کد خبر : 309206 تاریخ : ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۵ مهر - 10:26
«نجوا خبر» بررسی می‌کند؛ قیمت دلار در سرازیری/ عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق: حباب قیمت می‌ترکد قیمت دلار در حالی پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل و افزایش تنش‌های سیاسی رو به افزایش گذاشت که به اعتقاد حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق، با افزایش مداخلات بازارساز به محدوده قبلی بازمی‌گردد.

به گزارش «نجوا خبر»، قیمت دلار که در نخستین روز هفته را با کاهش هزار و ۲۵۰ تومانی آغاز کرده بود، همچنان شاهد عقبگرد است؛ اما این عقبگرد آرام آرام و به تدریج است و نباید چشم انتظار ریزش های ناگهانی همچون سال های قبل باشیم.

اسکناس دلار در آخرین معامله نقدی روز شنبه در نیمه ابتدایی کانال دوم از کریدور ششم به کار خود پایان داد و روز گذشته نیز شاهد عقبگرد قیمت‌ها نسبت به دو روز گذشته است و قیمت درهم امارات هم تحرکات نزولی را تجربه کرد و با افت ۲۰۳ تومانی در مقایسه روز گذشته، به ۱۷۱۱۰ تومان رسید.

تعادل نسبی عرضه و تقاضای اسکناس آمریکایی

بررسی میدانی خبرنگار «نجوا خبر» از بازار ارز حاکی از تعادل نسبی در عرضه و تقاضاست. روز شنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳ شاهد افزایش تقاضا در بازار ارز بودیم؛ اما دست پر بازارساز برای ارزپاشی و دخالت در بازار مانع جلو افتادن تقاضا از عرضه شد و روند متعادلی در بازار ارز برقرار کرد. با وجود این، معامله‌گران به اخبار سیاسی توجه ویژه‌ای داشتند و احتمال شدت تنش را با تکیه بر رویدادها و اظهارنظرهای روزهای اخیر رصد می‌کردند.

ارزهای قطری وارد ایران می‌شود؟

همچنین سفر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری کشورمان به قطر طی هفته گذشته به آزادسازی منابع ارزی ایران در بانک مرکزی قطر اشاره شد. در همین راستا پزشکیان به برگزاری جلسه میان روسای بانک مرکزی دو کشور برای آزاد کردن این منابع و نیز طرح این موضوع در دیدارهای خود اشاره کرد و گفت: «به تفاهمات خوبی در این زمینه رسیدیم.»

به اعتقاد فعالان بازار ارز، این خبر کوتاه سیگنالی است که در روزهای آینده سیاست‌گذار با تکیه بر آن قصد دارد همچون سال گذشته برای برگشت قیمت دلار به کانال های قبلی برنامه‌ریزی کند.

دست پُر بازارساز برای کنترل نرخ ارز

حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل کوتاه مدت است، به «نجوا خبر» گفت: افزایش قیمت اسکناس آمریکایی زودگذر است و براساس واقعیت‌های اقتصادی کشور نیست.

وی افزود: هیجانات بازار ارز در حال فروکش کردن است و همان طور که کارشناسان و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند، قیمت‌ها وارد فاز نزولی شده‌اند.

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه تأثیر حمله موشکی ایران به اسرائیل در بازار ارز فروکش می‌کند، ادامه داد: تأثیر جنگ و درگیری بر بازارهای مختلف در تمام دنیا وجود دارد و تنها به ایران محدود نمی‌شود. ما نیز در خاورمیانه از این موضوع مستثنی نیستیم؛ اما نباید فراموش کنیم که تجربیات قبلی نشان داده بانک مرکزی ایران به عنوان بازارساز با توجه به سیاست‌ها و ابزارهای خود به خوبی توان تنظیم و مدیریت بازار ارز را دارد؛ در نتیجه می‌تواند به راحتی هیجانات بازار ارز را کنترل و مهار کند؛ همان طور که بارها شاهد این تجربه بوده ایم.

حسینی با اشاره به افزایش تقاضای ارز و طلا در روزهای اخیر با افزایش هیجانات بازار، خاطرنشان کرد: طبیعتا تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار غیررسمی دلار دوچندان شده که عامل اصلی آن دلالان و نوسان گیران بازار هستند. مردم نگران نباشند زیرا قیمت‌ها به کانال قبلی بازمی‌گردند. مردم از رفتارهای هیجانی در بازار ارز پرهیز کنند، چراکه مطمئنا با توجه به تجارب قبلی طی روزهای آینده با آرام شدن تنش‌ها شاهد کاهش نوسانات قیمت ارز خواهیم بود.

خبرنگار: میناسادات حسینی