کد خبر : 378117 تاریخ : 1404 شنبه 8 آذر - 11:25
اعلام برگزیدگان جشنواره شهدرسانه در اختتامیه شکرستان پنجمین جشنواره «شهد رسانه» با برگزاری آیین اختتامیه در شرکت کشت و صنعت نیشکر میرزا کوچک‌خان، برترین‌های بخش‌های مختلف رسانه‌ای را معرفی کرد. این رویداد که از بخش‌های رقابتی «شکرستان» به شمار می‌رود، امسال با حضور روزنامه‌نگاران و استادان ارتباطات، بار دیگر بر اهمیت آگاهی‌بخشی و جریان‌سازی در رسانه تأکید داشت.

به گزارش نجوا خبر،آیین اختتامیه پنجمین جشنواره «شهد رسانه» روز پنجشنبه ششم آذرماه در شرکت کشت و صنعت نیشکر میرزا کوچک‌خان برگزار شد؛ رویدادی که به گفته برگزارکنندگان، با هدف ارتقای استانداردهای حرفه‌ای و حمایت از خلاقیت در حوزه رسانه طراحی شده و هر سال بخشی از رویداد ملی «شکرستان» را تشکیل می‌دهد. در این دوره، جمعی از روزنامه‌نگاران، فعالان رسانه‌ای، استادان ارتباطات و مدیران روابط‌عمومی حضور داشتند تا از نزدیک شاهد معرفی برگزیدگان باشند.

بیانیه هیئت داوران نخستین بخش مراسم را تشکیل می‌داد؛ بیانیه‌ای که توسط یونس شکرخواه، مجید رضاییان، رضا غبیشاوی و حسن ظهوری تهیه شده بود و با تأکید بر «آگاهی‌بخشی» به‌عنوان جوهره اصلی فعالیت رسانه‌ای قرائت شد. در این بیانیه، لزوم تقویت آموزش‌های مهارتی، پرهیز از نگاه واکنشی، توجه به سوژه‌یابی تازه و ارتقای سطح سردبیری به‌عنوان ابزارهای حرکت به سمت جریان‌سازی رسانه‌ای مورد تأکید قرار گرفت. داوران همچنین بر رعایت اصول ادبی در خلاصه‌نویسی و ضرورت ارتقای توان تحلیلی آثار رسانه‌ای اشاره کردند؛ موضوعی که به گفته استادان ارتباطات، می‌تواند سطح حرفه‌ای تولیدات رسانه‌ای را در آینده بهبود بخشد. پس از قرائت بیانیه، دبیرخانه جشنواره اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف را اعلام کرد.

برگزیدگان بخش گزارش

در این بخش، شهرزاد امیری از رسانه «نبض شهر» رتبه نخست را به دست آورد؛ گزارشی که به گفته داوران «از دقت میدانی و روایت‌پردازی قابل‌توجهی برخوردار بود». مصطفی حلالی از «عصر خوزستان» در جایگاه دوم قرار گرفت و رتبه سوم به سیمین غافلی از «عصر تولید» رسید. حبیب بهرامی، خبرنگار «حبیب‌خبر»، نیز به‌عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.

رقابت نزدیک در بخش خبر

بخش خبر که معمولاً یکی از پرمتقاضی‌ترین حوزه‌های جشنواره شهدرسانه است، امسال با کسب رتبه نخست توسط محمد شاکری از «ایرنا» همراه شد. شایان حاجی‌نجف از «پیک صنعت جنوب» رتبه دوم و علی زهیری از «روابط‌عمومی هفت‌تپه» رتبه سوم را کسب کردند. داوران این بخش بر «سرعت، دقت و انسجام متن» به‌عنوان معیارهای اصلی داوری تأکید کردند.

بخش ویژه و یادداشت؛ روایت‌های شخصی و تحلیلی

در بخش ویژه، ابوالقاسم شمس‌آبادی از «آوای هموطن» رتبه نخست را از آن خود کرد. عیسی نیسی از «الفت ملت» به رتبه دوم و امیر حریرفروش از «عصر کشاورزی» به رتبه سوم رسیدند. مصطفی حلالی نیز در این بخش شایسته تقدیر شناخته شد.
در بخش یادداشت، حسین دلیر از «هفته‌نامه بالندگی» رتبه اول را کسب کرد. پس از او، معصومه صالحی از «رهرونیوز» در رتبه دوم و محمد مالی از «خوزی‌ها» در رتبه سوم قرار گرفتند. همچنین هوشنگ نوبخت و سمیه غافلی برای آثار خود تقدیرنامه دریافت کردند.

آثار چندرسانه‌ای؛ حضور پررنگ تولیدکنندگان مستقل محتوا

در بخش تیتر، اثر رتبه اول اعلام نشد، اما سحر کوراوند از «پدیده جنوب» رتبه دوم را به دست آورد و شاهین بهرامی و حبیب بهرامی از «حبیب‌خبر» به‌طور مشترک مقام سوم را کسب کردند. زهرا رضاپور نیز شایسته تقدیر اعلام شد.

در بخش لوگو، مریم مهابت به‌عنوان طراح آزاد رتبه نخست را از آن خود کرد و در بخش پوستر، عاطفه دویده مورد تقدیر قرار گرفت. بخش کلیپ نیز با درخشش راضیه حمید از صداوسیما همراه بود؛ مهران نیک‌اندیش و سعید ویسی شیخ‌رباط رتبه دوم و عاشور کنانی رتبه سوم را به‌دست آوردند.

در بخش انیمیشن، دو اثر از سیده نرگس موسوی و سید محمد موسوی شایسته تقدیر شناخته شد. همچنین در بخش پادکست، اگرچه رتبه اول معرفی نشد، اما حدیثه کایدانی از «عصر تولید» در رتبه دوم و مهتاب محمدحسینی و سید محمد موسوی از «روابط‌عمومی کشت و صنعت نیشکر دهخدا» در رتبه سوم قرار گرفتند.

تمرکز بر کیفیت در تولید محتوا

بخش اینفوگرافیک با تقدیر از دو طراح مستقل مرضیه فردی‌پور و حسین نسیمی‌زاده خاتمه یافت. دبیرخانه جشنواره اعلام کرد که در این دوره بر «کیفیت طراحی بصری و انتقال داده‌محور محتوا» تأکید ویژه‌ای شده است.

نتایج این دوره می‌تواند به تقویت جریان حرفه‌ای در تولید محتوا و افزایش استانداردهای اطلاع‌رسانی در حوزه‌های تخصصی کشاورزی و صنعت نیشکر کمک کند. به گفته مسئولان جشنواره، شکرستان در سال آینده با محوریت «نوآوری رسانه‌ای و توسعه پایدار» برگزار خواهد شد.