کد خبر : 308706 تاریخ : ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور - 10:33
در گفتگو با «نجوا خبر» مطرح شد؛ مردم از خرید ملک عاجزند/ در بازار مسکن مگس پَر نمی‌زند! روند رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن شهر تهران در تیر سال جاری با کاهش مواجه شده است. کاهش تورم نقطه به نقطه متوسط قیمت مسکن در تهران به معنای این است که از سرعت افزایش قیمت‌ها کاسته شده ولی همچنان رشد قیمت با سرعتی کمتر ادامه پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار«نجوا خبر»؛ طبق آمار بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در مردادماه ۱۴۰۳، متوسط قیمت مسکن در یک سال منتهی به مرداد ماه امسال ۱۲.۸ میلیون تومان افزایش یافته است.

مقایسه قیمت مسکن در دو ماه گذشته

براساس این گزارش، متوسط قیمت مسکن در مردادماه امسال ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود در حالی که در تیرماه به ۸۷ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان رسیده بود که در مقایسه با ماه قبل (تیرماه) ۱.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در مردادماه سال گذشته متوسط قیمت مسکن در تهران ۷۵ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان بود. مقایسه روند تغییر قیمت طی یکسال اخیر نشان از افزایش ۱۲.۸ میلیون تومانی واحدهای مسکونی در تهران دارد.

افزایش جزئی معاملات مسکن

طبق گزارش بانک مرکزی، حجم معاملات مسکن افزایش جزئی داشته است، به طوری که در مردادماه امسال تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۳.۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳.۰ و ۲۶.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بازار مسکن در شوک

یک کارشناس بازار مسکن در مورد آینده این بازار در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۳ با اشاره به عوامل موثر بر بازار مسکن گفت: سرنوشت انتخابات آمریکا، اقدامات جدید و سیاست‌گذاری خانم وزیر راه و شهرسازی، قیمت ارز و مصالح، همه و همه قیمت مسکن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

عباس شوکتی پیرامون انتخابات ایالت متحده آمریکا و تأثیر آن بر بازار مسکن گفت: اگر دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا پیروز میدان شوند قیمت مسکن شاهد سیر نزولی خواهد بود چراکه تحریم‌ها با شدت کمتری ادامه می‌یابند.

تأثیر نرخ ارز بر بازار مسکن

وی با اشاره به اینکه قیمت دلار مستقیما بر قیمت مصالح ساختمانی و به تبع بر هزینه تمام شده ساختمان اثر می‌گذارد، گفت: ثبات و کاهش قیمت دلار نشانه خوبی برای کاهش قیمت مسکن است.

شوکتی با بیان اینکه سیاست‌های وزیر جدید راه و شهرسازی هنوز برای کاهش قیمت مسکن کاملا مشخص نیست، گفت: سرنوشت پروژه مسکن ملی و ساخت مسکن های ۹۹ ساله تأثیر مستقیمی بر بازار مسکن دارند. از طرفی، بازار مسکن این روزها راکدتر از همیشه است و در این بازار «مگس پر نمی‌زند!»

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه کاهش تحریم‌ها می‌تواند روی آینده بازار مسکن تأثیر مثبتی داشته باشد، گفت: بهتر شدن شرایط اقتصادی کشور و کاهش تحریم‌ها موجب بهبود بازارها به خصوص بازار مسکن خواهد شد.

شوک بی برقی به بازار مصالح ساختمانی

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به قطعی‌های مکرر برق در دو ماه اخیر و تأثیر آن بر قیمت مصالح ساختمانی گفت: نمی‌توان منکر تأثیر گرانی قیمت مصالح ساختمانی در ماه های اخیر بر قیمت تمام شده مسکن شد.

شوکتی با بیان اینکه در مرداد ماه امسال به یکباره قیمت سیمان در هر پاکت به ۲۰۰ هزار تومان رسید، ادامه داد: برخی شرکت‌ها و کارخانه های بزرگ با این بهانه که برق نداریم، عرضه سیمان به بازار را به طرز چشمگیری کاهش دادند و به همین دلیل سیمان کمیاب و قیمت آن به شدت گران شد. انتظار دارید زمانی که اینگونه اتفاقات رخ می‌دهد، قیمت تمام شده مسکن افزایش نیابد؟

مردم از خرید مسکن عاجزند

وی با اشاره به شوک بی برقی به قیمت مصالح ساختمانی گفت: آمارهای بانک مرکزی نشان می‌داد که قیمت مصالح ساختمانی تنها ۲ درصد تا ۱۶ درصد افزایش دارد. این در حالی است که افزایش قیمت مصالح ساختمانی بیشتر از این اعداد و ارقام است.

وی خاطرنشان کرد: گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد بازار مسکن تا رسیدن به نقطه مطلوب و خروج از رکود فاصله معناداری دارد. هر چند هنوز هم قیمت مسکن به گونه‌ای است که قدرت خرید متقاضیان بسیار کاهش دارد و قیمت‌ها به گونه‌ای است که بیشتر متقاضیان و به خصوص خانه اولی‌ها از خرید واحدهای مسکونی نوساز عاجز هستند.

خبرنگار: میناسادات حسینی