به گزارش نجوا خبر، وی با بیان اینکه در سال جدید هدف ناحیه، پیادهسازی الگوی ایمنی و سلامت در شرکت است بر اهمیت پیادهسازی این الگو در ابتدا در میان مدیران و سرپرستان و سپس تسری این رفتار به سایر کارکنان تأکید کرد.
شفیعزاده گفت: البته این الگو بودن باید در عمل اتفاق بیفتد. در فرهنگ ایمنی، بلوغ ایمنی زمانی اتفاق میافتد که مسئولانه کار کنیم و افراد را بهگونهای باور کنیم که منفعلانه اقدام نکنند و بهصورت فعال عمل نمایند.
مدیر حملونقل و پشتیبانی فولاد مبارکه در ادامه با اشاره به سه مؤلفه کارکنان، مکانیسمها و محیط کار گفت: برای ارتقای ایمنی باید تکتک این عناصر مورد توجه قرار گیرد.
وی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن پاسخگویی به سؤالات حاضران در جلسه و با تأکید بر اهمیت یکپارچهسازی آنالیز حوادث حملونقل با متدها و روشهای روز گفت: در این زمینه نیز دورههای تحلیل ریشهای حوادث برای کلیه کارشناسان ایمنی شرکتها در حال برنامهریزی است.
به گزارش خبرنگار فولاد، در بخش نخست این جلسه که با حضور مدیر حملونقل و پشتیبانی، رئیس ایمنی، بهداشت حرفهای و آتشنشانی، نماینده بهداشت حرفهای، بازرس ایمنی مرکز، سرپرستان، کارشناسان ایمنی شرکتها، شیفت فورمنها و مدیران و مسئولان شرکتهای پیمانکاری ناحیه حملونقل و پشتیبانی در سالن مرکز تحقیقات برگزار شد، مطالبی درباره فرهنگ ایمنی و مشخصات یک فرهنگ ایمنی کارآمد و نقش جلسات سهدقیقهای در ایجاد این فرهنگ و کاهش حوادث ارائه شد.
در ادامه، گزارشی از عملکرد و شاخصهای ایمنی و مغایرتهای پیمانکاران از ابتدای سال 1403 و تعدادی از اقدامات انجامشده یا در حال انجام جهت ارتقای ایمنی ناحیه حملونقل و پشتیبانی ارائه شد و پس از آن، نمایندگان شرکتهای پیمانکاری امید طالخونچه (پروژه بالابرها) و حملونقل توکا (پروژه لیفتراکها) عملکرد ایمنی خود را برای حاضران در جلسه تشریح کردند.
در پایان این جلسه، کیانی رئیس ایمنی، بهداشت حرفهای و آتشنشانی نیز، به سؤالات حضار در زمینه مشکلات و چالشهای مطرحشده پاسخ داد و ضمن تأکید بر اهمیت گزارش بهموقع حوادث و شبه حوادث اظهار داشت: باید فضایی ایجاد شود که حوادث و شبه حوادث گزارش شود در این راستا وظیفه مسئولین تجزیهوتحلیل حوادث در راستای پیشگیری از بروز حوادث مشابه است.
وی در ادامه به اهمیت فرهنگ ایمنی و رهبری، سلامت شغلی و ایمنی شغلی اشاره کرد و گفت: این امر نقش به سزایی در جلوگیری از وقوع حوادث و بیماریهای شغلی دارد.