به گزارش نجواخبر، رئیس دانشگاه فرهنگیان و هیئت همراه در دیدار با مدیرحوزههای علمیه ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته اظهار کرد: مطابق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه هفتم توسعه، هیچ نیرویی جذب آموزش و پرورش نمیشود مگر از مسیر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی که البته بخشی از معلمان از طریق دورههای چهارساله تربیت معلم و بخش دیگری با عنوان دورههای کوتاه مدت مهارت آموزی جذب میشوند.
رجبعلی برزویی، ادامه داد: در سال ۱۴۰۳، حدود ۷۲ هزار نفر از داوطلبان آزمون استخدامی فراگیر دستگاههای اجرایی پس از قبولی در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش به عنوان مهارت آموز ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در رشتههای دبیری، آموزگاری و نیروهای کیفیت بخشی، دوره پودمانی مهارت آموزی را براساس برنامه درسی مصوب دانشگاه طی میکنند. در این خصوص اکنون دانشگاه با محدودیت منابع در حوزه فضاهای کالبدی و انسانی روبهروست که با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان سیاستها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان و اهتمام ویژه در تأمین آنها، امید است برطرف و زمینه توفیقات فراهم شود.
برزویی با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان درصدد جذب افراد مستعد است، گفت: علاوه بر آن حدود ۲۰ هزار نفر دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان از ورودی سال ۹۹ و ماقبل، در رشتههای مختلف، تحویل آموزش و پرورش خواهند شد. باید عرض کنم، دانشگاه فرهنگیان درصدد جذب مستعدترین و برترین افراد برای ایفای نقش معلمی است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: زمینه سازی برای جذب و به کارگیری استعدادهای برتر و برخوردار از صلاحیتهای دینی، اخلاقی، انقلابی، شخصیتی و رسالت معلمی از اولویتهای دانشگاه است. بی تردید دانشگاه فرهنگیان در ادامه مسیر خود برای تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی و برای آینده در پی ارتقای نظام آموزشی و برنامه ریزی درسی دانشگاه است و برنامهها و رویکردهای تحولی خود را دنبال خواهد کرد که از جمله آنها استفاده از ابزارهای جدید تکنولوژی آموزشی و بالاخص هوش مصنوعی در نظام آموزشی تربیت معلم، جذب هیئت علمی با استانداردها و شاخصهای نظام تربیت معلم، برنامههای توسعهای و تربیتی، استانداردسازی نسبت دانشجومعلم به استاد و بازنگری برنامه درسی و آموزشی دانشگاه در جهت ارتقا و روزآمدی است.
برزویی در این زمینه که معلمانی که امروزه در دانشگاه فرهنگیان آموزش میبینند باید چه ویژگیهایی داشته باشند که متناسب با ویژگیهای نسل امروزی باشد، ابراز کرد: دانشگاه تلاش خواهد کرد تا مربیان جامعه آینده کشور را براساس چشم انداز سند تحول، تربیت کند، لذا معلم در این چشم انداز به عنوان فردی که رسالت خطیر تربیت دانشآموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارد، باید از ویژگیهایی، چون ایمان، تقوا، اعتقاد به مبانی دینی و ارزشهای اسلامی و انقلابی، برخورداری از فضائل اخلاقی و ارزشهای والای انسانی، کارآمدی و توانمندی، خودباوری، خلاقیت و توانایی در تولید علم، فناوری و نوآوری متناسب با نیازهای جامعه برخوردار باشد.
وی تاکید کرد: در کنار ویژگیهای فوق، معلم باید ویژگیهایی از جمله آشنایی با فناوری آموزشی، آشنایی با اصول روانشناسی تربیتی، خطرپذیری، قدرت تغییر پیش فرض ها، تشخیص پیش نیازهای دانشآموزان، داشتن مهارتهای ارتباطی، مهارت در تدریس، مهارت تفکر انتقادی، مهارت تجزیه و تحلیل مسائل، مراعات آداب و رسوم اجتماعی، نشاط و شادابی، آراستگی ظاهر و سعه صدر داشته باشد. همچنین تلاش خواهیم کرد در دانشگاه فرهنگیان، دانشجومعلمانی این گونه تربیت شوند.
وی در خصوص میزان جذب دانشجو و جبران کمبود معلم، اظهارکرد: براساس توافق انجام شده با سازمان اداری استخدامی کشور، در سال ۱۴۰۳، تعداد ۳۲ هزار سهمیه استخدامی به پذیرفته شدگان آزمون سراسری دانشگاه فرهنگیان اختصاص پیدا کرده و امید است، با توجه به اینکه افزایش ظرفیت پذیرش وابسته به افزایش اعتبارات و توسعه زیرساختها است، با تقویت زیرساختها در سال آینده این میزان افزایش یابد.
برزویی با اشاره به کمک و همکاری سایر نهادها به دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمان شایسته گفت: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه ملی و دانشگاه آینده است و تمام دستگاهها و نهادها باید به این دانشگاه کمک کنند. همکاری و تعامل موثر و مستمر، مهمترین کمک در انجام وظایف ذاتی دانشگاه است. همچنین عوامل سهیم و موثر بر فرایند تربیت، طیف وسیعی از نهادها، سازمانها و گروههای رسمی یا غیررسمی فعال در جامعه را دربر میگیرد. انتظار ما این است که دانشگاه فرهنگیان در زمینه احداث دانشگاه جامع استانی و امکان بهره برداری از فضاهای کالبدی سایر دستگاههای اجرایی، مورد حمایت قرار گیرد. همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میتواند در برگزاری آزمون اختصاصی تربیت معلم، استرداد و یا دادن معوض اماکن گذشته تربیت معلم و تسهیل و تأمین عضو هیئت علمی، ما را یاری کند. سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه کشور نیز میتواند در تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی دانشگاه، تأمین اعتبارات توانمندسازی منابع انسانی آموزش و پرورش، تأمین منابع مالی اجرای نظام ملی تربیت معلم و افزایش بودجه عمرانی و رفاهی دانشجومعلمان یاریگر دانشگاه فرهنگیان باشد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: حوزه علمیه با ظرفیت عظیم علمی و دانشی که دارد میتواند در ارتقای نیروی انسانی متعهد و متخصص به ویژه در رشتههای مورد نظر همکاری و تعامل سازندهای داشته باشد و مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه یکی از ظرفیتهای ارزشمندی است که باید نسبت به آن توجه و تعامل لازم را داشت.