کد خبر : 309613 تاریخ : ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ آبان - 11:32
حقوق سرایداران مدارس افزایش می‌یابد؟ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود نیروی سرایدار و خدمتگزار در مدارس توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش نجوا خبر، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود نیروی سرایدار و خدمتگزار در مدارس توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش جریان نو؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به افزایش تعداد مدارس کشور و کاهش تعداد سرایداران و خدمتگزاران گفت: هم‌اکنون به ۴۰ هزار نیروی جدید در این بخش نیاز داریم.

علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود نیروی سرایدار و خدمتگزار در مدارس اظهار کرد: حضور سرایدار و خدمتگزار در مدارس دولتی بخشی از فرایند تربیت است و بنابراین باید حتماً در مدارس حضور داشته باشند.

وی افزود: نیروی خدمتگزار و سرایدار در مدارس با سایر ادارات متفاوت است، چراکه میزان مسئولیت آن‌ها بسیار بیشتر است. سرایداران مدارس مسئول نگهبانی، نظافت، پذیرایی، نامه‌رسانی و تأسیسات مدارس هستند و زحمات زیادی می‌کشند؛ لذا باید به تعداد کافی در مدارس حضور داشته باشند.

فرهادی درباره دلایل کاهش تعداد سرایدارها در مدارس گفت: در سال‌های گذشته، بخشی از نیروهای موجود پس از دریافت مدرک کارشناسی و بالاتر به مشاغل اداری و آموزشی منتقل شدند و به جای آن‌ها نیروی جدید جذب نشد. همچنین در سال‌های اخیر، نیاز به معلمان بسیار زیاد بود و بخش زیادی از ظرفیت‌های استخدام به این گروه تخصیص یافت و استخدام سرایدار و خدمتگزار نادیده گرفته شد.

وی ادامه داد: در حال مذاکره با سازمان اداری و استخدامی هستیم تا سرایداران جدید برای مدارس استخدام شوند. اگر بخواهیم تمامی مدارس سرایدار داشته باشند، به استخدام بیش از ۴۰ هزار نیروی جدید نیاز است.

فرهادی افزود: در ۱۰ سال اخیر، ۲۴ هزار مدرسه به کشور اضافه شده است، در حالی که تعداد خدمتگزاران و سرایداران از ۷۹ هزار نفر در سال ۱۳۸۲ به ۵۱ هزار نفر کاهش یافته است؛ یعنی حدود ۳۰ هزار نفر کاهش داشته‌ایم.

از افزایش حقوق سرایداران چه خبر؟
وی درباره افزایش حقوق سرایداران مدارس گفت: تلاش کردیم تا در برنامه هفتم توسعه، حقوق آن‌ها افزایش یابد، اما این موضوع در مراجع قانونی تصویب نشد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: سرایداران و خدمتگزاران مدارس تا تیرماه امسال علاوه بر حقوق خود، مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کردند که از مردادماه، دو میلیون تومان به آن اضافه شد. با این حال، همچنان معتقدیم که این مبالغ زحمات کاری این گروه را جبران نمی‌کند.

فرهادی ادامه داد: میانگین حقوق سرایداران مدارس از ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان رسیده است. البته، دو میلیون تومان به یک میزان تقسیم نشده است و سرایدارانی که فرزند دارند، به ازای هر فرزند ۲۰۰ هزار تومان، به ازای تأهل ۳۰۰ هزار تومان و به ازای هم سرایدار و هم خدمتگزار بودن ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

در پایان، وی امیدوار بود که از مجاری قانونی در بودجه ۱۴۰۴ برای افزایش حقوق سرایداران و خدمتگزاران مدارس تدابیری اندیشیده شود.