به گزارش نجواخبر، رسیدگی به جداول بودجه سال 1403 در دستورکار نمایندگان درجلسه علنی امروز قرار دارد.
وکلای ملت در این جلسه با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه درباره جدول 5 درخصوص درآمدها با 122 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در تشریح بخش درآمدی جدول 5 بودجه سال 1403 کل کشور، گفت: با توجه به پیچیدگیهایی که لایحه بودجه سال 1403 داشت اما سعی شد که این بودجه با همکاری و همراهی دولت کمترین تغییرات را چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم داشته باشد.
وی افزود: در مرحله دوم روز جمعه ساعت 8 صبح همه جداول با شفافیت و دقت تقدیم هیئت رئیسه کردیم. در جدول 5 که بحث درآمدها مطرح است ما در این رابطه که پیشنهاد دولت 1485 همت بود هیچگونه اضافهای بر مالیاتها انجام ندادیم. تنها کاری که ما انجام دادیم 100 همت در مرحله اول سقف مالیاتها را بالا بردیم اما مالیاتها را افزایش ندادیم. هر واحد مالیات بر ارزش افزوده 75 همت است. دولت 6 واحد مالیات بر ارزش افزوده که 450 همت میشود در لایحه 385 همت پیشنهاد داده است. ما در محاسبه 65 همت آن را درست کردیم.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه اضافه کرد: در دیگر مصوبه سقف مالیاتها را تا 500 میلیارد تومان برای مناطق کاهش دادیم که قسمتی از آن را در صحن تصحیح خواهیم کرد. پس مجلس شورای اسلامی مالیاتها را افزایش نداده است بلکه عین لایحه را مصوب کرده است اما در کمیسیون تلفیق حدود هزار میلیارد تومان از درآمدها به درآمدهای استانی برمیگردد که در این خصوص برخی از این استانها نسبت به این موضوع اعتراض کردند.
حاجی بابایی افزود: البته برخی از نمایندگان استانها نسبت به این وضعیت اعتراضاتی داشتند و جدولی را در این خصوص آوردند و ما آن جدول را بارگذاری کردیم. در بسیاری از استانها به صورت کلان مالیاتها کاهش پیدا نکرد اما آن استانهایی که مشکل داشتند به آن میزانی که استدلال هایشان درست بود آن استانها را کاهش دادند که این جدول 5 گزارش تصحیح شده آن است.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس بیان کرد: ما در بودجه درآمدی استانی دست نبردهایم حتی در مصارف استانی نیز هیچ ورودی نکردیم فقط 4 ردیف داریم که بودجه های ملی را استانی کرده و به استانها اضافه کردیم. هیچ یک از بودجه های استانی ریالی افزوده و کاهش پیدا نکرده است.
وی ادامه داد: پس ما 4 ردیف توازن یک، که مربوط به بحثی است که نمایندگان پیگیری میکردند، بحث توازن 2 که مناطق محروم بود و کمک های فنی و اعتباری که بین استانها توزیع شد و دیگری کمک به نیروهای جهادی بود.
نماینده همدان اظهار کرد: دولت 75 همت خلاف مصوبه قبلی ما میخواست که اوراق بفروشد که در بودجه 254 همت فروش اوراق پیش بینی شده بود که اگر 75 همت به آن اضافه شود به 320 همت میرسد. 135 همت در کنار 30 همت نیز وجود دارد که باید انجام دهد که مجموعا 480 همت میشود که خلاف قانون بود و این میزان فروش اوراق بدنه پولی کشور را به شدت تضعیف میکند که ما این بخش 75 همت را برداشته و مالیاتها را افزایش ندادیم که در کنار آن 65 همت مربوط به مالیات بر ارزش افزوده جبران میکند و 11 همت نیز از محل افزایش نیز به آن اضافه میشود.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: ما تغییر در هیچ ردیفی صورت ندادیم و ردیفهایی که در مالیات وجود دارد بدون هیچ تغییری آمده البته 3 ردیف مربوط به مالیات بر ارزش افزوده بود که محاسبه آن را درست کردیم و این جدول 5 صددرصد همان لایحه دولت است و در کمیسیون هیچ تغییری بر روی آن اعمال نشده است.
بر اساس این گزارش داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن تقدیر و تشکر از رئیس و هیئت رئیسه و نمایندگان، گفت: خدا را شاکرم که بخش دوم بودجه را در مهلت قانونی که مقرر بود تدوین کردیم البته ما اجرای قانون بودجه سال 1403 را از همان روزهای نخست سال بر اساس مصوبات بخش اول شروع کردیم و جداولی که در بخش دوم بودجه آمده به ما کمک میکند تا تکالیف را مطابق با سهمبندیها توزیع کنیم.
وی ادامه داد: بخش دوم بودجه بر اساس خط مشیهایی که در قسمت نخست تصویب شده تدوین شده است. ما جداول را بر اساس ارقام کلانی که در سقف های هزینهای و درآمدی تدوین شده تنظیم کردیم البته این اقدام تجربه جدیدی برای سازمان برنامه و بودجه بود.
منظور درباره برخی نگرانی های نمایندگان در خصوص مالیات، تصریح کرد: بار مالیاتی سال 1403 نسبت به 3 سال گذشته سبک تر است زیرا برخی معافیتهایی که در سالهای گذشته وجود داشت حذف شده است اما باید به این نکته توجه کرد که فشاری به مودیان مالیاتی وارد نمیشود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه، افزود: 780 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در سال قبل وصول شد که پیش بینی ما این است که امسال این عدد با اتفاقات جدیدی که رخ میدهد به 950 هزار میلیارد تومان میرسد که با توجه به همه موضوعات رشد 30 درصدی درآمدهای مالیاتی بسیار معمول است.