به گزارش نجوا خبر؛ افزایش خودسرانه نرخ بلیت هواپیما در برخی خطوط و شکایات مردمی از گران فروشی ایرلاینها طی یک هفته گذشته باعث شد تا وزارت راه و شهرسازی اعلام کند که این افزایش قیمتها غیرقانونی است و با ایرلاینهای متخلف برخورد میشود.
این در حالی است که ایرلاینها دست بالا گرفتهاند و برخی شرکتهای هواپیمایی با تنظیم شکایتی به دیوان عدالت اداری مدعی هستند که بر اساس برنامه پنجم توسعه، دولت، وزارت راه و شهرسازی و ستاد تنظیم بازار نمیتوانند در قیمتگذاری بلیت هواپیما دخالت کنند اما به این موضوع دقت نکرده بودند که وقتی دولت سوخت یارانهای برای این شرکتها تهیه میکند بنابراین آنها در قیمتگذاری بلیت هواپیما نمیتوانند سر خود و به اصطلاح سلیقهای عمل کنند.
در رأی دیوان عدالت اداری که در واکنش به اعتراض شرکتهای هواپیمایی صادر شده، آمده که «نرخگذاری در حوزه حملونقل هوایی در موضوع نرخگذاری تکلیفی دولت قرار نمیگیرد و عرضه و تقاضا نرخ خدمات را تعیین میکند.» این در حالی است در ماده شش قانون هواپیمایی کشوری، آمده که وظیفه تعیین و تصویب نرخ حملونقل هوایی مسافر و بار، بر عهده به شورای عالی هواپیمایی کشوری و در هماهنگی با ستاد تنظیم بازار است. اما مشکل اصلی کجاست؟
قیمتگذاری سلیقهای بلیت هواپیما!
حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به خبرنگار «نجوا خبر» گفت: گران فروشی جدیدی که در حوزه بلیت هواپیما اتفاق افتاده فقط در حوزه پروازهای چارتری نیست، بلکه ایرلاینها بخشنامهای درست کردهاند با این عنوان که این قیمت ها، نرخ جدید انجمن است و کلاً پروازها را گران کردهاند.
وی با بیان اینکه دیوان عدالت رأی بر آزادسازی نرخها داده ولی گفته آزادسازی، نه تعیین قیمت توسط ایرلاین ها، ادامه داد: طبق این رأی، کسی حق ندارد نرخ بلیت هواپیما را تعیین کند، بلکه بازار و سرویس مطلوب و مناسب نرخ بلیت هواپیما را تعیین میکند.
هیچ کسی جز شورای عالی هواپیمایی، صلاحیت تعیین نرخ بلیت هواپیما را ندارد
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: ایرلاینها از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و رأی دیوان عدالت اداری سخن میگویند، اینکه رأی دیوان چگونه آمده خودش جای شبهه است اما حتی اگر چنانچه دیوان عدالت اداری هم رأی بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما داده باشد به این معناست که کسی حق ندارد نرخ تعیین کند، بلکه بازار و سرویس مطلوب و مناسب است که نرخ بلیت هواپیما را تعیین میکند.
رفیعی افزود: بنابراین تخلف دوم ایرلاینها علاوه بر گران فروشی، نرخ تعیین کردن است. ایرلاینها صلاحیت تعیین نرخ بلیت هواپیما را ندارند و تأیید نرخ براساس قانون، بر عهده شورای عالی هواپیمایی است. با رأی دیوان عدالت اداری، شورای عالی هواپیمایی حق تعیین نرخ ندارد، پس هیچ کسی حق تعیین نرخ ندارد. بالاترین مرجع تعیین نرخ، شورای عالی هواپیمایی بوده و اگر چنانچه براساس مصوبه دیوان، این شورا حق تعیین نرخ بلیت هواپیما را نداشته نهاد دیگری هم حق ندارد. نرخهایی که در حال حاضر در بازار میدهند خلاف قانون است و میتوانند با همه آنها برخورد کنند.
پشت پرده نبود بلیت هواپیما
به گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، درست است که ما ضعف در ناوگان هوایی داریم اما الان، ایامی است که کمترین پیک سفرها را شاهدیم و قاعدتا ما نباید الان مشکل کمبود صندلی هواپیما داشته باشیم؛ اما مثل همیشه دوستان علاقهمند هستند که نرخ بلیت هواپیما بالا برود و سیستم فروش بلیت همه آنها را تکمیل ظرفیت اعلام میکند در حالی که بلیت همان پروازها از کانالهای غیررسمی در حال فروش است با قیمتهای گرانتر. این اجحاف در حق مردم است.
رفیعی ادامه داد: من مخالف افزایش قیمت بلیت هواپیما بودم و هستم و دفاتر ما اگر فروش سیستمی باشد اصلا نمیتوانند گران بفروشند، اما اگر سیستمی نباشد و چارتری هم باشد خود ایرلاین چارتری میدهد و گرانتر میفروشد. اینکه صاحب محصول خودش مبادرت به فروش کند همین آفتی میشود که الان گرفتارش هستیم.
وی خاطرنشان کرد: نهاد ناظر سازمان هواپیمایی کشوری است. این سازمان و تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت باید جلوی تخلف ایرلاینها را بگیرند.
خبرنگار: میناسادات حسینی