کد خبر : 308607 تاریخ : ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۹ شهريور - 10:27
نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان درگفتگو با نجوا خبر: چرا نان گران شد؟ عضو کمیته تدوین استاندارد گندم، آرد و نان و نائب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان گفت: سه سال از آخرین نرخ‌گذاری قیمت نان گذشته است، در صورتی که طبق قانون نظام صنفی باید حداقل سالانه بیست و پنج درصد به نرخ نان افزوده شود.

محمدرضا خواجه عضو کمیته تدوین استاندارد گندم، آرد، نان و نائب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار نجواخبر با بیان اینکه از ۱۳ قلم شاخص‌های تولید نان یک مورد مربوط به آرد است که ۱۵ درصد در نرخ نان نقش دارد و ۸۵ درصد دیگر که شامل آب، برق، گاز، بیمه، حقوق، اجاره، افزودنی‌ها، ملزومات و تجهیزات، عیدی و سنوات پرسنل می‌شود، گفت: پیشنهاد ما افزایش ۷۵ درصد قیمت نان بود برای جبران هزینه‌های جاری و پرسنل که با انتقال دولت مواجه شدیم.
وی افزود: نهایتا افزایش ۲۵ درصدی در ۱۰ استان مورد تأیید قرارگرفت که البته ما درکشور ۳۲ استان داریم و این کار باید در تمام استان‌ها انجام می‌شد.
لزوم نرخ‌گذاری درست
عضو کمیته تدوین استاندارد گندم، آرد، نان، با اشاره به اینکه شاید این سؤال در ذهن ایجاد شود یارانه که دولت پرداخت می‌کند برای چیست گفت: یارانه مذکور که ۱۵ درصد بود و در اسفند ماه سال قبل نیز ۱۵ درصد دیگر به این یارانه افزوده شد و جمعا به ۳۰ درصد رسید.
خواجه ادامه داد: نرخ نان باید بر یک پایه مناسب افزایش پیدا کند و این صحیح نیست که دولت با پرداخت یارانه ناچیز نرخ گذاری‌ای که با منطق سازگار نیست، انجام دهد.
وی بیان کرد: بر اساس آخرین گزارش اتاق ایران که در سال ۱۴۰۲ منتشر شده است اعلام می‌شود که اکثر نانوایان کشور در آستانه تعطیلی و ورشکستگی هستند که از دلایل این امر می‌توان به افزایش صعودی هزینه‌های تولید نان و نرخ ثابت نان اشاره کرد که مصوبه سه سال پیش است.
دلایل ضایعات بالای نان
خواجه در ادامه گفت: حقوق پایین کارگر، نرخ ثابت نان که باعث زیان‌دهی واحد نانوایی شده است و کیفیت متغیر گندم‌های مصرفی؛ به این سه دلیل عمده ضایعات نان بالاست.
وی با بیان اینکه طبق سند امنیت غذایی مصوب اردیبهشت ۱۴۰۲ که به امضای رئیس‌جمهور رسیده ضایعات نان در سال ۱۴۱۱ باید از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد برسد، گفت: اگر به صورت جدی خواستار کاهش ضایعات نان هستیم، بایستی حق نانوا را سر سال پرداخت کنیم نه آخر سال و سال بعد.
وزن چانه نان باید ۲۰۰ گرم باشد
نائب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان، گفت: برخی به شکل پنهانی از وزن چانه کم می‌کنند که اشتباه و غیر شرعی‌ست. در صورتی که حق با نانوا باشد باید حق و حقوق او پرداخت شود و درصورتی که حق با نانوا نیست نباید ارزش‌های اخلاقی مخدوش شود.
خواجه با بیان اینکه وزن چانه که طبق استاندارد کشوری ۲۰۰ گرم بود در بسیاری از استان‌ها ۱۲۰ الی ۱۳۰ گرم شد ادامه داد: به صورت کلی زمانی ‌که تمام اصول تولید نان از بین برود نانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد فاقد کیفیت لازم است.
عضو کمیته تدوین استاندارد گندم، آرد، نان و نائب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان گفت: کنجد از طبیعی‌ترین و سالم‌ترین افزودنی‌ها است که می‌تواند در نان ارزش غذایی ایجاد کند و از پوکی استخوان جلوگیری و آهن بدن ما را تأمین کند. انواع کنجد متناسب با اندازه نان قیمت متفاوتی دارد که البته کمتر از هزار تومان برای یک عدد نان نمی‌تواند باشد.