به گزارش نجواخبر، یکی از موضوعات داغ این روزها در فضای مجازی، بحث افزایش قیمت بنزین و تکذیب فوری آن توسط دولت است. در حالی که همگان به معیوب بودن شرایط فعلی مصرف بنزین اذعان دارند، اقدام جدی برای اصلاح این روند انجام نمیشود. درهمین رابطه سید اسماعیل حسینی در برنامه تلویزیونی در خصوص افزایش قیمت بنزین گفت: مجلس پیشتر اختیار اصلاح قیمت حاملهای انرژی را به دولت واگذار کرده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد:در حال حاضر، هیچ طرحی برای اصلاح قیمت حاملهای انرژی در کمیسیونهای تخصصی یا صحن علنی مجلس در حال بررسی نیست و این موضوع اساساً در مجلس مطرح نیست.
وی افزود: از آنجا که مجلس اختیار اصلاح قیمت حاملهای انرژی را به دولت داده است، دولت میتواند بر اساس شرایط موجود، قیمتها را اصلاح کند. لذا، اختیارات لازم به قوه مجریه واگذار شده است.
حسینی ادامه داد: اخیراً دولت مصوبهای در مورد مسائل مختلف داشته که یکی از بندهای آن به موضوع اصلاح قیمت حاملهای انرژی، بهویژه بنزین و نفت گاز، اشاره دارد. در این مصوبه، پیشنهادی مطرح شده است که در صورت تصویب هیئت وزیران، دولت مجاز خواهد بود قیمت بنزین و نفت گاز را متناسب با نرخ تورم سال گذشته اصلاح کند. با این حال، تا به امروز، این موضوع به طور رسمی به تصویب نرسیده و صرفاً در حد یک پیشنهاد باقی مانده است.
او یادآور شد: در مجموع، هیچ طرحی در مجلس برای اصلاح قیمت حاملهای انرژی وجود ندارد و اختیار کامل آن به دولت محول شده است. دولت اخیراً پیشنهادی را مطرح کرده که در صورت تأیید نهایی هیئت وزیران، قیمتها بر مبنای تورم سال گذشته تغییر خواهد کرد.
پرونده بنزین در دولت شامل سه گزینه اصلی است:
بنزین سه نرخی: یارانه پلهای با قیمت ۲۵۰۰ تومان، نرخ دوم ۵ هزار تومان و نرخ آزاد ۱۰ هزار تومان.
افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین: حذف کارت جایگاه و تعیین نرخهای جدید مطابق تورم سالانه.
طرح بنزین به نفر: توزیع یارانه بنزین به هر فرد بر اساس مصرف شخصی و جدا کردن مصرف صنعت حملونقل از مصرف شخصی با استفاده از سوختهای جایگزین (CNG، LPG، برق).
دو گزینه اول، به دلیل عدم توجه به ماهیت مصرف و نبود سازوکار بهینهسازی مصرف، مشابه تجربه سال ۱۳۹۸، نتیجه اصلاحی نخواهند داشت و صرفاً بار تورمی ایجاد میکنند. مزیتهای طرح بنزین به نفر
طرح بنزین به نفر، علاوه بر ایجاد توزیع عادلانه یارانه بنزین، انگیزه اقتصادی برای بهینهسازی مصرف شخصی فراهم میکند. همچنین مصرف صنعت حملونقل از بنزین جدا شده و با سوخت جایگزین تأمین میشود.
هر فرد به میزان مصرف متعارف، ماهانه ۳۰ لیتر بنزین دریافت میکند و در صورت عدم مصرف، میتواند آن را به قیمت نزدیک به آزاد در بورس انرژی بفروشد. این سیستم، به ویژه برای خانوادههای فاقد خودرو، فرصتی برای کسب درآمد و کاهش تبعیض در یارانهها ایجاد میکند. تأثیر بر اقتصاد و جامعه
طرح بنزین به نفر با تفکیک مصرف شخصی و صنعتی، ایجاد انگیزه اقتصادی، و توزیع عادلانه یارانه، هم بهینهسازی مصرف، هم عدالت اجتماعی و هم کاهش فشار تورمی را ممکن میسازد و میتواند یکی از جامعترین راهکارها برای اصلاح مصرف بنزین در کشور باشد.