به گزارش نجوا خبر، مسعود دانشمند، فعال حوزه تجارت خارجی در مورد معطل ماندن کالاهای اساسی در گمرکات کشور گفت: در بسیاری از موارد علت اصلی دیرکرد در ترخیص کالاها عدم پرداخت هزینهی کالاهاست؛ به گونهای که قبل از پرداخت هزینه کالاها از مبداء حمل شده و در مقصد (مثلا بندر امام خمینی) باقی میماند تا تسویه کامل صورت گیرد و در صورت تسویه، اجازهی تخلیه بار داده میشود؛ از همین رو مدت زمانی که کشتی معطل تسویه بار در بندر امام خمینی میشود، کالاها در معرض فساد قرار میگیرند.
وی افزود: علاوه بر این همچنین خسارت توقف کشتیها نیز باید پرداخت شود که به وجود آمدن چنین شرایطی نتیجه تصمیمگیری و برنامهریزیهای اشتباه است.
دانشمند ادامه داد: راهکار این مسئله این است که اگر دستور حمل کالاها از مبداء بعد از پرداخت هزینهی بهموقع کالا صورت گیرد، ما دیگر شاهد این اتفاقات نخواهیم بود.
وی با اشاره به فساد برخی نهادههای دامی، گفت: مثلا در دولت قبل صحبتهایی در خصوص مصرف خوراک آلوده به آفلاتوکسین و تولید شیر آلوده به آفلاتوکسین مطرح شد که احتمالا به علت توقف طولانی مدت کالاها در بندر امام خمینی و نیز وجود هوای مرطوب، باعث این مسائل شده باشد.
دانشمند شرح داد: در مورد محموله فوق، بهخاطر حفظ و رعایت سلامت مردم تصمیم بر تبدیل این محموله به الکل صنعتی گرفتند؛ حال سؤال اصلی این است که چرا اجازه میدهند ذرت فاسد شود که در آخر مجبور به تبدیل آن به الکل صنعتی شود.
وی افزود: با توجه به اینکه هر ساله رقمهایی حدود 3 الی 4 میلیارد دلار صرف خرید این محصولات میشود، میبایست هماهنگیهای لازم جهت تأمین و پرداخت ارز با بانک مرکزی صورت گیرد تا به محض رسیدن محموله به بندر تخلیه آن انجام شود.
وی در پایان در مورد نقش گمرک در این مورد، گفت: مقصر اصلی فاسد شدن محمولههای کشاورزی در بنادر گمرک نیست، بلکه این واردکنندگان هستند که بدون هماهنگی با بانک مرکزی برای تأمین و پرداخت به موقع ارز باعث این اتفاق میشوند.