کد خبر : 277441 تاریخ : ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۱ تير - 14:53
لزوم بهره گیری از مدیران مجرب در مناطق آزاد کشور انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت قابل توجه مردم به پایان رسید و مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب برگزیده شد؛ ضمن تبریک به دکتر پزشکیان، به نظر می‌رسد رئیس جمهور منتخب باید توجه لازم به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی داشته باشد.

مناطق آزاد در دولت شهید رئیسی در ریل سازندگی، عمران و توسعه پیش رفته است؛ اگر منصفانه نگاه کنیم، در برخی مناطق آزاد مانند انزلی، ارس و اروند، ماکو، کیش و قشم، رشد سرمایه‌گذاری و توسعه عمرانی قابل توجهی انجام شده است. در واقع رشد مناطق آزاد ایران در دوره شهید جمهور توانست رضایت نسبی جامعه هدف را کسب کند. البته مشکلات همیشه در مناطق آزاد بوده و هیچ مدیر و دولتی نمی‌تواتد ادعای بهترین عملکرد را داشته باشد. ماکو، ارس، اروند و انزلی را می‌توان از مناطق پرکار و موفق‌تر قلمداد کرد. جزیره کیش نیز با همه مشکلات پیش رو در برخی از موارد موفق بوده و صد البته هنوز هم با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم میکند.

با روی کار آمدن دولت‌ها شاهد جابه‌جایی مدیران در مناطق آزاد هستیم که همین موضوع جابه‌جایی مدیران عامل مناطق و تغییرات معاونین و مدیران میانی سازمان برای سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی بسیار پر اهمیت است به طوریکه همواره نگرانیهایی از بابت این عزل و نصب‌ها شاهد هستیم. قدر مسلم اینکه هر دولتی با افکار و برنامه‌های خاص خود نسبت به اصلاح امور کشور اقدام خواهد کرد و این تغییرات اجتناب ناپذیر است.

آقای پزشکیان بارها در مناظرات و سخنرانی‌های خود ابراز داشته‌اند که در امور مختلف از نظرها و دیدگاه‌های کارشناسان استفاده می‌کنند؛ در مورد مناطق آزاد هم انتظار داریم کارشناسان مجرب در حوزه‌های گردشگری، سرمایه‌گذاری، و عمران و البته استفاده بهینه از مدیران و کارشناسان کار بلد بومی به میدان بیایند و به رشد مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی کمک کنند تا مسیر توسعه دچار وقفه نشود.

در دولت سیزدهم، مدیران مناطق آزاد نمره قبولی آوردند. با دستور شهید رئیسی، پروژه‌های نیمه تمام بسیاری در مناطق آزاد از جمله کیش به اتمام رسید. جزیره کیش پیشگام در به اتمام رساندن پروژهای نیمه کارهبود. حالا امیدواریم در دولت چهاردهم نیز همین مسیر ادامه یابد و پروژه‌های نیمه تمام به مرحله تکمیل برسد؛ رشد همه جانبه مناطق آزاد از جمله توسعه ناوگان حمل هوایی دریایی و واردات خودروهای باکیفیت، از انتظارات کلیدی از دولت چهاردهم است.

مناطق آزاد ویترین اقتصادی کشور هستند و دولت چهاردهم باید با نگاه ویژه‌تری به بررسی مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی و توسعه همه جانبه در این مناطق عمل نماید. توجه ویژه به مشکلات فعالان اقتصادی مناطق آزاد و بهبود فضای کسب و کار و تجارت در این مناطق، به ارتقای شاخص‌های رشد و توسعه در این مناطق می‌انجامد و باز شدن گلوگاه‌های تجاری و ورود گردشگران داخلی و خارجی، رونق و آبادانی برای این مناطق و همچنین سرزمین اصلی به ارمغان می‌آورد. امید است که این اهداف در آینده‌ای نزدیک محقق شود و کارهای نیمه کاره بر زمین نماند…

مرتضی بلوکی-کارشناس رسانه