به گزارش نجواخبر، علی خسروانی در رابطه با تأثیر واردات خودروهای خارجی مدل ۲۰۱۹ به بالا بر بازار، ضمن تاکید بر اینکه همچون زمانیکه واردات خودروهای نو انجام شد، تأثیر مثبتی بر بازار داشت، قطعا واردات خودروهای کارکرده نیز تأثیر شگرفی در کاهش قیمت خودروها در بازار خواهد داشت، اظهار کرد: بخش اعظمی از رفتار بازار خودرو، بحث روانی است و زمانی هم که روند صعودی در پیش میگیرد، بیشتر نسبت به اخبار واکنش نشان میدهد. با توجه به اینکه خودرو طی سالهای اخیر، کالای سرمایهای شده، واکنش آن بسته به اخبار و جو روانی است؛ بنابراین حتی پیش از اجرا، همان خبر بر بازار تأثیر خود را میگذارد.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو، خاطرنشان کرد: کماینکه همین حالا هم، اعلام خبر ابلاغ آییننامه واردات خودروهای کارکرده از روز چهارشنبه هفته گذشته، بر بازار تأثیر گذاشته و منجر به کاهش قیمتها شده است.
وی تصریح کرد: واردات خودروهای واردات خودروهای خارجی مدل ۲۰۱۹ به بالا، مصوبهای است که توسط دستگاههای اجرایی این دولت بالاخره ابلاغ شد، با توجه به اینکه جزو وعدههای رئیسجمهور منتخب در دوره مناظرات هم بوده است، پس با روی کار آمدن دولت چهاردهم (با وجود وعده آزادسازی واردات خودروها)، قطعا مصوبه را اجرا خواهند کرد. اما اتفاقی که افتاده این است که دولت سیزدهم در روزهای پایانی این دولت، به هر دلیل و منطقی، این مصوبه را که مورد درخواست مردم بوده و سبب رضایت مردم خواهد شد به عنوان ثبت دستاورد دولت سیزدهم ابلاغ کرد.
خسروانی تصریح کرد: در هر دو صورت برای مردم خوب است؛ بازی سیاسی برای مردم مهم نیست و برایشان اهمیت دارد که قیمت خودرو در بازار از این حالت نامتعارف خارج شود. واردات خودروی صفر آن هم با وجود اینکه با همه ظرفیت خود انجام نشد و در سال جاری، تاکنون حدود ۱۰ هزار دستگاه وارد شده، اما بر بازار تأثیر خوبی داشته و نهتنها روند صعودی را کنترل کرده که کاهش قیمت خودرو در بازار را هم سبب شده است، بر همین اساس، قطعا واردات خودروهای کارکرده هم بر بازار تأثیر مثبت در کاهش قیمتها خواهد داشت.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران، تصریح کرد: تمام مسائل اجرایی این مصوبه دیده شده و قوانین داخلی و آییننامهها را بر این اساس اصلاح کردند. بهطور مثال در بحث استاندارد، مسائلی وجود داشت که اصلاح شد. آخرین اقدامی که حدود دو هفته پیش، انجام شد و احتمال ابلاغ آییننامه را قوت بخشید، این بود که شرط انتقال دانش فنی در کنار واردات را حذف کردند و تاکید کردند که اگر شخصی بخواهد خودرو وارد کند، نیاز نیست که دانش فنی را انتقال دهد و میتواند بهجای آن، پنج درصد مبلغ گمرگی را به حساب وزارت صمت واریز کند تا سازمانی که به منظور انتقال دانشفنی و فناوری راهاندازی شده، ین انتقال دانش انجام شود.
وی افزود: این موضوع، یک مانع بزرگ پیشروی واردات خودرو توسط اشخاص بود که خوشبختانه برداشته شد؛ چرا که وقتی یک شخص میخواهد خودرو وارد کند، این امکانات را ندارد که بتواند دانش فنی آن خودرو و شرکت را منتقل کند. بودجهای که این امر لازم دارد، در حد توان یک فرد یا شرکت نخواهد بود. بنابراین اکنون، قوانین پایین دستی نیز آماده و مصوب شده و آماده اجراست.
*دولت سیزدهم برای ثبت امضای خود پای واردات خودروهای کارکرده، فرایند اجرا را تسریع کند
به اعتقاد این کارشناس بازار خودرو، دولت فعلی چنانچه بخواهد در این زمینه، کارنامه و امضای خوبی از خود بهجا بگذارد، فرایند اجرا را زودتر عملیاتی کند.
خسروانی، ضمن تاکید بر اینکه قیمتها قطعا در بازار خودرو کاهش پیدا خواهد، تصریح کرد: بدون شک قیمت در هر سه بازار خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی کاهش قابل توجهی خواهد داشت؛ اما این کاهش قطعا متفاوت خواهد بود. در بازار خودروهای وارداتی که در حال حاضر در بازار ما از مدل ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ است، با توجه به اینکه بیشترین حباب قیمت وجود دارد، بیشترین کاهش قیمت هم در این دسته را خواهیم داشت. بهطور مثال خودروهای کرهای، ژاپنی یا آلمانی در ایران که خودروهای کارکرده هستند، بسیار حباب قیمتی بالایی دارند؛ خودروی ۱۰ هزار دلاری در ایران حدود قیمتی سه میلیارد تومانی دارد؛ قطعا با واردات خودروها، حباب قیمتی آنها خواهد شکست.
وی ادامه داد: در بازار خودروهای مونتاژی نیز احتمالا، قیمتهای بازار بر قیمتهای کارخانهای خواهد نشست و همان قیمتی که شرکتها عرضه میکنند در بازار هم همان باشد. البته برای محصولات برخی برندها همچون یکی از شرکتهای خودروسازی خصوصی که قیمتها را نامتعارف بالا برده است، برآورد ما این است که در بازار کمتر از قیمتهای شرکت خواهد شد. همچون اتفاقی که در گذشته هم پیش آمده بود و شرکتها دیگر نمیتوانستد به این قیمت، بهصورت نقدی بفروشند و ناچار به فروش اقساطی شدند.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تاکید کرد: حسن این موضوع این است که دیگر بحث سامانه، صف و... وجود نخواهد داشت و خرید بهصورت مستقیم انجام میشود، با توجه به اینکه تقاضای واسطهگری، سفتهبازی و... حذف خواهد شد و تقاضای مصرفی باقی میماند، دیگر کمبود تیراژ و عرضه هم نخواهیم داشت.
این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: در حوزه خودروهای داخلی هم به هر صورت، حباب قیمت بین شرکت و بازار کاهش پیدا خواهد کرد. بهطور مثال پژو ۲۰۷ اکنون درب کارخانه ۷۰۰ میلیون تومان است، اما در بازار یک میلیارد قیمت دارد، این ۳۰۰ میلیون یا در حقیقت فاصله (حباب) قیمتی ۳۵ درصدی که بسیار هم زیاد است، انتظار میرود که کاهش پیدا کند. ضمن اینکه سپس شرکتها این اجازه را کسب کنند که قیمت محصولات را بهگونهای اصلاح کنند که دیگر زیانده نباشند و در محصولاتی که زیانده هستند، به قیمت واقعی عرضه کنند و شرکتها از زیاندهی خارج شوند. بنابراین شاید قیمت درب کارخانه یک محصول ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند، اما مشتری متوجه نخواهد شد؛ چراکه در بازار قیمت آن، کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.
*کاهش قیمتها در بازار خودروهای داخلی و خارجی
قیمت خودرو امروز روند نزولی پیدا کرده است. هر چند در یک ماه اخیر نوسان این بازار غالباً کاهشی بوده است. همچنین تداوم ریزش نرخ دلار و خبر آزادسازی واردات خودرو، بازار را در رکود عجیبی فرو برده است. بازار خودرو
قیمت خودرو امروز یکم مرداد ۱۴۰۳یکی از نزولیترین روزهای خود را تجربه میکند، طوری که تمامی محصولات کاهشی گزارش میشوند؛ این افت قیمت از یک میلیون تومان تا ۹۵ میلیون تومان است.
گفتنی است که روند کاهشی در بازار داخلی از یک میلیون تومان تا ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و افت قیمت در بازار مونتاژیها از دو میلیون تومان تا ۹۵ میلیون تومان به چشم میخورد. قیمت خودرو در بازار داخلی
بازار خودروهای داخلی در تمامی محصولات با روند کاهشی به کار خود ادامه داد.
کوییک اتوماتیک با مدل ۱۴۰۳ یکی از ارزانترین هاچبکهای بازار داخلی به شمار میرود. این خودرو که در هفته گذشته از تغییر برخوردار بوده امروز با کاهش ۱۰ میلیون تومان دیگر به محدوده ۵۶۰ میلیون تومان رسید.
تارا اتوماتیک V۴ از خودروهای داخلی به شمار میرود که مانند انواع مختلف خود، امروز با روند نزولی به معاملات خود ادامه دادند. این خودرو با افت ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به قیمت ۹۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار معامله میشود.
پژو ۲۰۷ دندهای هیدرولیک از سدانهای محبوب ایران خودرو محسوب میشود که با افت چشمگیر ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نسب به روزهای گذشته به کار خود ادامه داد. در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار به محدوده ۷۱۸ میلیون تومان رسید.
دنا پلاس توربو اتوماتیک از اوایل هفته روند نزولی را در پیش گرفته است. این خودرو از ابتدای معاملات امروز با ریزش ۱۶ میلیون تومانی به قیمت ۹۳۴ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود.
قیمت خودروهای مونتاژی
بازار خودروهای مونتاژی در صبح امروز با رکود عمیق به کار خود ادامه دادند.
تیگو ۸ پرومکس (IE) از محصولات جذاب و لوکس شرکت مدیران خودرو، با روند کاهشی ۲۵ میلیون تومانی کار خود را شروع کرد و قیمت بازار آن پس از افت قیمت، به دو میلیارد و ۹۱۵ میلیون تومان رسید.
هیوندای کرتا و چهار نوع مختلف آن در چند روز اخیر روند کاهشی را به خود گرفتند که از ابتدای معاملات امروز خودروی مذکور با افت ۸۰ میلیون تومانی به قیمت دو میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود.
هونگچی H۵ و هونگچی E-QM۵ از دسته محصولات شرکت بهمن موتور در طول روزهای اخیر روند نوسانی را به خود گرفتند اما امروز هر دو با افت ۷۰ میلیون تومانی به ترتیب سه میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان و سه میلیارد و ۳۰ میلیون تومان به فروش میرسد.
فردا SX۵ در شمار محصولات مونتاژی، با افت ۴۰ میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان معامله میشود.