ابراهیم شجاعت، پژوهشگر صنعت خودرو در گفتوگو با خبرنگار نجواخبر با بیان اینکه بازار خودرو نیز مانند دیگر بازارهای کشور دارای رکود است، گفت: با توجه به تنشهای سیاسی به وجود آمده، این رکود بیشتر شده است. او افزود: به دلیل متلاطم شدن بازار ارز شاهد رکود تورمی هستیم به معنای اینکه در عین حال اینکه رکود وجود دارد تورم نیز مشاهده میشود و قیمتها کاهش پیدا نمیکند. رونق تولید لازم است نه واردات این پژوهشگر حوزه خودرو با اشاره به اینکه گرچه با توجه به انتخابات، افزایش تولید و مدت زمانی که نرخ ارز ثبات داشت، امید در بازار برای بهبود شرایط باعث شده بود تا رکودی در بازار شکل گیرد، افزود: اما شاهد هستیم که معاملات خاصی انجام نمیشود و مردم منتظر هستند واردات رونق پیدا کند و خودروسازان، خودروهای جدید خود را به بازارعرضه کنند. شجاعت در ادامه گفت: قیممت خودروهای وارداتی مناسب طبقه متوسط نیست و تقاضا و درک اشتباهی از واردات خودرو وارداتی به وجود آمده است. او با تاکید بر اینکه خودروی وارداتی با رعایت استانداردهای ۸۵ گانه، بسیار شانس کمی دارد که با مبلغ کمتر از ۱۳ تا ۱۴ هزار یورو داخل کشور شود،، افزود: پس از آن نیز با تعرفه ۷۰ درصدی و سود واردکننده و فروشندگان نیز احتمالا با قیمت دو برابر به فروش خواهد رسید که در بازار آزاد نیز افزایش قیمت پیدا خواهد کرد. شجاعت اضافه کرد: راه حل نوسازی ناوگان و ماشین دارشدن مردم از تولید عبور میکند نه از واردات. نارضایتی از کیفیت خودروهای داخلی این پژوهشگر صنعت خودرو در مورد نارضایتی از کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی و زیانده بودن شرکتهای خودروسازی گفت: خودروهای داخلی دو دسته هستند تولیدات با پلتفرمهای جدید که نمیتوان گفت ایمن نیستند، اما خودروها با پلتفرمهای قدیمی که در جاده هستند و آمار تلفات بالایی نیز دارند. شجاعت با بیان اینکه کیفیت یک عامل مهم است اما هنگامی که خودروساز زیان ده است کیفیت و روند تولید دارای یک چرخه معیوب بوده و بدیهی است که خودروها دچار افت کیفیت خواهند شد، ادامه داد: راه حل این است که محصولات جدید با همکاریهایی بینالمللی انجام شود؛ گشایشهای سیاسی برای امکان همکاریهای اقتصادی با دیگر کشورها باید در نظر گرفته شود. او تاکید کرد: در حال حاضر نه تنها با اروپا که با چین هم به مشکل خوردهایم. تولید خودروی ایرانی جهانی نیست این پزوهشگر خودرو در کشور گفت: لازم به ذکر است مقیاس و میزان تولید خودرو در جهان را نیز باید در نظر داشته باشیم؛ یک شرکت خودروسازی داخلی که در بهترین حالت در کشور ۵۰۰ هزار خودرو تولید میکند را نمیتوانیم با خودروسازی که بیش از پنج میلیون دستگاه خودرو تولید میکند مقایسه کنیم. شجاعت افزود: جهانی دیدن موضوعی است که در بازار و صنعت خودروی کشور مفقود شده و نتیجه زیانده بودن خودروساز و عدم رضایت از کیفیت را در پی داشته است. او خاطرنشان ساخت: تنها راه حل این است که سیاستگذار به این مورد توجه داشته و اصلاح صورت گیرد.