به گزارش نجواخبر؛ چند سالی است که ناوگان حملونقل عمومی شهر تهران به شدت فرسوده شده عدم توجه دولت های گذشته به توسعه ناوگان عمومی و عدم تأمین اعتبارات به منظور نوسازی ناوگان شرایطی را فراهم کرده که هم اکنون ناوگان حملونقل عمومی کشور علاوه بر نوسازی، نیازمند تزریق تعداد زیادی اتوبوس هم شده است،آنگونه که داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست پائیز سال گذشته اعلام کرده بود؛ بیش از 85 درصد از اتوبوس های درون شهری تهران فرسوده شدهاند که تأثیر زیادی هم بر آلودگی هوا داردکه اصلیترین و موثرترین اقدام، توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی است البته آمارها هم از کمبود اتوبوس در تهران حکایت دارد چرا که تهران دست کم به 9 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد این در حالی است که سال گذشته مرکز پژوهش های مجلس تعداد اتوبوس های فعال در ناوگان عمومی شهر تهران را کمتر از 3 هزار دستگاه عنوان کرده بود.
در این راستا علیرضا زاکانی، شهردار تهران در بهمن ماه 1402 از به نتیجه رسیدن چند قرارداد در حوزه حملونقل درون شهری و واردات اتوبوس های برقی از چین خبر داده بود، شهردار تهران با ادعای بیکیفیتی و گران بودن محصولات داخلی قصد دارد اتوبوسهای مورد نیاز شهری را به طور مستقیم از چین وارد کند و به همین منظور تولید ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در قرارداد زاکانی با چینیها در دستور کار قرار گرفته است که قیمت هر یک از آنها ۲۲۰ هزار یورو اعلام شده است و مدعی است که قیمت اتوبوسهای برقی چینی 5 میلیارد تومان ارزانتر از داخلیها تمام میشود اما اینکه شهرداری مدعی است با واردات مستقیم اتوبوسهای مورد نیاز تهران از چین، میتواند وارداتی ارزان انجام دهد هم نمیتواند بهانه خوبی برای این موضوع باشد چرا که در این خصوص دو نکته وجود دارد، نکته اول مربوط به استاندارد اتوبوسها و مینی بوسهای چینی وکارائی و کیفیت آنهاست و اینکه عمر مفید تولیدات داخل تقریبا دو برابر تولیدات چینی هستند و میتوان به جای استفاده از اتوبوس های چینی که عمری حدود 5 سال دارند از اتوبوسهایی استفاده کرد که حداقل 10 سال عمر میکنند ضمن آنکه وضعیت خدمات پس از فروش و تأمین قطعات اتوبوسهای چینی نیز محل سؤال است، نکته بعدی هم مربوط به حمایت از تولید داخل در سال جهش تولید میشود که متأسفانه به نظر میرسد با وجود تاکیدات رهبری باز هم مسئولین چندان توجهی به این امر نمیکنند و در شرایطی که سازندگان داخلی با سفارش گیری ظرفیت تأمین نیاز ناوگان حملونقل کشور را دارند و مشکلی هم در ارائه خدمات پس از فروش و تأمین قطعات ندارند چرا باید گزینه واردات اتوبوس در اولویت قرار گیرد؟ ضمن آنکه شرکت ایران خودرو آذر ماه سال گذشته اعلام کرد برای تولید انبوه اتوبوس برقی هم آمادگی دارد و از خط تولید اتوبوس خود با نام e Atros با ظرفیت سالیانه ۴۰۰۰ دستگاه هم رونمائی کرد و اعلام شد این مدل از اتوبوسها در مدت زمان حدود 3 ساعت به طور کامل شارژ شده و میتوانند حدود ۲۵۰ کیلومتر پیمایش داشته باشند.آنچه مسلم است حمایت از تولید داخلی و تشویق مصرفکنندگان به خرید محصولات داخلی منجر به رشد اقتصاد و توسعه ملی خواهد شد که در کنار آن افزایش اشتغال، افزایش قدرت ارز ملی، ثبات قیمت کالاها و افزایش کیفیت محصولات را هم به دنبال دارد.