به گزارش نجوا خبر، رسول شفیعزاده، مدیر حملونقل و پشتیبانی فولاد مبارکه، ضمن تأیید این خبر گفت: این عملیات تعمیراتی برای نخستین بار با تکیهبر توان داخلی و کارگروهی متشکل از واحدهای تعمیرگاه ماشینآلات حملونقل (تعمیرگاه دیزلی)، دفتر فنی حملونقل، بازرسی فنی، ایمنی فنی مرکز، تعمیرگاه و تعمیرات مرکزی، شرکت بازرسی صحتسنج سپاهان و شرکت تعمیراتی پویاماشین در مدت 150 روز کاری در تعمیرگاه ماشینآلات حملونقل فولاد مبارکه انجام شد و جرثقیل نیمهسنگین 90 تن مِلکی (TADANO) پس از بازسازی مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
وی افزود: با بازسازی و بهروزرسانی موفقیتآمیز این جرثقیل، علاوه بر اینکه دانش فنی تعمیر و بازسازی این قبیل مکانیسمها در فولاد مبارکه با کمترین هزینه نهادینه شد، درعینحال این مکانیسم که به دلیل کارکرد زیاد و کاهش ایمنی از سرویس خارج شده بود، بازسازی و برای پشتیبانی از تعمیرات خطوط تولید آمادهسازی شد.
در همین زمینه، سرپرست تعمیرگاه دیزلی و رئیس واحد حملونقل چنین گفتند:
محسن قاسمی، سرپرست تعمیرگاه دیزلی:
اجرای پروژه بازسازی در چهار محور اصلی
با عنایت به اینکه واحد تعمیرات مکانیسمهای حملونقل فولاد مبارکه (تعمیرگاه دیزلی) رسالت تعمیر و نگهداری مکانیسمهای ملکی شرکت را به عهده دارد، در ابتدای سال 1402 حسب سیاستگذاریهای ناحیه حملونقل و پشتیبانی در راستای وظیفه و رسالت قسمت مبنی بر بازسازی و رفع مغایرتهای ایمنی مکانیسمهای ملکی فولاد مبارکه، تعمیر اساسی و نوسازی مکانیسم مهم و کاربردی جرثقیل90 تنی در دستور کار قرار گرفت.
این پروژه در چهار محور اصلی نیروی محرکه، برق و الکترونیک، هیدرولیک و سیستم باربرداری تعریف و پیادهسازی شد. در فاز اول، نسبت به تعمیر اساسی دو عدد موتور بالا و پایین اقدام شد. در ادامه، تمامی سیستم برقکشی و مصرفکنندهها اعم از کولر، بخاری، آمپرها و... با هدف ارتقای این جرثقیل تعویض و بهروزرسانی شد.
در گام بعدی، علاوهبر موارد یادشده، تجهیزات و مدارهای هیدرولیکی مستهلک و فرسوده که بهدلیل عمر بالا و انجام تعمیرات سطحی و اضطراری دچار مشکل جدی شده بودند، بازسازی شد.
در فرایند این عملیات، یکی از مهمترین و ارزشمندترین دستاوردها نهادینه شدن دانش فنی تعمیر و بازسازی این قبیل جرثقیلها در فولاد مبارکه بود.
یکی دیگر از اقدامات انجامشده و تجارب بهدستآمده در این پروژه پیرامون آسیبدیدگی پفکی انتهای بوم اصلی جرثقیل بود که در این خصوص با برشکاری قسمتهای آسیبدیده و تحلیل متریال دکل نسبت به نقشهکشی قسمتهای موردنظر و ساخت قطعات جایگزین با ابعاد مشابه توسط قسمت اسکلت فلزی واحد تعمیرگاه مرکزی اقدامات لازم انجام شد و در ادامه، جوشکاری قطعات با توجه به WPS تهیهشده و زیر نظر واحد بازرسی فنی با انجام تست جوش و صدور گواهینامه با موفقیت انجام شد.
فرهاد حسینی، منجزی رئیس حملونقل:
جلوگیری از خروج مبالغ قابلتوجهی ارز از کشور
در انجام عملیات تعمیرات نواحی و تعویض تجهیزات و قطعات یدکی به مکانیسمهای خاصی نیاز داریم که بدون آنها امکان انجام کارها میسر نیست؛ بنابراین در فضای تحریمها خوشبختانه توانستیم با همت کارگروه یادشده به این موفقیت نائل شویم و از خروج مبالغ قابلتوجهی ارز برای خرید و واردکردن تجهیز مشابه و همچنین از خارج ماندن دستگاه از سرویسدهی جلوگیری شد.
از تلاش تمامی واحدهای درگیر این پروژه ازجمله همکاران واحدهای حملونقل جادهای، دفتر فنی، ایمنی مرکز، بازرسی فنی، تعمیرگاه و تعمیرات مرکزی و شرکتهای بازرسی صحتسنج سپاهان و تعمیراتی پویاماشین تشکر و قدردانی مینماییم.