند، بعد هیئت نظارت استانی که حالا ما این جا دیگر مراحل اعتراضات هم داریم حالا میخواهید جای دیگر به آن بپردازیم که چطور میتوانند داوطلبان اعتراض کنند اگر نظرتان است همین جا من عرض میکنم، بعد از هیئت نظارت استانی که بخشی از کار را انجام میدهد به هیئت نظارت مرکزی میرود و بعد نهایتا شورای نگهبان که در قانون جدید برای این که دقت بیشتری بشود و به جهت این که حجم بیشتری هر دوره ما ثبت نام داشتیم، الان این دوره به نسبتهای دور قبل، دوره قبل نسبت به دوره قبلی خود همین طور جمعیت اضافه شده، دورهی بررسیهای هیئت نظارت و شورای نگهبان بسیط دیده شده و مدت آن طولانی است، ۵۰ روز برای هیئت نظارت مرکزی پیش بینی کردند و یک ماه برای شورای نگهبان است مرحله به مرحله میرود تا در قانون برای مجلس شورای آخرین مرجعی که میتواند اظهار نظر بکند و به صورت قطعی احراز یا عدم احراز اعلام کند شورای محترم نگهبان است.
وی ادامه داد: در مجلس خبرگان برابر قانون بواسطه این که کسانی که میآیند الزاما باید اجتهاد شان تأیید شده باشد یا باید مدرک ارائه بدهند باید در آزمون شرکت بکنند مگر کسانی که برابر قانون اجتهادشان توسط مقام معظم رهبری تأیید شده باشد و یا کسانی که در دوره قبلی مجلس خبرگان شرکت کردند که قبلا یعنی اجتهادشان تأیید شده و باید در آزمون شرکت کنند که آزمون هم هنوز تکلیف قطعی نشده، خود هیئت خبرگان تفاوتش با مجلس شورای اسلامی این است که مجلس خبرگان را بواسطهی این که جمعیت هدف داوطلبان از مجتهدین مشخص شده برابر قانون هستند شورای نگهبان فقهای شورای نگهبان فقط اظهار نظر میکنند، بررسی میکنند و در صورتی که صلاح بدانند از مراجع چندگانه استعلام میگیرند.
استعلامها چگونه است؟
شاهچراغی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است آزمون برگزار نشود و شورای فقها تشخیص بدهند؟ گفت: نه آزمون برگزار میشود، هر کسی که قبول شد زمینه اش کارسازی میشود برای حضور در انتخابات منتها باید فقهای شورای نگهبان نهایتا لیست اصلی کسانی را که شرکت کردند تأیید بکند، تأیید فقهای شورای نگهبان اصل است و مرحله پایانی است. شورای نگهبان باید به این احراز بکند که این داوطلب ولو این که اجتهاد را دارد واجد شرایط است احراز صلاحیت بکند برای حضور در مجلس خبرگان فلذا عرض کردم میتواند آن تشخیصش با خود شورای نگهبان است برابر قانون خبرگان، میتواند از مراجع ۵ گانه هم استعلام بکند برای احراز صلاحیت.
وی گفت: در خبرگان توسط فقهای شورای نگهبان در صورتی که لازم بود، اختیار را قانون به فقهای شورای نگهبان داده است، این دو تا مجموعه دو تا مسیر است در کنار هم پیش میرود تا انشاالله زمانی که آماده بشوند برای ورود به تبلیغات و انشاالله یازده اسفند حضور پرشور مردم است .
شرایط تأیید با آزمون و بدون آزمون
وی درباره شرایط سنی ثبت نام کنندگان برای مجلس خبرگان یادآور شد: ۴۰ سال حداقل سن است، باید مدارک علمی را ارائه بدهند، سطح ۴ حوزه علمیه، کسی که مدرک پایانش را داشته باشد میتواند در آزمون شرکت بکند. البته میتواند به معنای این که باید سطح ۴ حوزه را حتما داشته باشد آزمون هم فقهای شورای نگهبان این آزمون را برگزار میکنند، دو شکل هم دارد هم کتبی است و هم شفاهی، مشروط بر این که کسی که از این مسیر عبور کرد، بعد میرود در اختیار فقهای شورای نگهبان عرض کردم بعد احراز صلاحیت توسط فقهای شورای نگهبان صورت میگیرد.
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه « زمان آزمون هنوز نهایی نشده است و توسط خود آقایان هم مطرح میشود» درباره تأیید بدون آزمون گفت: اجتهادش تأیید شده باشد یا کسانی که نماینده خبرگان هستند و در دورههای قبل این مسیر طی شده، در صورتی که قبلا این مسیر طی شده باشد قاعدتا نیازی نیست. در غیر ازاین دو حالت باید آزمون بدهند؛ هم کتبی میگیرند و هم شفاهی که حالا جزئیات آزمون چطور است در حوزه خود آقایان شورای نگهبان است.
پیامک میشود که مثلا شما احراز شدید یا نشدید
وی در مورد انتخابات مجلس و اینکه آیا شورای نگهبان وارد بررسی صلاحیتها شده است هم گفت: نه خیر، ما سوم ثبت نام که تمام شد، مرحله به مرحله اطلاعات به هیئتهای اجرایی داده میشود ما در کشور هزار و ۲۱۸ تا هیئت اجرایی داریم و ۵ تا هیئت اجرایی مخصوص اقلیتهای دینی است هزار و ۲۱۳ تا هیئت اصلی و فرعی، هیئتهای اصلی فرمانداریهای مرکز حوزه انتخابیه هستند مثلا بعضی حوزهها انتخابیه ۴ تا شهرستان دارد، یک شهر مرکز حوزه انتخابیه است و بقیه اش هیئتهای فرعی هستند. این اسامی به تناسب هر استان و شهرستان ارجاع میشود به هیئتهای اجرایی، هیئتهای اجرایی هم به لحاظ شکلی ثبت نامها را بررسی میکنند، فرمهایی را که بارگذاری شده در سامانه و هم استعلام مراجع ۵ گانه در مرحله اول به هیئتهای اجرایی داده میشود که اینها فرصت شان تا هجدهم است تا پایان روز هجدهمی که الان هستیم، وقتی که انجام شد این نقطه نظرات هیئتهای اجرایی به داوطلبان اعلام میشود.
وی افزود: پیامک میشود که مثلا شما احراز شدید یا نشدید، قانون انتخابات من یک بررسی اولیه انجام دادم و دوستان دیگر از من کاملتر کار کردند به نظر میآید برای این که رعایت حق داوطلب بشود، به شدت طرف داوطلب است، داوطلب از این مرحله که عبور کرد اگر عدم احراز به او اعلام شده باشد میتواند اعتراض بکند، به هیئت اجرایی، هیئت اجرایی موظف است این اعتراض را به هیئت نظارت استانی بدهد، هیئت نظارت استانی مرحله بعد یک مقطع زمانی بررسی میکند اگر باز این عدم احراز ابلاغ شد باز او میتواند به هیئت نظارت مرکزی اعتراض بکند، هیئت نظارت مرکزی و هیئت نظارت استانی میتوانند نظر ماقبل خودشان را نقض بکنند یعنی هیئت نظارت استانی میتواند نظر هیئت اجرایی را نپذیرد برابر قانون و اختیاراتی که داده شده، بعد میرود برای هیئت نظارت مرکزی، این مرحله هم باز همین گونه است.
سه مرحله پا به پای داوطلبان تا پیش از مرحله شورای نگهبان
شاهچراغی خاطرنشان کرد: یک مقطع زمانی پیش بینی شده که یک جدولی ما داریم تعریف شده هست که بحمدالله برابر همین جدول دارد کار پیگیری میشود، در این جا هم مرجع نهایی شورای نگهبان است، شورای محترم نگهبان داوطلبی اگر از هیئت نظارت مرکزی هم گله داشته باشد اعتراض داشته باشد، مستندی دارد، دلایلی دارد میتواند به شورای نگهبان بدهد در هیئت نظارت مرکزی ۵۰ روز وقت گذاشتند که کامل بررسی بشود، باز اگر اعتراض شد ۳۰ روز شورای محترم نگهبان وقت دارد بررسی کند و هر چه که نهایتا شورای محترم نگهبان نظر داد آن نظر نهایی و قطعی است. میخواهم عرض بکنم که یعنی کجا ما سراغ داریم که سه بار تا شورای نگهبان در دوره زمانی مثلا بیش از ۹۰ روز که هجدهم تمام میشود شما هجدهم را فرض کنید به مدت تقریبا بیش از ۹۰ روز مرحله به مرحله داوطلب میتواند همراه با این مسیر حرکت کند و نهایتا اگر استناداتی داشته باشد و ادلهای داشته باشد میتواند ارائه بدهد و بالاخره تعیین تکلیف بشود.
در مرحله تطبیق مدارک هم امکان اعتراض بود
وی درباره امکان اعتراض در مرحله اول هم گفت: بله تطبیق مدارک هم در پیش ثبت نام همین اتفاق افتاد شما مستحضرید که ۴۸ هزار و خوردهای در مرحله پیش ثبت نام آمدند منتها همه اینها نیامدند همه مدارک ۴۸ هزار داده شد، ثبت احوال، وزارت خارجه، وزارت علوم، نیروی انتظامی، دادستانی، همه اینها مستنداتشان را دادند، چون داوطلب اظهار کرده آنجا مثلا من تابعیت مضاعف ندارم باید پاسخ گرفته شود، اطلاعات شناسنامهای داده باید این اطلاعات شناسنامهای را تطبیق داده بشود، گواهی خدمت گذاشته باید گواهی خدمت را فراجا تأیید بکند، اینها اگر رفت پاسخ داده نشد یا آنها تأیید نکردند یا به این نرسیدند، فرد میتواند در سامانه اعتراض، چون یک کد رهگیری میرود برابر آن وارد میشود و اعتراض میکند، از این جمعیتی که رفتند بخشی شان آمدند نیامدند بله در آن مرحله هم یک مرحله اعتراض شده برای تطبیق مدارک، برای احراز صلاحیت نیست اصلا آنجا که این فرد آیا صلاحیت دارد یا ندارد تشخیص آن در مقطع نهایی همه آمار، کل کسانی که میآیند این مسیر را طی میکنند نهایتا باید در شورای محترم نگهبان احراز صلاحیت بشوند.
وی با اشاره به اینکه «نحوه بررسی اعتراض در انتخابات مجلس خبرگان در مسیر خود فقهای شورای نگهبان است» ادامه داد: ما در هیئت اجرایی دراین بخش ناظر بر اجرای انتخابات هستیم، توافقات خوبی هم شد با خبرگان، مثلا یکی ازکارهایی که امسال انجام شد، قبلا رسم بود که در یک شعبه دو جمع مینشستند یک گروه بودند برای انتخابات مجلس و یک بخشی این طرف برای انتخابات خبرگان، این تجمیع شده، تعرفهها یکی شده ولی از هم جدا میشود و در اختیار فرد قرار میگیرد اختیار با فرد است میتواند از این برگ رأی استفاده کند میتواند استفاده نکند . بنا شده اگر به گونهای رقم بخورد هم مردم رعایت وقت شان بشود خیلی معطل نشوند معطلی به حداقل برسد که یکی هم عرض کردم در هیئت های اجرایی که عرض کردم انجام شده و کار دارد به صورت مشترک پیگیری میشود.
شرایط گام برداشتن برای برگزاری انتخابات الکترونیک
رئیس ستاد انتخابات کشور درباره شرایط گام برداشتن برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک توضیح داد: ثبت نام به صورت الکترونیکی بوده، احراز هویت رأی دهندگان در تمامی شعب به صورت الکترونیکی است، قانون انتخابات برای انتخابات تمام الکترونیکی یک هشتم حوزههای انتخابیهای که بیش ازدو نماینده دارند پیش بینی کرده است که ما ۳۴ تا فکر میکنم حوزه انتخابیه داریم ۳۴ یا ۳۵ تا است که دو نماینده است که ۴ حوزه انتخابیه یا ۵ حوزه انتخابیه را ما حتما باید انتخابات الکترونیکی برگزار کنیم که این پیش بینیها شده البته برابر قانون و از نظر هیئت نظارت مرکزی این منعی نیست که برای حوزههایی که یک نماینده دارند برگزار نکنیم فلذا یک جدولی را آماده کردیم دارد جمع بندی میشود نسبت به مسائل آن، زیرساخت هایش، همه شرایط، جمعیت، اینها پیش بینی بشود که انشاالله فکر میکنم این هم حداکثر ظرف ۱۵ روز آینده تکلیف حوزههای انتخابیهای که تمام الکترونیک برگزار میشود مشخص میشود.
وی افزود: این مسیری است که دیده شده، قطعا این برای این دوره است و باید کم کم برویم به سمت این که انشاالله شرایط را به گونهای رقم بزنیم که زیرساخت هایش و نیازمندی هایش تأمین بشود، هر چه میتوانیم در حوزههای انتخابیه، چون مردم هم البته در انتخابات شوراها قبلا مردم یک بار این کار را ورود پیدا کردند و انجام دادند یک آشنایی اولیه وجود دارد، ولی در عین حال نیازمندی هایش بایدتأمین شود، آن چیزی که در قانون دیده یک هشتم حوزههای انتخابیهای است که دو نماینده به بالا دارند، ولی در عین حال میتواند حوزه یک نماینده هم باشد که داریم جدول آن را تنظیم میکنیم که قاعدتا همهی کشور این نیست، بخشی از آن است، شاید یک حوزه انتخابیه همان ۵ حوزه انتخابیه است که عرض کردم دو نماینده به بالا دارد شاید هم نه ۷ تا حوزه انتخابیه ۸ تا، بستگی به این دارد که حوزههای انتخابیه چطور انتخاب بشوند به لحاظ دسترسی، پشتیبانی، چون یک نیازمندیهایی دارد درست است که الکترونیک است یک نیازمندیهای فنی دارد برای پشتیبانی که انشاالله این هم انجام بشود ظرف ۱۵ روز آینده اعلام خواهد شد.
سیاست وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور برای افزایش و بالابردن مشارکت
وی درباره سیاست وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور برای افزایش و بالابردن مشارکت در انتخابات یازده اسفند خاطرنشان کرد: برای مشارکت قطعا همه بضاعت ما، شورای نگهبان ما هم همین است همه و همه تلاشمان این است که تا آنجایی که ممکن است برای احراز صلاحیت قدم برداشته که زمینه برای مشارکت همه سلایق فراهم بشود، در ثبت نام این اطلاعات اولیه که داریم آنهایی که شناخته شدند و جمع بندی شده الحمدالله از همه جریاناتی که در کشور مصطلح است و عرف است به اسمهای مختلف، همه حضور دارند در این تردیدی نیست و گذشته هم نشان داده که در همه مقاطع بودند حالا یک فضای روانی معمولا دشمن ما استفاده میکند و بنا است تخطئه بکند حس ناامیدی را القا کند این یک بحث دیگر است، ولی آن چیزی که واقعیت میدان انتخابات است میدان برای حضور همه کسانی که مایلند بالاخره جمهوری اسلامی یک الزاماتی دارد قوانین دارد قانون الزام است و ما باید مر قانون عمل کنیم نمیتوانیم که خلاف قانون عمل کنیم و همه به این واقف هستند، ولی به گونهای رقم خورده یعنی واقعا استقبال این دفعه، قبل از آن تمام رسانههای بیگانه میگفتند که نمیآیند و مردم شرکت نمیکنند، جالب این است که یک چیزی بیش از ۳۰-۳۵ درصد جوان هستند یعنی تا حدود مثلا ۴۰ سال، مثلا ۴۰-۴۵ سال سن شان است حالا جزئیاتش را من همراه خودم نیاوردم و از همه طیفی هستند هم به لحاظ سیاسی، هم به لحاظ صنفی و قشری. ما مثلا فارغ التحصیلان خوب با مدارک عالی تحصیلی، از اقشار مختلف عرض کردم سیاست نه تنها وزارت کشور من که باورم این است، همیشه هم همین بوده، حالا در میدان رسانهای که داریم در تقابل رسانهای با دشمن، دشمن به دنبال القای این است، ولی واقعیت میدانی این است که ا زهمه سلایق هستند و ما از این استقبال میکنیم و خوشحالیم که هر چه که شرایط برابر قانون فراهم بشود افراد بیشتری انشاالله برابر قانون در این میدان ورود پیدا بکنند و بالاخره میدان آزمایش است و خودشان را در منظر و مرای مردم قرار بدهند انشاالله هر کس که توفیق پیدا کرد رأی مردم را بدست بیاورد انشاالله نماینده مجلس بشود.
افراد شاخص متعددی از جریانهای مختلف سیاسی وارد میدان شدند
شاهچراغی درباره فراهم بودن فضای رقابتی هم گفت: عرض کردم ما الان از طیفهای سیاسی مختلف داریم، از اقوام مختلف داریم. ملاحظات محلی بعضا کمک میکند به رقابت، ملاحظات محلی، چون مجلس متفاوت است با انتخابات ریاست جمهوری، نمایندهها محلی هستند مثلا در یک روستا هم میبینید که چند تا گزینه خودشان را ارائه میکنند فلذا میدان رقابت فراهم است، عرض کردم جهت گیری نظام جمهوری اسلامی در گذشته بوده الان هم همین است که این شرایط فراهم بشود، شاید این فضای رسانهای که دشمن درست کرده فقط برای این که این القا بشود و الا انشاالله کسانی که مشخص شدند حتما در حوزه تبلیغات ورود پیدا میکنند چهرهها مشخص میشوند، اسامی مشخص میشود افراد شاخص متعددی از جریانهای مختلف سیاسی ما داریم که وارد میدان شدند مگر آنهایی که به لحاظ سنی مثلا از ۷۵ سال دیگر عبور کردند و به لحاظ قانون نمیتوانند شرکت بکنند یا خودشان مایل نبودند و الا شرایط شرایط رقابتی است.
خدشه بر سلامت انتخابات را از سال گذشته منافقین شروع کردند
وی در پاسخ به سؤالی درباره تأمین امنیت و سلامت انتخابات از سوی وزارت کشور نیز گفت:در سلامت یک نکتهای هست که خواهشم این است که همه توجه بکنند، در جمهوری اسلامی برگزار کننده را مجریان انتخابات مردم هستند، ما به لحاظ شکلی ما در وزارت کشور مجری هستیم، ما در واقع نقش هماهنگ کننده داریم، در شعبی که ما داریم در شعبی که حدود ۶۵ هزار شعبه، این قریب که میگویم بستگی به، چون باید هیئتهای اجرایی جانمایی شعب را انجام بدهند، همه آنها مردم هستند ما قریب ۸۰۰ هزا رنفر از مردم یعنی نه مثلا اینها حقوق بگیر ما هستند، نه اصرار و الزامی هست که باید بیایند، الزامی نیست، با میل خودشان معلم در اینها هست، دانشجو هست، روحانی هست، کاسب هست، کارمند هست اینها برگزار میکنند و بعد این فرایندی که من عرض کردم ما مجری هستیم شورای نگهبان ناظر است در همه شعب ناظر داریم، نمایندگانی که مایل باشند برابر قانون میتوانند نماینده داشته باشند و جالب این است که در کلام مقام معظم رهبری هم بارها به آن اشاره شده، ما معتقدیم در همه مقاطع انتخابات، انتخابات در جمهوری اسلامی در سلامت کامل برگزار شده، البته ما تلاش میکنیم استانداردهایی که لازم باشد، لازم باشد، اضافه بکنیم که این بیشتر جلوه بکند، شما ببینید الان مثلا خود الکترونیکی برگزار کردن احراز هویت، احراز هویت یکی از نمونههای پیشرفت در حوزهی سلامت انتخابات است یا الکترونیک عرض کردم یک هشتم، همه شرایط پیش بینی شده و مردم در واقع ناظر بر ما هستند، مگر ناظرین شورای نگهبان هم از مردم هستند مگر شورای نگهبان چقدر جمعیت دارد، من عدد ناظرین را نگفتم من عدد مجریان را فقط عرض کردم ۸۰۰ هزار نفر که اینها برگزار کنند هستند شعب هم به نسبت جمعیت شان، از این نظر ما مطمئنیم سلامت قطعی است همه آنچه گفته میشود تلاش دشمن است با لایههای پنهان، جالب این است که خدشه بر سلامت انتخابات را در همین انتخابات از سال گذشته منافقین شروع کردند، آنها کلید زدند، و این هم در منظر مردم هست و ارائه میشود.
وی ادامه داد: در مشارکت هم البته ما به لحاظ وظیفه شرعی و تکلیف مان حتما ما در مشارکت نقش داریم. یک بخشی از مشارکت اجرای خوب است که ما همه پیش بینیهایمان را برای اجرای خوب کردیم، من یک نکتهای را یادم رفت عرض کنم برای سلامت، ما یکی از چیزهایی که فکر میکنیم خیلی میتواند کمک کند اجرای خوب و دقیق است و ما از قبل از سال وزارت کشور شروع کرده، دورههای آموزشی مستمر برای همین ۸۰۰ هزار نفری که عرض کردم، روسای ستاد انتخابات استانها، هیئتهای اجرایی، ستاد انتخابات استانی، هیئتهای اجرایی تا فرعی و اصلی و حتی تا کسانی که در شعبه حضور دارند برای اینها جدول آموزشی تعریف شده که ما انشاالله، البته در قانون جدید یک اقداماتی هم انجام شده، مثلا در گذشته ما نمونه داشتیم مثلا دیر شروع میشد، شعبه آماده نبود اینها در قانون جدید اصلاح شده یعنی ما مدیران شعب ما و اعضای شعب موظف هستند از یک روز قبل شورا را آماده بکنند، میز میخواهد، صندلی میخواهد آب میخواهد و آن ملزوماتی که لازم است را آماده بکنند که انشاالله انجام بشود.
بر اساس افکار سنجیها زمینه برای یک مشارکت گسترده فراهم است
رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: در مشارکت قطعا این یک وظیفه شرعی و عمومی است بالاخره انتخابات نماد مردم سالاری دینی است و در واقع یک جایی است برای ارائهی ایدهها، خلاقیتها در انتخابات، گفتوگو، رسیدن به یک گفتمان مشترک و به همین جهت همه مجموعهها برابر فراتر از قانون من معتقدم که یک وظیفه شرعی است، ولی در عین حال قانون به ما تکلیف کرده، همه سازمانها و همه دستگاهها، همین الان مردم در گروههای خودجوش، جوانها، ما گروه جهادی چطور داریم میرود در مناطق روستایی و دورافتاده کار میکند، گروههای جهادی خودشان را آماده کردند برای مشارکت، ما آن چیزی که وظیفه داریم مشارکت است، ورود به اجزاء کار، به حوزه نمایندگان و داوطلبان، هر داوطلبی هر کسی از نظر ما محترم است، آن چیزی که وظیفه ما است تقویت مشارکتهای عمومی است فلذا دولت در قانون جدید پیش بینی کرده، برای عدالت انتخاباتی کسانی که مقدورات ندارند امکانات ندارند الان وزارتخانهها دارند خودشان را آماده میکنند استانها مخصوصا شرایط را فراهم کردند سالنها، فضاهای عمومی، دانشگاهها دارند، آموزش و پرورش دارد، ادارات دارند اینها را آماده بکنند و خود صدا و سیما هم که الحمدالله یک ستاد انتخابات خوبی را فراهم کرده از مدتها پیش شروع کرده، که این هم جای تشکر دارد و جمع بندیهای ما این است برخلاف آنچه که دشمن میگوید مردم ما با این که میدانید قبلا، چون حضوری بود بیشتر دیده میشد ثبت نام الکترونیکی بالاخره فرد میرود و خودش و پسرش میروند و پای سیستم مینشینند و ثبت نام میکنند، ولی همین الان همه آنچه را که ما از افکار سنجیها داریم زمینه برای یک مشارکت گسترده فراهم است و این یک وظیفه است، قطعا ما این وظیفه را داریم، احزاب، گروهها و جالب این است که احزاب با نگاههای مختلف، مقدماتشان فراهم شده ما با اینها نشستیم ایده هایشان را دادند و ما هم حمایت میکنیم بالاخره به میدان بیایند و انشاالله این مشارکت رقم بخورد.
حفاظت از شعبه به عهده نیروی انتظامی است
وی خاطرنشان کرد: در حوزه امنیت دو بخش دارد یک بخش زیرساختهای فنی و الکترونیک است که فراهم شده تدابیر لازم انجام شده، شما میدانید بالاخره در این فضای مخصوصا این ضربهای که رژیم صهیونیستی خورد، تصور بود که اینها برای جبران آن مثلا به حوزهی زیرساختهای ما در حوزهی فنی مثلا هجمهای داشتند یکی از جاها مثلا انتخابات بود، ثبت نام، پیش ثبت نام، همه سازمانهای متولی ورود پیدا کردند بحمدالله به بهترین شکل در وقت خودش صورت گرفت، ما در امنیت انتخابات یک بخشی زیرساختهای فنی است که ما شرایط آن را فراهم میکنیم یک بخشی هم که وظایف ذاتی است برای ... قانون در حفاظت از شعبه، حفاظت از شعبه به عهده نیروی انتظامی است فراجا مسئولیت دارد، ولی برابر قانون در صورتی که نیاز داشته باشد از سایر نیروهای مسلح میتواند کمک بکند که این فرایندش درستاد کل نیروهای مسلح تعریف شده، ما شعب هایمان مشخص است به نیروی انتظامی اعلام میکنیم قانون مشخص کرده به ازای هر شعبه و متناسب با شعبه چند نفر نیرو میخواهد، این کار صورت میگیرد اینها که اعلام شد این که عدد و رقم را چطور تنظیم بکنند که سایر امورشان هم نماند، اینها در مجموعه نیروهای مسلح است، ولی مسئولیتی که ما برابر قانون میخواهیم از نیروی انتظامی است یعنی برابر قانون نیروی انتظامی مسئولیت دارد که انشاالله در مسیر خودش انجام میشود.
وی افزود: من معتقدم اجرای خوب، نظارت خوب که همه مقدمات آن فراهم شده انشاالله این هم به امنیت کمک کند و هم مشارکت، ولی من همین جا دعوت میکنم واقعا از همه دستگاههای فرهنگی، آموزشی بالاخره ما میخواهیم تعیین تکلیف بکنیم، ما سرنوشت قانونگذاری را بسپاریم به دست ۲۹۰ نفر که در مجلس که بعنوان یک رکن از ارکان نظام هست بعنوان یک قوه مستقل تعریف شده، قطعا این نیاز به حضور در میدان دارد بررسی دارد و یک مشارکت عمومی، همیشه هم مشارکت مردم ایران غافلگیر کننده بوده و همیشه هم اثرگذار بوده، من باور خودم این است این مسیری را که ما الان داریم طی میکنیم در کف میدان هم با گروههای مختلف، احزاب، گروههای مردمی و تشکلهای مردمی وقتی آدم مینشیند و صحبت میکند میبیند الحمدالله زمینه فراهم است، ولی خب هنوز تا ما زمان تبلیغات و احراز این ها، چون زمان میبرد خود به خود به صورت طبیعی این سیر رشد پیدا میکند انشاالله به آن خواهیم رسید.
تأمین منابع باید مشخص باشد
شاهچراغی درباره شماره حسابی که قرار بود داوطلبان در حوزه سلامت و شفافیت به وزارت کشور بابت هزینههای تبلیغات اعلام کنند، گفت: البته در قوانین قبلی هم ظاهرا بوده حالا به چه مقدار من حضور ذهن ندارم . این قانون اعلام شده، فلذا در ثبت نام و پیش ثبت نام اعلام شده بود که باید یک شماره حساب یا تعیین بکنید یا ایجاد بکنید که فقط و فقط از این حساب برای امور انتخابات هزینه بشود . هر پولی که واریز میشود باید برای ما یک دستورالعمل شفافیت مالی تعریف شده، همه دستورالعملها و آیین نامه های ما هم برابر قانون آیین نامه کلی اجرای انتخابات در هیئت دولت رفته آمده، رفته اصلاح شده و تأیید شده، بقیه موارد هم در هیئت نظارت تعیین تکلیف شده، بله این مشخص شده و به نظرم کار خوبی است یعنی بالاخره ما نباید در نظام اسلامی شرایط به گونهای رقم بخورد که هر کسی خدایی نکرده از هر طریقی برود مثلا تأمین منابع بکند، تأمین منابع باید مشخص باشد یک حد متعارفی هم برابر نظری که از استانها گرفتیم مشخص شده که تقریبا به اقتضای شرایط منطقهای و محیط جغرافیایی هر استانی عرف آن چقدر است که مثلا هزینه بشود اینها در رفت و برگشت مشخص شده، بله باید از این حساب استفاده کنند و قانون هم هست که اگر غیر از این باشد و ثابت بشود بالاخره برابر قانون با کسی که تخلف کرده برابر تخلف و برابر قانون با او برخورد خواهد شد .
وی درباره پیچیدگی این جریان اظهار کرد: بالاخره باید از یک جایی شروع میشد و این کار، چون این شایسته نظام اسلامی نیست مردم هم در گذشتهها نسبت به بعضی از حوزهها گله میکردند، حالا چه کسی که رأی بیاورد و چه نیاورد و آن یک بحث دیگر است، ولی بالاخره خودش را میخواهد در منظر مردم قرا ربدهد این که به وسیله پول هزینه های غیر متعارف، حالا یک وقتی کسی جلسهای میگیرد میخواهد خودش را معرفی کند این یک امر طبیعی است و قانون هم تعریف شده که ما در قانون و آیین نامه تبلیغات هم آن را مشخص کردیم که به چه صورتی میداند، چون بخشی از هزینه هایش هزینه های سنگین تبلیغاتی غیر متعارف است الان همه که عرض کردم صدا و سیما هم بحمدالله برنامه های خوبی دارد که دوستان باید خودشان توضیح بدهند که در جای خودش کار ارزشمندی است، بله پیچیده است و سخت است .
هر کسی مردم رأی دادند از نظر ما نماینده است
وی درباره برخورد با متخلفان هم گفت: چون این کار جرم انگاری شده و برابر قانون جرم است، ما باورمان این است که داوطلبان محترم توجه میکنند به این نکته، حالا انشااله امیدواریم ولی در عین حال قانون این را پیش بینی کرده، کار خوبی هم هست، عرض کردم چون یک گذشتهای بوده بعضیها شاید مثلا خدایی نکرده خیلی موارد معدودی این کار را انجام دادند یک مقداری سخت شده ولی قوانین همه چیز را دیده و آیین نامهها تعیین تکلیف شده و حتما هم دستگاه قضائی و هم شورای محترم نگهبان و هم مجلس زمانی که میخواهد اعتبار نامهها را تصویب بکند میشود از این استفاده کرد مستندات، قانون مجلس هم برای اعتماد قوانینی دارد قوانین داخلی مجلس است ولی انشاالله اگر خوب، مردم هم واقعا شرایطش این است که واقعا همه باید توجه بکنند، البته آن هنوز وقتش نشده ولی حتما باید داوطلبان به این توجه بکنند که بالاخره مردم توجه دارند نگاه میکنند، میبینند و حق مردم هم این نیست ،هر کسی باید بیاید خودش را و ویژگی هایش را ارائه بکند انشاالله بر اساس شایستگیها و هر کسی هم که مردم رأی دادند از نظر ما نماینده است الا این که این تخلفاتی که عرض کردم خدایی نکرده صورت گرفته باشد که جرم انگاری میشود و برابر قانون با او برخورد میشود.
در قانون گذشته استفاده از امکانات دولت برای تبلیغات ممنوع بود ولی در قانون جدید نه
رئیس ستاد انتخابات کشور درباره کافی بودن مدت تبلیغات برای شناخت مردم از داوطلبان گفت: به هر صورت کسی که تصمیم میگیرد برای مجلس بیاید، قانون شرایط عمومی را گذاشته و تخصص را هم گذاشته است، فرض بر این است که این بیست و چند هزار نفری که آمدند و بعد رفتند در سیر مراحل احراز قرار گرفتند اینها هر کدام شایسته این هستند که اگر مردم به آنها رأی دادند بروند وارد مجلس بشوند، واقعیت این است که مردم باید بشناسند، خیلی از اینها مخصوصا در شهرهای بزرگ در شهرهای بزرگ که بعضا لیستی هست و گروهی است و در شهرها عمدتا میشناسند ولی بله این مدت تبلیغات، ولی ما برای همین عرض کردم که دولت آمده امکاناتش را دارد در اختیار قرار میدهد مثل سالن و فضاهای عمومی و حالا مساجد و حسینیهها که امر طبیعی و جاری بوده و قبلا هم استفاده میکردند در قانون گذشته از امکانات دولت ممنوع بوده ولی در قانون جدید دولت میتواند، الان به استانها هم ابلاغ شده، هیئت های اجرایی و ستاد انتخابات استانی لیستها را تهیه کردند، دارند با سازمان های مرتبط، یک بخشی از آن هم فضای تبلیغاتی محیطی است که شهرداریها الان آمدند پای کار و پیش بینی شده، به نظرم میآید که با آمادگیهایی که افراد دارند و از گذشته بالاخره مردم باید اعتماد کنند و رأی بدهند و همه این اعتماد در طول دوره تبلیغات نیست یک بخشی از آن منحصر به این است که افراد، خانواده اینها شناخته شده باشند بضاعت هایشان دیده شده باشد ولی قانون چون تعریف کرده شاید هم این نکته که شما میفرمایید لازم باشد در مراحل بعدی به این دوره هفت روزه است اگر اشتباه نکنم برای تبلیغات تا ۲۴ ساعت قبل از انتخابات به این توجه شود.
وی خاطرنشان کرد: این عدالت انتخاباتی که دیده شده این خیلی کمک میکند به معرفی افراد که داوطلبان خودشان را ارائه بکنند امیدواریم این اتفاق بیفتد ولی واقعا اگر نقصی دیده شود همانطور که در قانون جدید بخشی از آن اصلاح شده مجددا میتواند باز برگردد ولی باز باید برگردد به مجلس شورای اسلامی و چون قانون است قانون مجددا تصویب بشود برای این نکتهای که شما عرض کردید .
برخورد قانون با تبلیغات زودهنگام
وی درباره تبلیغات زودهنگام هم اظهار کرد: همین الان در این مقطعی که ما تا هجدهم فرصت است برای هیئت های اجرایی، اگر کسی در گذشته اقدامی انجام داده باشد که احراز بشود این کار تبلیغات انتخاباتی است، این باید پاسخ بدهد الان نمایندگان مجلس نماینده هستند ما میتوانیم بگوییم نمایندگان هیچ کاری نباید بکنند یک وظیفه نمایندگی دارند، ولی اگر همین در مسیر اجرای وظایف نمایندگی اقدامی انجام بدهند که حالا دیگر میافتد به دوره هیئت های اجرایی و بعد هم هیئت های نظارت، به این برسند و اطمینان پیدا کنند این اقدام اقدام تبلیغاتی است برابر قانون تخلف است و ارائه میشود به هیئت نظارت، عرض کردم شاید فرد داوطلب بیاید اعتراض کند بگوید این نیست دلیل من این است و ادله ارائه بدهند ولی اگر نشود بله، وقتی تخلف محسوب شود در نهایت در احراز نهایی حتما برای هر کسی که تخلف کرده در مسیر تبلیغات تا زمانی که بخواهد انتخابات شکل بگیرد شورای نگهبان و هیئت اجرایی میتوانند عدم احراز بزنند بالاخره ما نباید از قانون تخلف کنیم، به نظرم این نکتهای است که حضرت آقا هم مرتب بر آن اصرار دارند، اگر همه ما، ما که مجری هستیم، شورای محترم نگهبان، هیئت نظارت ناظرند، داوطلبان، همه و همه و مردمی که میخواهند رأی بدهند اگر همه ما بر مدار قانون حرکت کنیم ان شاالله این مشکلات به حداقل میرسد ولی برابر قانون بله جرم انگاری شده و برابر قانون برخورد خواهد شد .
دولتیهایی که در نشست تبلیغاتی شرکت کنند باید پاسخگو باشند
شاهچراغی درباره رصد احتمال حضور برخی از مدیران دولتی حاکمیتی در برخی از نشست های تبلیغاتی، انتخاباتی خاطرنشان کرد: هم ما و هم هیئت نظارت و ناظرین اساسا برای همه مدیران اجرایی کشور، مدیران کل، مدیران شهرستانی هر کسی که به جهت هویت حقوقی یک جایگاهی دارد، حتما این فرمایش شما همین است نمیتواند برود حق ندارد برود، ما به همه ابلاغ شده این اصلا قانون است و تعریف شده است، حالا اگر کسی تخلفی میکند آن فرد باید پاسخگو باشد ولی جهت گیری دولت مر قانون است که همین است که عرض کردم فرماندار، بخشدار، دهیار، مدیر کل، هر کسی که باشد فرق نمیکند، یعنی این که معلوم بشود این برنامه، برنامه تبلیغات انتخاباتی است و فرد شرکت کرده فلذا کسی حق ندارد شرکت کند، این اصلا طبیعی است .
وی تاکید کرد: هم ما و هم ستاد انتخاباتی استانی و هم همین مراجعی که بالاخره در کشور مأموریت و مسئولیت کار اطلاعاتی و امنیتی دارند رصد میکنند که مثلا فلان مدیر یا فلان جا رفته درست بوده ؟دلیلش چه بوده و به چه جهت رفته و اگر نباشد برخورد میشود، بنا نداریم از قانون کوتاه بیاییم و بگوییم این چون مدیر است و مدیر اجرایی است و او را میشناسند حالا خوب نیست، اینها که اصلا پسندیده نیست ما وقتی برای داوطلب یک شرایطی را گذاشتیم که مر قانون عمل بکند میتوانیم بگوییم برای مجری این نباشد و مدیر این نباشد .
وی درباره مرخصی گرفتن این افراد هم گفت: حتی مرخصی، بالاخره او، مگر این که استعفا داده و بگوید ما مدیر نیستیم و میرود مثل آن مثلا داوطلب، میرود بله آن دیگر خودش برود تو ستاد یک فردی هم مثلا تبلیغ کند، بعنوان مدیر با مرخصی بدون مرخصی در خارج از وقت اداری قطعا ممنوع است .
کار تبلیغاتی در فضای مجازی حقیقی تفاوتی نمیکند
رئیس ستاد انتخابات کشور درباره تبلیغات در فضای مجازی هم اظهار کرد: بالاخره مجموعههایی هستند که برابر قانون فضای مجازی را رصد میکنند که ما از ایشان خواهش کردیم رصد بکنند، اگر کار تبلیغاتی در فضای مجازی و از نظر ما فضای مجازی با فضای حقیقی تفاوتی نمیکند یعنی در فضای مجازی هم الان ما این قانون و دستورالعملی که برای تبلیغات تنظیم شد و مراحل نهایی آن ابلاغ میشود باید هیئت اجرایی تأیید کند و بعد هیئت نظارت تأیید کند و اجرا شود فضای مجازی هم به مثابه فضای حقیقی دیده شده فلذا جرم انگاری که برای فعالیت تبلیغاتی خارج از عرف و خارج از قانون، حالا عرف به معنای قانون عرض کردم، خارج از قانون در فضای حقیقی انجام میشود در فضای مجازی هم انجام شود همین است و فرقی نمیکند تخریب دیگران و توهین به دیگران اینها چیزهایی است که دیده شده ولی این توسعه فناوری کار را سخت کرده و حساس کرده، متنوع کرده و به همین نسبت هم ما باید خودمان را آماده کنیم و این شرایط، بحمدالله آماده شده همه جهت گیریها همین است که برای همه ابعاد موضوع برای این که آن ۴ نکتهای که آقا فرمودند و حضرتعالی در ابتدای جلسه به آن اشاره کردید انشاالله دیده شود و باور ما این است که مردم در انتخابات تیر خلاص را به دشمنان مان مخصوصا آمریکاییها و این اسرائیلیهایی که آدم واقعا شرمنده میشود که این بچه های مظلوم و بی پناه، انشاالله تیر خلاص را با شرکت در این انتخابات خواهند زد .
وی در بیان مطالبهای از احزاب و جناحها و احتمال برگزاری نشستهایی برای گرفتن نظر آنها هم توضیح داد: مقدماتش فراهم شده با بعضی از مجموعهها صحبت شده مثل خانه احزاب و اینها، مجموعههایی که هستند بالاخره احزاب از متن مردم در آمدند حالا هر کس به اقتضائات خودش، توقعی هم غیر از این نیست، وقتی که مردم میدان داری میکنند احزاب هم کم نگذارند فلذا انشاالله امیدوارم حرکت پویا و باانگیزه در مشارکت مخصوصا و در ایجاد امید آفرینی انشاالله نقش داشته باشند که باور ما این است انشاالله از همه بخشها و همه تفکرات و سلائق امیدورم در این مسیر حرکت بکنند.