به گزارش نجواخبر، بشیر عمرانی افزود: براساس قانون برنامه هفتم پیشرفت و به منظور اصلاح پارامتریک قوانین بازنشستگی، مدت افزایش سنوات بیمه پردازی لازم برای بازنشستگی، براساس مجموع سابقه بیمه شده در مقطع زمانی ۱۴۰۳/۰۵/۰۳ بیمه شدگان دارای سابقه کمتر از ۱۵ سال نیز با ۳۵ سال سابقه بازنشسته میشوند.
وی ادامه داد: مدت افزایش سنوات بیمه پردازی به ازای هر سال تا زمان احراز شرایط بازنشستگی برای افرادی بیش از ۲۸ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه دارند بدون تغییر است.
مدیرکل نام نویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی گفت: براین اساس مدت افزایش سنوات بیمه پردازی به ازای هر سال تا زمان احراز شرایط بازنشستگی برای افرادی از ۲۵ سال تا ۲۸ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه دارند ۲ماه به ازای هر سال کسری تا زمان احراز شرایط بازنشستگی خواهد بود.
سابقه پرداخت حق بیمه
تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
عمرانی افزود: همچنین افرادی که از ۲۰سال تا ۲۵ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه دارند به ازای هرسال کسری تا زمان احراز شرایط بازنشستگی ۳ماه به مدت سنوات بیمه پردازی آنها افزوده میشود.
وی خاطرنشان کرد:برای افرادی که از ۱۵ سال تا ۲۰سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه دارند به ازای هرسال کسری تا زمان احراز شرایط بازنشستگی ۴ماه به مدت سنوات بیمه پردازی آنها افزوده میشود.
سوابق بیمهای ازچه زمانی و با استناد به چه مواردی انجام میشود؟
مدیرکل نام نویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به این سؤال که سوابق بیمهای ازچه زمانی و با استناد به چه مواردی انجام میشود؟ گفت: مطابق ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی و اصلاحات بعدی آن افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار میکنند مشمول قانون تأمین اجتماعی محسوب میشوند.
وی افزود: بنابراین پس از ارسال لیست پرداخت حقوق و کارکرد این افراد توسط کارفرمایان و انجام محاسبات بیمهای، سوابق مربوطه احصا و در پرونده بیمه شده ثبت میشود.
عمرانی تصریح کرد: همچنین در فرایند بازرسی های کارگاهی سازمان تأمین اجتماعی در صورت مشاهده و ثبت اطلاعات کارکنان کارگاه توسط بازرسین سازمان سوابق مربوطه پس از طی مراحل قانونی محاسبه و تخصیص مییابد. ضمن اینکه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و متقاضیان پرداخت بیمه اختیاری نیز میتوانند با انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه نسبت به ایجاد سوابق پرداخت حق بیمه برای خود اقدام کنند. بیمه شدگان چگونه سوابق بیمهای خود را مشاهده کنند؟
وی در پاسخ به این سؤال بیمه شدگان برای مشاهده سوابق خود چه اقدامی میتوانند، انجام دهند؟ گفت: همه بیمه شدگان و مخاطبان سازمان میتوانند درصورت ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در درگاه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی WWW.Es.tamin.ir از طریق بخش خدمات سابقه درگاه مذکور نسبت به مشاهده و بررسی سوابق خود اقدام و درصورت نیاز و هر گونه مغایرت اعتراض خود را ثبت کنند.
مدیرکل نام نویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: این سازمان از سال ۱۴۰۳ در راستای احقاق حقوق بیمه شدگان و جلوگیری از فرار بیمهای کارفرمایان و همچنین واقعی سازی دستمزدهای مبنای پرداخت حق بیمه و صحت عنوان شغلی درج شده در لیست های پرداخت حق بیمه ماهیانه پیامک اطلاعات رسانی اقلام سابقه شامل میزان کارکرد، دستمزد و عنوان شغلی بیمه شدگان به آنها ارسال میکند.
وی افزود: در صورت وجود مغایرت بیمه شدگان با مراجعه به سایت سازمان تأمین اجتماعی یا شعب این سازمان اطلاع رسانی کنند تا پیگیری های لازم از سوی این سازمان برای اصلاحات صورت پذیرد.